Csaknem ezer ipari robotot telepítettek Magyarországon
A koronavírus-járvány minden bizonnyal nagy hatással lesz a világgazdaságra, ennek jelei már most érezhetők, de a válság mértékét még mindig nem lehet teljes mértékben megbecsülni. Noha a tavaszi komoly hanyatlás után a gyártás volumene normalizálódni látszik (a JP Morgan globális összevont PMI* indexe alapján), a gyártóvállalatoknak alkalmazkodniuk kell az újonnan kialakult helyzethez. Az automatizálás pedig válasz lehet a fellépő kihívásokra.
Az ügyfelek elvárásait már a járvány előtt is kiemelten kezelték a termelő vállalatok, annak érdekében, hogy gyorsan és versenyképes áron gyárthassanak, majd szállíthassanak testre szabott termékeket. Számos vállalat a lokalizáció és regionalizáció stratégiáját választotta, hogy időben tudjon reagálni a helyi piacon jelentkező vásárlói igényekre, és, hogy a gyártáshoz szükséges idő lerövidítésével csökkentse az esetleges kockázatokat. Ennek eredményeképpen közülük sokan az automatizálás felé fordultak. (World Robotics 2020 Report)
Az IFR legújabb jelentése a világjárványra is kitér
A Nemzetközi Robotikai Szövetség 2020-as jelentése szerint a világjárvány okozta helyzet világosan felhívta a figyelmet a globális ellátási láncok hiányosságaira, ezért sok vállalat újra kell, hogy tervezze stratégiáját. Az automatizálás segíthet versenyelőnyt szerezni a vállalatoknak, ugyanakkor hatékonyan képes megelőzni a fertőző betegségek terjedését, és elkerülni a közvetlen emberi érintkezést, valamint a tömeges csoportosulásokat, jelentősen csökkentve ezzel a fertőzés kockázatát, és lehetővé téve a folyamatos gyártást ilyen, és ehhez hasonló kihívások idején is.
Még a járvány sem tudta megakadályozni a robotika technológiai fejlődésének gyors előrehaladását, amelyet a kapcsolódó technológiák (pl. felhőalapú számítástechnika, gépi látás) előrelépése tett lehetővé. A jelentés szerint többek közt az ember és a robot közötti együttműködés továbbra is fontos trend marad, valamint az EOAT és a gripper-technológia is fejlődik (lásd például a piacvezető OnRobot EOAT megoldásait, melyek teljes körű innovatív plug-and-produce megoldásokat kínálnak együttműködő alkalmazások számára). Így hát a gyártóvállalatok automatizálás esetén számos robotikai megoldás közül válogathatnak.
Ipari robot-értékesítések Magyarországon 2019-ben
A magyar gyártóvállalatok előtt is többfele automatizált megoldás lehetősége áll fenn. Olyan alkalmazások számára érhetők el ipari és együttműködő robotok, mint például az anyagmozgatás, az összeszerelés, vagy a hegesztés. A lehetőségek száma szinte végtelen. Magyarországon azonban – a 2020-as World Robotics Report szerint – a telepített ipari robotok száma sem a különböző iparágak kapcsán, sem az alkalmazások teljesítményét tekintve nem mutat komolyabb növekedést. Sőt, 2019-ben jóval kevesebb robotot helyeztek üzembe, mint 2017-ben. A tavalyi év során 926 ipari robotot telepítettek hazánkban, ami kis emelkedést jelent 2018-hoz képest. Az autóipar rendelkezik a legnagyobb érdekeltséggel, amelyet a fémipar, valamint a gumi- és műanyagipar követi.
Kínától a V4 országokig
A 2020-as World Robotics Report adatai azt mutatják, hogy Kína továbbra is tartja globális vezető pozícióját az automatizálás terén. 2019-ben 140 500 új robotot telepítettek Kínában, ami csaknem háromszor annyi, mint amennyit Japán, a világ második legnagyobb telepítője helyezett üzembe. De nem kell ilyen messze mennünk. A V4 országokból Csehország és Lengyelország is benne van a 15 legnagyobb piacban az ipari robotok éves telepítésének tekintetében (2019-ben 2600-2600 robotot helyeztek üzembe).
Szerencsére Magyarországon is vannak lehetőségek a robottechnológia telepítésére, mivel a kormány folyamatosan támogatja a kis- és közepes méretű vállalkozásokat az ipari fejlesztés területén.
“Az OnRobotnál abban hiszünk, hogy az ipar folyamatos fejlesztése együtt jár az automatizálási megoldások megvalósításával. A vállalkozások, méretüktől függetlenül, profitálhatnak a robotizáltabb megoldásokból, mivel velük globális versenyképességre tehetnek szert, és ennek köszönhetően megközelíthetik az automatizálás alkalmazásában jártas országokat is.” – mondta Vikram Kumar, az OnRobot EMEA régiójának general managere. A vállalat üdvözli a jelentést, és kiemeli, hogy ezek a trendek szorosan illeszkedek az OnRobot értékajánlatához.
_____________
* Az összevont beszerzési menedzser index(PMI) a feldolgozóipar és a szolgáltató szektor gazdasági állapotának mutatója. Az előző hónappal való összehasonlítás során az 50 feletti PMI növekedést jelent. Az 50 alatti PMI-érték visszaesést mutat, az 50 pedig nem jelez változást. (https://www.theglobaleconomy.com/rankings/pmi_composite/
Kapcsolódó cikkek
- Együttműködő robotok a bútoriparban és berendezésgyártásban
- Az automatizálás lehetőségei a tudomány és a kutatás területén
- Már lehet regisztrálni az OnRobot Expóra!
- Különleges igényű alkalmazások számára tervezett grippert az OnRobot
- Az automatizálás lehetőségei az élelmiszeriparban
- Automatizálás együttműködő alkalmazásokkal
- Szingapúrban az ABB robotjai gyorsítják a COVID-19 tesztek végrehajtását
- A termék útja egy okos gyárban
- Innovatív robottechnológiák használata: az olasz SMASH agrobot
- 3 ok, amiért az automatizálás kulcsfontosságú a COVID-19 megjelenése óta
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.