A videójátékok és a munkavégzés kapcsolata
Mi lehet a hasonlóság a tó fenekéről egy levegővel felhozott kincs és egy projektmunka leadása között? Nem is gondolnánk, de napjaink videójátékainak felépítése és az elmélyült munkavégzés közt rengeteg összefüggés húzódik. Az LG most összeállított néhányat ezekből, a játékban való elmerülés állapota ugyanis néhány egyszerű trükkel akár a munkában is reprodukálható.
A videójátékosok gyakran arról számolnak be, hogy képesek teljesen belefeledkezni a játékba, a tevékenység közben pedig a külvilág szinte megszűnik számukra. Olyannyira leköti őket az átélt élmény, hogy mindeközben az idő is csak úgy elszáll. A gaming során kétségkívül sokan a ’flow’ hatás alá kerülnek, erre pedig az LG egy nemrégiben itthon végzett, a járványhelyzet és a játék összefüggéseit vizsgáló reprezentatív kutatása* is rávilágított. A rendszeresen játszó válaszadók a videójátékokat ugyanis nem csak jó otthoni időtöltésnek tartották, de célt és sikerélményt adott nekik, sőt, közel minden második válaszadó egyenesen azt állította, hogy segít neki kiszakadni a mindennapokból és elrepíti őt egy másik világba.
A játékprogramok felhasználókra gyakorolt hatásaival számos tudományág foglalkozik. Eltekintve attól, hogy ezek a hatások vajon inkább pozitívan vagy negatívan befolyásolják az érintetteket, egy dolog biztosan igaz a mai játékokra: a figyelmet a lehető leghatékonyabban képesek megragadni, és hosszú időn át fenntartani. Ennek eléréséhez pedig az alkotók olyan eszközöket alkalmaznak, amik a munkára való fókuszálásban is hasznunkra lehetnek.
Szükségtelen információk kizárva
Aki játszott már bármilyen játékszoftverrel, bizonyosan feltűnt neki, hogy mennyire egyszerű és áttekinthető a kezelőfelület. A képernyő közepén foglal helyet a lényeg, az általunk irányított karakter, vagy – stratégiai játékokban – a látni kívánt terület. A képernyő szélein pedig a játékmenethez csak feltétlen szükséges információs ábrák láthatók: az életerő, a fegyverünk tárában maradt golyók száma, kalandjátékok esetén a hirtelen ellenséges támadás visszaveréséhez legszükségesebb varázsitalok, fegyverek. Minden fontos kellék kéznél van, semmi fölösleges zavaró tényező nem kerül az előtérbe. Mindez pontosan azért van így, hogy a lehető legzavartalanabb legyen a játékélmény, a felhasználó figyelme csak a lényegre koncentrálódjon.
Mielőtt munkához látunk, a hatékonyság érdekében érdemes nekünk is minden, figyelmünket elterelő tényezőt kizárnunk. Ezért minden kacatot és a feladat megoldásához szükségtelen tárgyat takarítsunk el az asztalunkról. Csak azokat az értesítéseket és hívásokat fogadjuk telefonunkon és számítógépünkön, amik feltétlen fontosak. Bármennyire is vonzó a multitasking, sokkal gyorsabb és hatékonyabb a munkavégzés, ha egyszerre kizárólag egy feladatra összpontosítunk.
Zene, avagy a produktivitás gyógyszere
A legtöbb videójátékban zene kíséri a játékmenetet, ami ráadásul az adott szakasz dinamikájához passzol. Így amíg egy kalandjátékban például a környezetünk felfedezésekor lassú, barátságos dallamok szólnak, a készítők sejtelmes zenét terveznek a veszélyt tartogató részekhez, és többnyire valamilyen fenséges zenekari indulót arra az esetre, amikor a játék végén harcba indulunk a legfőbb gonosz ellen. Némely játékok – például néhány egynézetű lövöldözős – nem tartalmaz aláfestő zenét, mert fontos meghallanunk az ellenfelek lépteit. A rendszeres gamerek azonban sokszor így is bekapcsolnak jellemzően valamilyen dinamikus hangzású zenét, mert javítja a játékban való teljesítményüket.
Ugyanígy a munkavégzésben is segítségünkre lehet a megfelelően kiválasztott zene. Ha nagyfokú koncentrációt igényel az előttünk álló feladat, érdemes valamilyen lassú és zeneileg kevésbé összetett dallamot hallgatnunk a háttérben. Ha pedig valamilyen kreativitást igénylő projektben vagyunk, akár a legizgalmasabb videójátékok végjátékára komponált zenekari műveket is bevethetjük az összpontosítás érdekében.
