Innovatív technológiák az autózásban: hálózatba kapcsolt autók

forrás: Prím Online, 2020. október 29. 17:53

Az autóipar technológiai fejlődésével egyre többen használnak internetre kapcsolt autókat: becslések szerint 2019-ben már 28,5 millió hálózatba kapcsolt autó volt forgalomban világszerte. Az intelligens közlekedési rendszerek segítségével ezek a járművek képesek egymással és a körülöttük lévő infrastruktúrával is valós időben kommunikálni, az így rendelkezésre álló adatok alapján pedig hatékonyan fejleszthető a közlekedési rendszer, illetve a közlekedésbiztonság. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan most bemutatja, hogyan működnek azok a fejlett információs és kommunikációs technológiák, amelyek mindezt lehetővé teszik.

 

Az okosautók technológiája

A közlekedés a mindennapi életünk része, ám az egyre növekvő közúti forgalom komoly kihívásokat jelent elsősorban a torlódások, a biztonság és a környezetszennyezés szempontjából. Ezért az autóipari szereplők egyre több olyan technológiát fejlesztenek, amelyek megoldást jelenthetnek ezekre a problémákra. Az egyik ilyen a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS), amely segíti a járművezetőket a balesetek megelőzésében, illetve enyhítésében. A megoldás támogatja a biztonságos sebesség és távolság megválasztását, a sávtartást, a veszélyesnek tűnő helyzetekben történő előzés elkerülését vagy a kereszteződésekben való biztonságos navigálást. 

 

Az utóbbi években az internetre kapcsolt autókkal összefüggésben egyre fontosabbá váltak az ADAS-hoz hasonló, kooperatív intelligens közlekedési rendszerek (cooperative intelligent transport systems, C-ITS), amelyek lehetővé teszik a közúti forgalom biztonságának növelését. A technológia számos olyan egymással kommunikáló eszközt foglal magába, amelyek lehetővé teszik a valós idejű információcserét a járművek (Vehicle-to-Vehicle, V2V), illetve a járművek és az infrastruktúra (Vehicle-to-Infrastructure, V2I) között, így pontosabb és megbízhatóbb adatokat tudnak szolgáltatni a járművekről, azok helyéről és az útviszonyokról. A rendszer amellett, hogy folyamatosan tájékoztatja a járművezetőket a forgalmi helyzetről, időben figyelmezteti is őket többek között a balesetekre, útépítésekre és egyéb akadályokra. Hosszú távon mindez gördülékenyebbé teszi a forgalomszervezést, és csökkenti a károsanyag-kibocsájtást. 

 

 

Hogyan működnek az intelligens közlekedési rendszerek?

Az autóban lévő érzékelők és vezérlők olyan adatokat gyűjtenek és elemeznek, mint a jármű sebessége, a kormánykerék szöge, a gumiabroncs tapadása, az ablaktörlő sebessége vagy a légzsák aktiválása, és ezek összesítése alapján képesek előrejelezni a forgalmi viszonyokat, illetve a veszélyhelyzeteket. Az 5G vagy Wi-Fi technológiával (ITS-G5) felszerelt autók figyelmeztető üzenetet küldhetnek, ha problémát észlelnek (például, ha meghibásodtak vagy lerobbantak). A figyelmeztető üzeneteket ezután vagy a közelben lévő más okosjárművek vagy az út mentén található rádiós adó-vevő berendezések fogadják, amelyek válaszjeleket küldhetnek a járműveknek, illetve a szervernek, amely összesíti az információkat és valós időben frissíti őket.

 

Például, amikor egy jármű baleset helyszínéhez közeledik, figyelmeztető jelet küld, amelyet a mögötte álló autók fogadnak. Ezek aztán továbbítják az üzenetet, riasztva a többi járművet. A figyelmeztető jelzést pedig bármelyik autó közelében lévő kommunikációs egység is fogadhatja. Ez a berendezés azután automatikusan értesíti a központi rendszert, amely a vészjelzésnek megfelelően figyelmezteti a segélyszolgálatokat. Hasonló figyelmeztetést lehet indítani bármilyen potenciálisan veszélyes esemény, például az útra kiszaladó állatok, ideiglenes útépítések, forgalmi dugók, földcsuszamlások stb. miatt. Idővel akár arra is lehetőség nyílik majd, hogy a sofőrök előre értesüljenek a forgalomban lévő motorkerékpárokról és traktorokról.  

 

Hol tart az intelligens közlekedési rendszerek bevezetése?

