Valóban többet árt a Big Tech, mint használ?

forrás: Prím Online, 2021. március 5. 14:57

Az évtizedes múltú óriás tech-cégek, mint a Facebook, Google, Apple, vagy az Amazon az elmúlt öt-tíz évben jelentős hatalomra és befolyásra tettek szert – gondoljunk csak arra, hogy a Facebook magába olvasztotta az Instagramot és a WhatsApp-ot, ezzel két konkurenst is kiütve a mezőnyből. Az Egyesült Államok Képviselőháza még 2020 októberében kimondta, hogy ez a négy techcég „olyan uralkodó monopóliummá vált, amilyenekké legutóbb az olaj- és útépítő nagyvállalatoknak sikerült”.

 A Ház a versenyhelyzet helyreállítását javasolta, ami azt jelentené, hogy például a Google-től különálló cégként működhetne csak tovább a YouTube, vagy a Facebooktól az Instagram. A kritikák ellenére nehéz olyan embert találni egy fejlett országban, aki ne használná ki legalább néhány funkcióját ezeknek a platformoknak, nem véletlenül: olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek nagyban megkönnyítik az emberek életét. 

 

Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Marketing21 vezetője szerint a Big Tech szereplői olyan dilemmát jelentenek, amelyet nemzetközi szinten kellene megoldani, de a társadalmat segítő és az emberek életét könnyebbé tévő funkciókra nagyon kellene vigyázni a szabályozás kidolgozása közben. A szakember szerint ezek a cégek a világgazdaság szerves részei és egyre többet tudnak majd nyújtani az emberek számára az olyan újításokkal, mint mondjuk a Facebook vészhelyzeti figyelmeztető rendszere. 

 

A főbb problémák a Facebookkal és Google-lel:

  •   Az online hirdetési piac egy részében monopolközeli részesedéssel rendelkezik a Facebook és a Google. A korábbi sokszereplős online hirdetési piacot teljesen átszabták. Korábban rengeteg saleshouse üzemelt, de a büdzsék átvándoroltak a Facebook és Google platformjaira, így a piaci sokszínűség megszűnt.
  •   A Facebook és a Google Európán belül Írországban adózik rendkívüli kedvezményekkel, ezzel megfosztva a többi országot – ahol egyébként a cégek hirdetései megjelennek – az adóbevételek egy részétől. 
  •   A felhasználói adatok kérdése nem rendezett, a hatóságok nem tudják elég hatékonyan ellenőrizni azokat.
  •   A marketingesek köréből egyre több panasz érkezik arra, hogy a Facebook mindenféle előzetes jelzés nélkül tilt le oldalakat, hirdetési fiókokat – ezek az algoritmushibák hatalmas kiesést okozhatnak a hirdetőknek.
  •   A Facebook és Google világpolitikai szereplő lett: gondoljunk csak arra, hogy a Facebook Ausztráliában letiltotta a hírek megosztását, mivel adót kellett volna fizetniük utánuk. Végül sikerült ugyan tárgyalásos úton rendezni az ügyet, de ez az eset is jól mutatja a cég befolyását.

 

Szükség lenne a játékszabályok átírására

Dr. Andirkó Balázs ügyvéd elmondta, hogy a közösségi média 20 évvel ezelőtti indulása óta a világ csak most jutott el arra a pontra, hogy az újdonság erejével ható digitális élmények és szabadság mindennapossá válását követően a szabályozás hiánya problémákat vethet fel. 

 

A fő gond, hogy ezeket a portálokat magáncégek hozták létre, ezért ők alakíthatták ki a saját felhasználói feltételeiket – azonban azzal, hogy ilyen nagyszámú lett a felhasználóbázis, illetve legalább olyan alap kommunikációs formának számítanak, mint néhány évtizeddel ezelőtt a televízió, vagy még korábban a nyomtatott sajtó, igenis elképzelhető, hogy szükség lesz a játékszabályok átrajzolására.  

 

A techcégek ezzel szemben azzal védekezhetnek, hogy ezek a portálok továbbra is magánüzemeltetésben állnak, és aki nem ért egyet a felhasználási feltételekkel, annak nem kötelező önként jelen lennie az oldalakon – más kérdés, hogy ma bárki, aki kerüli a közösségi médiát, versenyhátrányba kerül. Az ügyvéd hozzátette, etikailag sincs rendben például az, hogy a Facebook bizonyos tartalmakat nem nyilvános szempontrendszer szerint, belső döntések alapján szűr: „miután a véleményszabadság az alapjogi hierarchiában közvetlenül az élethez és emberi méltósághoz való jog után helyezkedik el, ezért mind a techcégeknek, mind pedig a jogalkotóknak arra kellene törekedniük, hogy közösen megtalálják azt a mindkét fél számára elfogadható belső és külső jogi szabályozást, amikor a tartalomszűrés nem sérti a vélemény- és szólásszabadságot, de mégis teret enged eltérő, vagy akár egymással szemben álló véleményeknek és nézeteknek.”

 

Big Tech nélkül komoly gondban lenne a társadalom

Nótin Szabolcs és Dr. Andirkó Balázs mindketten kiemelték, hogy bármi is történjen, Big Tech cégek mindig létezni fognak és megkerülhetetlenek lesznek, mert kielégítik az alapvető emberi igényeket (kapcsolódás, kíváncsiság, élménykeresés), segítik és rugalmasabbá teszik a mindennapi életet és nem utolsó sorban a leghatékonyabb és legolcsóbb eladásokat ösztönző eszközökké váltak – milliók megélhetését biztosítják és a kis cégeknek is lehetősége nyílt arra, hogy több vásárlóhoz jussanak el a hirdetések használatával. „A társadalomnak meg kell tanulnia helyesen használni ezeket a platformokat és idővel a törvényhozás is specifikusabb, korrekt törvényekkel fogja szabályozni a Big Tech-cégeket, így védve a felhasználókat. Ezek a tech cégek számos tekintetben megkönnyítik az életünket, ezért minden olyan szabályozási kísérlet, ami ellehetetleníti a működésüket, társadalmi ellenállást szülne. A következő évek arról fognak szólni, hogy megtaláljuk az aranyközéputat a felhasználók, az államok és a Big Tech cégek érdekei között egy jelenleg alulszabályozott területen” – fogalmazott Nótin Szabolcs. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01