Időzítés – a pontos feladatelvégzés alapja
Vannak olyan számítógépes játékok, amikben a feladatok teljesítése időkorláthoz van kötve. Sokszor ezek a feladatok pedig úgy vannak kitalálva, hogy a való élethez nagyon hasonló szituációkban kell helytállnunk: égő házból kell kimenekítenünk a bent ragadt társakat, mielőtt az építmény összedől, vagy a tó alján fekvő kincset kell felszínre hoznunk úgy, hogy közben nem fogy el a levegőnk.
Ha időkorláthoz vagyunk kötve, az segíthet megfelelően beosztani az erőforrásainkat, és megfelelő ütemben haladni a részfeladatokkal. Mindemellett van egy másik pozitív hatása is, hiszen motiválttá tesz a feladat teljesítésére, és segít elkerülni azt, hogy csak halogassunk és a befejezést az utolsó pillanatra hagyjuk.
A játékok egyik legfontosabb jellemzője, hogy a sikeresen elvégzett feladatokért jutalom jár, hiszen így tudják folyamatosan odaszegezni a felhasználót a képernyőhöz. Ehhez hasonlóan a munkában elért kisebb-nagyobb sikereinkért mi is nyugodtan jutalmazzuk meg magunkat.
______________
* Az LG Magyarország országos, a 18-65 éves korcsoportra reprezentatív kutatása 2021 márciusban készült.
Kapcsolódó cikkek
- Új kategóriát vezet be a prémium LCD tévék piacán az LG
- Ikonikus díjjal jutalmazták az LG OLED tévéit
- Tudásmegosztó platformot mutatott be az LG és az Element AI
- Fejlett kijelzős képességekkel erősíti meghatározó szerepét az LG a tévés piacon
- Az LG bemutatja legújabb, továbbfejlesztett Ultra szériás monitorait
- Terjeszkedik az LG a globális e-sport-piacon
- Minőségibb mindennapokat ígérnek az LG 2021-es újdonságai a CES-en
- Tévés adatelemző társaságban szerzett többségi részesedést az LG
- Az LG webOS 6.0 a tévénézők eddigi legjobb felhasználói élményét nyújtja
- Az LG ultrakönnyű Gram laptopjai nagyobb képernyőfelületet és stílusos dizájnt kaptak
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ezek 2025 legfontosabb IT trendjei
Az idei év technológiai fókuszterületei között az AI, az üzleti intelligencia és az automatizálás kerülnek a középpontba, míg a legnagyobb kihívásokat a költség- és humánerőforrás-korlátok jelenthetik – áll a Protechtor CIO Navigátor felmérésében, amely 70+ magyar vállalati IT-vezető véleményét tükrözi. Az innováció iránti szándék világos, hiszen a cégek 56%-a már rendelkezik előre kidolgozott digitalizációs stratégiával, ami jelentős előrelépés. Ugyanakkor a piacon komoly eltérések tapasztalhatóak: míg a vezetők többsége optimistán tekint a 2025-ös évre, és 50%-uk a bővülő IT-büdzséből várja a fejlődést, addig ugyanennyien aggódnak a változatlan vagy csökkenő pénzügyi források és a fokozódó technológiai verseny hatásai miatt.
A Samsung Wallet mostantól Volvo és Polestar járművekkel is kompatibilis
A Samsung bejelentette, hogy bizonyos Volvo és Polestar járművek mostantól kompatibilisek a Samsung Wallet alkalmazásban elérhető digitális autókulcs funkcióval. Ennek köszönhetően még több sofőr nyithatja, zárhatja vagy indíthatja autóját könnyedén a Galaxy okostelefonján keresztül.
Magyar és szaúd-arábiai digitalizációs fórum Rijádban
A Magyar-Szaúd-Arábiai Digitalizációs Klaszter tagjainak részvételével lezajlott Rijádban a magyar és szaúd-arábiai digitalizációval foglalkozó vállalkozások közötti üzleti kapcsolatok erősítését célzó üzleti fórum.
Gyors fájlátvitel és hatékony hálózati munka a QNAP új adaptereivel
A QNAP Systems, Inc. bemutatta legújabb USB 4 Type-C – 10 GbE hálózati adaptereit, melyeket kifejezetten USB 4 vagy Thunderbolt 3/4 porttal rendelkező Mac-ekhez és Windows PC-khez terveztek. Ezek az adapterek lehetővé teszik a csatlakozást a 10 GbE nagy sebességű hálózatokhoz, jelentősen növelve a felhasználói kényelmet és a munkahatékonyságot.
Vidéki Otthonfelújítási Program: Támogatás már nyugdíjasoknak is
A Vidéki Otthonfelújítási Program 2025 januárjában indult, és a legújabb kormánydöntés értelmében most már a nyugdíjasok is részt vehetnek benne. Bár nehéz pontosan meghatározni, hogy mekkora költséggel kell számolni egy átlagos fűtéskorszerűsítés esetén, van néhány tényező, amelyek segítenek megbecsülni a kiadásokat. Szakértői segítség nyújt a szabályok és a lehetőségek közötti eligibilitásban.