Új generációs fertőtlenítő robot készült
Az ELTE-Soft Kft. és az Európai Tudásközpont Kft. ViroFightere egyedi szoftverének és műszaki megoldásainak köszönhetően a korábbi fejlesztéseknél lényegesen hatékonyabb a járvány elleni küzdelemben. Kialakításában az ELTE informatikus hallgatói is részt vettek.
A világjárvány rámutatott az általános higiénia és ezen belül a rendszeres fertőtlenítés rendkívüli fontosságára. Az utóbbi egy évben a korábbinál is nagyobb lett az igény a biztonságos, mikroorganizmusoktól mentes beltéri környezetre, ám ennek kialakításához és hosszútávú fenntartásához már nem elegendőek a hagyományos megoldások. Óriási segítséget jelentenek azonban az önjáró fertőtlenítő robotok.
Az ELTE-Soft Kft. és az Európai Tudásközpont Kft. most ViroFighter néven új generációs, intelligens fertőtlenítő robotot fejlesztett ki az ELTE oktatóinak és hallgatóinak közreműködésével a közösen üzemeltetett mechatronikai labor keretében.
A nemzetközi piacon elérhető, első generációs fertőtlenítő robotokhoz hasonlóan a hazai fejlesztésű, második generációs ViroFighter is beépített, környezetbarát UV lámpák segítségével inaktiválja a mikroorganizmusokat, de emellett számos, világszinten is elsőnek számító, egyedi szerkezeti-gépészeti megoldást alkalmaz, ami nagyságrendekkel teszi hatékonyabbá a felhasználását, és helyezi teljesen új alapokra az önjáró fertőtlenítő robotok működtetését.
A ViroFighter jelenleg a világon létező legkisebb önsúllyal és mérettel rendelkező önjáró UV fertőtlenítő robot: könnyen hordozható és lift nélküli épületekben is nehézség nélkül vihető lépcsőn. Kompakt méretének köszönhetően nem csak épületek és más nagyobb terek, hanem járművek (metró, busz, villamos, repülőgép, hajó stb.) fertőtlenítésére is kiválóan alkalmas. Hatékonyságát tovább növeli, hogy akkumulátora cserélhető és akár 24 órás folyamatos működésre is képes.
Még nagyobb a különbség a ViroFighter és az első generációs, piacon lévő fertőtlenítő robotok között a szoftver tekintetében: kizárólag a ViroFighter használ mesterséges intelligencia motoron alapuló, öntanuló képfelismerő és képfeldolgozó funkciókat, illetve az itt begyűjtött információkat felhasználó automatikus útvonaltervező és fertőtlenítést vezérlő modulokat. A funkciók segítségével már nem csak a fertőtlenítési folyamatot, hanem a mindezidáig fáradságos és emberi erőforrást igénylő beüzemelést is teljesen automatizálja. A mesterséges intelligencia emellett növeli a biztonságos használatot: a fertőtlenítés automatikusan leáll, ha a robot embert vagy állatot érzékel a közelben.
A ViroFighter két felhasználási móddal rendelkezik. Az önjáró, automata fertőtlenítés során a robot „beküldhető” a fertőtlenítendő helyiségbe, folyosóra, épületszárnyba, és elkezdi a fertőtlenítést, amennyiben ember nem tartózkodik ott. Felismeri és magától kikerüli az akadályokat, és a teljes terület fertőtlenítésére optimalizál. Kézi fertőtlenítés esetén a robot mindenfajta előkészítés nélkül bevethető, mivel beépített kamerái segítségével biztonságos távolságból irányítható. Az így elvégzett fertőtlenítésből automatikusan tanulva tárolja el a fertőtlenítési útvonalat, így az a későbbiekben bármikor felhasználható.
A szakemberek az eredményekből hamarosan oktatási anyagot készítenek, amelyekből az ELTE Informatikai Kar hallgatói megismerhetik ezt a kutatásfejlesztési területet, és szervezetten bekapcsolódhatnak a professzionális robotfejlesztésbe, ahol a továbbiakban is lehetőséget, támogatást kapnak innovatív ötleteik megvalósításához.
Kapcsolódó cikkek
- Az ELTE rendezi idén a XXXV. OTDK Informatikatudományi Szekcióját
- Együttműködő robotok az autóiparban
- Így működik egy cobot a bútorgyárban
- Műszaki-informatikai fejlesztés Szombathelyen
- Robot segíti a térdprotézis beépítését
- Öt AMR-alkalmazás a belső szállítás optimalizálására
- Ilyen hatással van a robotika az iparágakra világszerte
- Belső logisztika mobil robotokkal
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Növénytermesztési eljárást automatizálnak a SZTAKI kutatói
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.