Önvezető villamos a kocsiszínben
A Siemens Mobility és a ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH sikeresen bemutatták az mFUND AStriD (Autonomous Siemens Tram in Depot - Önvezető villamos a kocsiszínben) kutatási projektet.
- Teljesen automatizált villamos kocsiszín sikeres bemutatása önvezető villamossal
- A piac várhatóan 2026-ra áll majd készen a technológia alkalmazására
- A német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI) mFUND alapjának támogatásával
A Siemens Mobility, a ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH, a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT), a Klímavédelmi, Energetikai és Mobilitási Intézet (IKEM) és a Codewerk GmbH által létrehozott konzorcium 2019 októberében kezdte meg a teljesen automatizált villamos kocsiszínnel kapcsolatos közös kutatását. A piac várhatóan 2026-ra áll majd készen a technológia alkalmazására.
„Az AStriD fontos mérföldkő az önvezető villamosok felé vezető úton. Partnereinkkel értékes szinergiák kihasználásának segítségével digitalizáljuk a kocsiszínt és csökkentjük az időigényes helyszíni tolatásokat. A kocsiszín automatizálásával nagyobb támogatást tudunk nyújtani az ügyfeleinknek a fenntartható értéknövekedés biztosításában a teljes életciklus alatt, valamint a villamosok rendelkezésre állásának garantálásában,” - magyarázta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock részlegének vezérigazgatója.
A kutatási és fejlesztési projektet a Verkehrsbetriebs Potsdam által üzemeltetett kocsiszínben valósítják meg.
„A villamos vonalán és a kocsiszínben történő önvezetés tehermentesíti a vezetőket, és fokozza az utasaink és más közlekedők biztonságát,” - közölte Uwe Loeschmann, a ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH vezérigazgatója. „A villamosoknak a kocsiszínben az AStriD rendszer segítségével történő automatizált közlekedése megnyitja az utat az automatikus tisztítási, ellátási és parkolási folyamatok előtt, központi vezérléssel és fokozott üzembiztonsággal.”
Potsdam polgármestere, Mike Schubert: „Fontos és jövő-orientált projektről van szó. A tartomány fővárosának és közlekedési vállalatának részvétele is azt mutatja, hogy Potsdamban virágzik az innovációs szellem. Ha az új technológiát használatba lehet venni az elkövetkező években, a közlekedési vállalatok modernizálni tudják a helyi tömegközlekedést. Ezért is veszünk részt örömmel ebben az általunk úttörő jellegűnek tartott fejlesztésben a Siemens projekt partnereként.”
Az InnoTrans 2018 rendezvényen a Siemens Mobility és a Verkehrsbetrieb Potsdam bemutattak egy teszt villamost, amely valódi körülmények között, a potsdami villamosvonal hálózat egy szakaszán közlekedett. A kezdeményezésből eredő kutatási projekt célja egy digitális kocsiszín kifejlesztése az önvezető villamosok alapján. A koncepció műszaki megvalósíthatóságát autonóm szolgáltatási funkciókkal mutatják be, például egy villamos áthalad a mosó létesítményen, és egy mellékvágányra gurul. A kocsiszín automatizálásának kereskedelmi megvalósítása tehát az önvezetés bevezetésének első fázisa. A projekt kezdettől fogva figyelembe veszi a különböző jogi és gazdasági körülményeket, amelyeket teljesíteni kell az önvezető villamosok jóváhagyásához és üzemeltetéséhez. A három éves projektet a Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI) finanszírozza a Modernitás Alap (mFUND) részeként.
A konzorciumi partnerek különböző munkacsomagokra osztották a projektet. A Siemens Mobility fejleszti a kocsiszínben közlekedő önvezető villamost és a kocsiszínkezelő rendszert (yard management system - YMS), amely a vezetési utasításokat adja a villamosnak. Ezen felül együttműködik a KIT projekt partnerrel annak a digitális térképnek a kifejlesztésében, amely alapján a villamos nyomon követhető a kocsiszínben.
A ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH a villamost és a kocsiszín infrastruktúráját adja, és hozzáférést biztosít minden szükséges adathoz, rendszerhez és létesítményhez, és értékeli a projekt megállapításait a kocsiszín üzemeltetőjének szempontjából.
A KIT Információ-feldolgozási Technológia Intézet (ITIV) a szakértelmét adja a kocsiszínek specifikálása és digitalizálása során, a folyamatok automatizálásában és a szükséges adatok azonosításában, és támogatja a digitális térkép kifejlesztését.
Az IKEM elemzi és értékeli a projekttel kapcsolatos jogi és gazdasági kérdéseket.
A Codewerk az ipari rendszerekre szakosodik, és többek között szoftvereket fejleszt a vasúti járműveken történő adatkommunikációhoz. Ebben a projektben a Codewerk a villamos és a vezérlő központ közötti kommunikációt támogatja, és az ő feladata a kocsiszín infrastruktúra részeinek integrálása.
Kapcsolódó cikkek
- Magyar újítók ötleteit is várja innovációs versenyén a Siemens
- E-közlekedéssel erősítenek a svájci nagyvárosok
- Útnak indult a Yunex Traffic márka
- A Siemens Mobility 3,4 milliárd dollár értékben szerződött egy amerikai vasúttársasággal
- A hamburgi Digital S-Bahn elnyerte a Német Mobilitási Díjat
- A Siemens Mobility korszerűsíti Hollandia legnagyobb rendezőpályaudvarát
- Vezetőváltás a hazai Siemensnél
- Frissítette épületfelügyeleti szoftverét a Siemens
- Bővíti kutatási és fejlesztési részlegét a Siemens Mobility
- Hibrid hajtásmodell, naperőmű tesztelés, nanoszálas gyógyszertechnológia
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó vállalatnak így összesen 67 üzlete és 5400 átvevő helye van, utóbbiak száma ráadásul jövőre már 8500-ra rúghat a Foxpost és a Packeta egyesülésének eredményeként.
Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett
Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása.
A Xiaomi bemutatta az alapvető kulcstechnológiákon alapuló fenntartható fejlődési stratégiáját
Az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményében résztvevő államok konferenciáján (COP29), mint az év legjelentősebb klímacsúcsán a Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül – bemutatta a fenntartható fejlődést célzó stratégiáját, amely alapvető kulcstechnológiáin alapul. A vállalat emellett ismertette legújabb szén-dioxid-menedzsmenttel kapcsolatos fejlesztéseit a „Human x Car x Home” okos ökoszisztémájában, ami egy újabb stratégiai lépés a Xiaomi számára a klímakormányzás területén.