A Volkswagen*  az első olyan autógyártó, amelynek Golf 8 típusú modelljében a V2I kommunikációs rendszer már az alapfelszereltség része. Más gyártók, például a Renault és a Toyota is aktívan dolgoznak a járművek ITS-G5 technológiával történő felszerelésén. Eközben az autógyártók egy másik csoportja – köztük a BMW, a Daimler és a Ford – a távközlés és az autóipar közötti ágazati partnerségben népszerűsíti az 5G-alapú mobilhálózatot, mivel az alacsony késleltetési idő révén ez biztosítja a leggyorsabb adatcserét, ami vészhelyzetben akár életet is menthet.

 

Bár az utakon cikázó okosautók víziója hazánkban még utópisztikusnak tűnik, a kutatás-fejlesztés gőzerővel zajlik. Június végén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnereivel**  és osztrák iparági szereplők bevonásával egyedülálló járműipari mérési kampányt végzett az M86-os út csornai elkerülő szakaszán. A több napon át tartó mérési sorozat során a kutatók a lezárt intelligens útszakaszon közlekedő, speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek segítségével tesztelték a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva azt. Ez az új innovációs platform egyrészt növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai iparág K+F tevékenysége számára.*** 

 

A várakozások szerint 2020 végéig minden forgalomba helyezett új autó képes lesz kapcsolatba lépni a többi járművel és az infrastruktúrával az utakon. Mivel azonban a különböző gyártók jelenleg eltérő megoldásokon dolgoznak, a rendszerek együttműködésre való képessége még megoldásra vár. Az okosautók ugyanis csak akkor fogják tudni kiaknázni teljes potenciáljukat, ha valamennyi jármű egymással kompatibilis rendszereken és azonos szabványokon alapul.

 

__________________

https://dynniq.com/volkswagen-chooses-its-g5-in-new-golf

**  Knorr-Bremse, Magyar Közút, Ericsson, Magyar Telekom

***  https://24.hu/tech/2020/06/25/m86-intelligens-infrastruktura-onvezeto-jarmuvek/

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Limitált szériás változatokkal emlékezik meg Forma 1-es győzelmeiről a Maserati

Dicső versenymúltját ünnepelve, új limitált szériás modelleket mutatott be a Maserati. A Ghibli F Tributo, és Levante F Tributo változatokkal az olasz gyártó Juan Manuel Fangio, argentin világbajnok Forma 1-es pilótával elért közös sikereinek állít emléket. 

2021. április 28. 13:40

Az Év Beszállítója lett a Bridgestone Tatabánya 2021-ben

Autógyártók és autógyárak véleménye, ajánlásai alapján tartotta kiemelkedőnek a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. teljesítményét a neves szakmai újságírókból álló zsűri. A sikerhez a BIRD X érintés nélküli technológia bevezetésétől kezdve az első nagy autóipari beszállításon keresztül a digitális gyártástechnológiáig több lépés vezetett. A folyamatos fejlesztések 2021-ben sem állnak le; részben a Versenyképesség Növelő Támogatási Program keretében újabb K1-Single típusú gumiabroncs-felépítő gépsor is munkába áll a gyárban.

2021. április 26. 14:59

Új kezdeményezés a hazai gumiszervizek fejlesztéséért

Gumiszervizeket segítő program indult márciusban Magyarországon! A kezdeményezésben részt vevő partnerek csatlakozhatnak például a Bridgestone csoport termékeiről szóló ingyenes tréningekhez, de ezen kívül hozzáférést kaphatnak számos arculatsegítő reklámanyaghoz, exkluzív promócióhoz és számos izgalmas aktivitáshoz is. A program különlegessége, hogy a hazai szervizek ráadásként az abroncsvásárlásaikkal pontokat gyűjthetnek, melyeket különböző pénzbeli vagy értékes tárgyi ajándékokra válthatnak be a szezonok végén.

2021. április 23. 14:26

A Land Rover Defender nyerte a 2021-es Világ Év Autódizájnja díjat

A Land Rover Defendernek ítélték oda a Világ Év Autódizájnja (‘2021 World Car Design of the Year’) díjat az idei Világ Év Autója (’World Car Awards’) díjátadón. Ez már a harmadik alkalom, hogy a Land Rover megszerezte az áhított díjat a Range Rover Velar (2018) és a Range Rover Evoque (2012) korábbi győzelmét követően, és ez egyben a sokadik elismerés a robusztus 4x4-es világméretű sikersorozatában.

2021. április 22. 16:33

A Bridgestone kapta a 2021-es ‘‘Év gyártója” címet nyári gumiabroncs kategóriában

Az abroncsgyártó két prémium terméke is kimagasló eredményekkel zárt a német autóklub és a neves magazinok idei nyári abroncs tesztjein. A Bridgestone Potenza Sport és Turanza T005 abroncsok több teszten is dobogós helyezést értek el száraz és nedves körülmények között. 

2021. április 17. 11:57

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35