Rehabilitációs platformot indít az ELTE Informatikai Kara

forrás: Prím Online, 2020. július 29. 11:10

A SARS-CoV-2 járvány nemcsak hétköznapi tevékenységeinkre volt hatással, de olyan összetett szakmai feladatokat is online csatornákra terelt, mint az értelmileg sérült emberek rehabilitációja. Az EIT Digital DLUB (Don’t Leave Us Behind / Ne hagyd, hogy lemaradjunk) projektje új fejlesztésével az értelmi fogyatékossággal élő gyermekek és fiatal felnőttek terápiás lehetőségeit támogatja a megváltozott körülmények között. Az együttműködő partnerek a FifthIngenio és a Politecnico di Milano, magyar részről pedig az ELTE Informatikai Kar Lőrincz András vezette Neurális Információfeldolgozási Csoportja vesz részt a fejlesztésben.

A folyamatos személyes jelenlétet igénylő terápiás foglalkozások leállásával megnőtt a veszélye a fogyatékossággal élők állapotromlásának, társadalmi elszigetelődésének és gondozóik túlterhelődésének. A megoldást a terapeuta, a szülő és a páciens együttműködését támogató, a szokásos videohívások funkcióin túlmenő, a személyes jelenlétet leginkább reprodukáló és a terapeuta megfigyeléseit digitálisan támogató telerehabilitációs rendszerben látják a kutatók.

 

A játékalapú megközelítést alkalmazó innovatív szoftverplatform segítségével a terápiás játékok személyre szabhatóan, a páciens, a terapeuta és a szülő vagy gondozó közötti folyamatos interakción alapulva végezhetők. A terapeuták az ülés előtt konfigurálhatják a játékokat, kiválaszthatják a megfelelő tartalmat, beállíthatják a bonyolultsági szintet, illetve ellenőrizhetik a játék viselkedését és dinamikáját futás közben. A multiszenzoros technológia lehetővé teszi, hogy a különféle terápiás tevékenységek során automatikusan gyűjtött adatok elemezhetővé tegyék a páciens viselkedését és teljesítményét, megkönnyítve ezzel a terapeuta munkáját. A rendszer megalkotói figyelembe vették azt is, hogy a felhasznált technológia (például a webkamera) ne zavarja vagy befolyásolja a páciens viselkedését.

 

A rendszer kialakításakor a kutatók számos terápiás központtal dolgoztak együtt. A játékok hatékonyságát a központokban végzett empirikus vizsgálatok támasztják alá például az emlékezet és a figyelem előmozdításában, a problémamegoldás, asszociációs funkciók, absztrakciós funkciók, nyelvi képességek területén. A felhő alapú infrastruktúrával támogatott asztali és webes platform a kutatók tervei szerint 2021-től Európa-szerte támogathatja majd a rehabilitációs munkát, akár kizárólagos, akár kiegészítő eszközként attól függően, hogy a terápiás központok milyen ütemben nyithatják meg újból kapuikat.

 

Az EIT Digital európai uniós innovációs szervezet 2012 óta van jelen Magyarországon. Hazánk 2017-ben vált az EIT Digital teljes jogú tagjává, a szervezet legfontosabb hazai partnere az ELTE, melynek Lágymányosi Campusa egyben az EIT Digital magyar együttműködési központjának helyszínéül is szolgál.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az IFA 2024-en a HONOR, a Qualcomm és a Microsoft újradefiniálta a mobilos AI-t

A HONOR az IFA 2024-en három úttörő mobil AI-megoldást mutatott be: Snapdragon X Elite platformokkal működő AI PC-t, az AI Agentet és az AI Deepfake felismerőt. A bemutatót egy gondolatébresztő panelbeszélgetés kísérte, amelyen részt vett George Zhao, a HONOR vezérigazgatója, Alex Katouzian, a Qualcomm Technologies, Inc. MCX részlegének csoport GM-je és Mark Linton, a Microsoft partnerkészülék-értékesítési alelnöke. Együtt vizsgálták az AI és a Snapdragon technológia összefonódását, és megvitatták, hogy ezek az innovációk hogyan alakítják a mobil AI jövőjét.

2024. szeptember 7. 10:13

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27

Már több, mint 1,2 milliót lopnak el egy-egy család számlájáról a csalók

2024. augusztus 13. 12:03

Hogyan védhetjük ki a gyakori Booking.com átveréseket?

2024. augusztus 7. 10:33