A munkahelyi esélyegyenlőség növekedésén segíthet a mesterséges intelligencia

forrás: Prím Online, 2021. június 25. 14:34

Minden igyekezet ellenére a nemek közti egyenlőtlenségek nem csökkentek tovább a munkahelyeken az elmúlt években, hanem egyenesen nőttek – derül ki friss kutatásokból. Ezt a trendet a Covid-19 járvány is felerősítette. Ezt a problémát járják körül, illetve a mesterséges intelligencia (MI) által kínált lehetséges megoldásokról beszélnek a közép-kelet-európai térség magas rangú uniós és kormányzati tisztségviselői, munkaadói az IBM által támogatott Egyenlő esélyek a mesterséges intelligencia korában című online beszélgetésen.

Az IBM nemrég közzétett Women, leadership, and missed opportunities (Nők, vezetői pozíciók és elszalasztott lehetőségek) című tanulmánya megállapította, hogy a szervezetek 70 százalékánál a nemek közti egyenlőség még mindig nem szerepel a legfőbb üzleti prioritások közt. A kutatásból az is kiderült, hogy csökken a vezető pozícióban lévő nők száma és növekednek a nemek közti egyenlőtlenségek a magas pozíciókban. 2021-ben kevesebb nő töltött be vezető elnöki, alelnöki, igazgatói és menedzseri pozíciót, mint 2019-ben. 

 

Ez különösen igaz a közép-kelet-európai térségre, amint arra a Világgazdasági Fórum nemek közti bérszakadékkal foglalkozó, 2021-es jelentése is rámutatott. Az ebben felállított rangsorban a Cseh Köztársaság a 78., Lengyelország a 75., míg Magyarország a 99. helyen áll. A Deloitte 2021-es, a Cseh Iparkamara megbízásából készített felmérése pedig arra jutott, hogy az állások csaknem 90 százalékában a nők bére elmarad a férfiakétól.  A különbség a legjobban fizető pozíciókban, a vezetőknél, szakértőknél, a technikai tudást és diplomát igénylő beosztások esetében a legjelentősebb.

 

Watson az egyenlő bérezésért

„Az IBM-nél régóta gyakorlat a béregyenlőség, a vállalat elkötelezett az egyenlő munkáért egyenlő bért elve mellett, mely 1935 óta a cég fontos globális irányelve. Digitális vállalatként számos technológiai megoldást is bevetünk e cél elérése érdekében” – mondta el Elvyra Šitel, az IBM Global Bussiness Services munkatársa, akinek szakterülete az MI alkalmazása a HR-ben.

 

A szakember kifejtette: „A Watsonnal olyan MI alapú rendszert fejlesztettünk ki, amellyel összehasonlító elemzéseket tudunk elvégezni a munkavállalók jövedelmi viszonyaiban, mivel figyelembe vesz minden releváns tényezőt a munkatársak tudásától a helyi munkaerőpiaci helyzetig, a munkateljesítményüktől a bennük rejlő jövőbeli potenciálig. Így az MI révén minden más tényezőt kiszűrve tudjuk összehasonlítani a férfiak és a nők bérét, és olyan legjobb gyakorlatokat dolgozhatunk ki a javadalmazási politika, a munkaerő-felvételi stratégia, az előléptetések és a karriertervezés területén, amelyek megakadályozzák a béregyenlőtlenségek kialakulását.”

 

Alig 1,4% a nők aránya az informatikusok között

„Az egyenlőtlenségek nem csak igazságtalanok, de mérgezhetik a vállalati légkört, akadályozhatják az innovációt és lassíthatják a fejlődést. A felelősségteljes vállalatoknak muszáj megszólalniuk – hangsúlyozta Milena Jabůrková, az IBM munkatársa, a Cseh Iparkamara digitális gazdaságért és oktatásért felelős alelnöke. – Számtalan módszer létezik arra, hogy igazságosan és egyenlően kezeljék az alkalmazottakat. Ebben fontos szerepet játszhatnak az olyan technológiák, mint az MI. Az üzleti élet képviselőinek támogatni kell az uniós szervezeteket és a tagállami kormányokat abban, hogy az EU vezető szerepre törhessen a fejlett technológiák alkalmazásában az esélyegyenlőség, a sokszínűség és a befogadás területén, úgy az üzleti-, mint a közszférában.”

 

„A technológiai és IT szektorban elhelyezkedő nők aránya még mindig nagyon alacsony. Csupán a nők 1,4 százaléka dolgozik informatikusként az Európai Unióban. A cseh kormány célja, hogy változtasson ezen a helyzeten, ezért is kezdeményeztünk széleskörű vitát a témában. A technológiáról és egyenlő esélyekről szóló beszélgetés is ennek a folyamatnak a része, és remélem, hogy több, hasonló esemény vár még ránk” – mondta el Milena Hrdinková, a Cseh Köztársaság Kormányhivatalának EU-ügyekért felelős államtitkára.

 

Információs címke, kézikönyv, szabályozási terv az etikus MI-ért

Az IBM számos kutatást végez, rendszeresen fogalmaz meg szakpolitikai ajánlásokat és a közvéleményt is folyamatosan tájékoztatja az MI etikus felhasználásával kapcsolatos témákban:

•  Az IBM egyike annak a két iparági szereplőnek, mely helyet kapott az Európai Unió mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértői tanácsadó testületében.

•  Az IBM régóta sürgeti a terület átfogó szabályozását az IBM Policy Lab által kidolgozott részletes szabályozási terv (Precision Regulation for Artifical Intelligence) alapján.

•  Az IBM Research olyan technológiákat indított útjára, mint az AI Fairness 360 (AIF 360), az AI Explainability 360 (AIX 360) és az úgy nevezett Adversarial Robustness Toolkit, mely segíti a szervezeteket megtalálni és kijavítani a MI rendszerek hibáit.

•  A vállalat AI Factsheets néven olyan információs címke bevezetését javasolja, amely az élelmiszerek csomagolásán olvasható tápanyag információkhoz hasonló átlátható formában közölne kulcsinformációkat a MI rendszerekről a felhasználóknak.

•  Az IBM közzétette Everyday Ethics for Artifical Intelligence (Hétköznapi etikai kérdések a mesterséges intelligenciával kapcsolatban) című kézikönyvét, mely első fecskeként abban segíti a MI fejlesztőket és tervezőket, hogy feltegyék a megfelelő társadalmi és etikai kérdéseket az általuk létrehozott technológiával kapcsolatban.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01