Így lehet építeni a nemek közötti különbségekre a munkahelyeken
Új módszert dolgozott ki egy vezető vállalati gender-specialista. Ennek értelmében a férfiak és nők egyaránt képesek legyenek valós önmagukat megélni (és ezt kamatoztatni) a munka világában.
Barbara Annis a Gender Intelligence Group CEO-ja munkatársaival azon dolgozik, hogy a nemek viszonya a munka világában ne csak számszerűleg, hanem minőségi értelemben véve is kiegyensúlyozottá váljon. Annis módszeréről, megközelítéséről több könyvet is írt, a https://www.genderintelligence.com/ honlapot érdemes böngészgetni ezek feltérképezésére. Jelent meg közös kötete (Work with me – The blind spots between men and women, 2013) azzal a John Gray-vel is, aki ’A férfiak a Marsról, a nők a Vénuszról jöttek’-t jegyzi.
Annis módszere visszanyúl a feminista elméletek második hullámaként ismert, ún. ’difference approach’ alapvetéseihez és azokra épít. Ez a ’sameness’ korszakát, az első hullámot követően (ami a nemek közötti hasonlóságokra épített és várt el ez alapján azonos bánásmódot), mondhatni az ún. férfi értékek, tulajdonságok mellett alárendelt, megbecsülésnek cseppet sem örvendő női sajátosságokat, kvalitásokat igyekeztek megmutatni és kezdte látványosan felértékelni (ehhez a korszakhoz köthető az anyaság kultusz felerősödése, a földanya tiszteletének hangsúlyozása).
A ’gender intelligence’ megközelítés ugyanezen a talajon áll, hiszen elfogadja, létezőnek vallja a nemek közötti különbségeket. Annak módja, ahogyan erre építkezik; kicsit más, mint ahogyan azt a nőmozgalom tette. Nyilvánvalóan pl. nem a női kvalitások megerősítésén, elismertetésén dolgozik, hanem teszi ezt mindkét nem vonatkozásában.
Annis elgondolása szerint tévút a nők és a férfiak közötti különbségek felszámolásán dolgozni, vagyis amellett érvelni, hogy tulajdonképpen a két nemhez tartozók ugyanolyanok, ezért azonos bánásmódot is igényelnek.
Így kellene építeni a nemek közötti különbségekre
Annis szerint, amit tenni kellene az az, hogy megtanuljuk meglátni és értékelni, és quasi (fel)használni az igenis létező különbségeket. Azt tanácsolja, hogy a gender miatti, gender okozta különbségeket értékeljük, és erre építsünk paradigmát.
Azonban ez nem jár esetükben a két nem között rögzült hierarchia (a nők hátrányára) valamiképpen való megbontásának a háttérmotivációjával, ami az előbb említett feminista mozgalmi múltat nagyban jellemezte.
A genderintelligence márkanév alatt azzal a koncepcióval dolgoznak tehát, hogy a férfiaknak és nőknek természetüknél fogva vannak olyan tulajdonságaik, amik megkülönböztetik őket egymástól, a magától értetődő biológiai és kulturális tulajdonságokon túl, ezalatt attitűd- és viselkedésbeli különbözőségekre is gondolva. Azt írják; amint egyes közösségekben, munkahelyeken tisztázásra kerül az, hogy a férfiak és a nők különféle módon kommunikálnak, adott esetben gondolkoznak és cselekednek, továbbá ezeknek miértjeire is választ kapnak; az egyének sokkal nyitottabbak és együttműködőbbek lesznek egymással, befogadóbban viselkednek és teszik ezt egyre magabiztosabban, valamint saját akaratukból.
Azt vallják, a gender és kulturális sokszínűség akkor megvalósítható, ha felismerjük és értékeljük azokat a különféle természetű tehetségeket, amiknek egy részét a férfiak, más részét a nők tudnak beletenni a közösbe. Amint a férfiak és nők elkezdik megérteni a másik gondolkodásmódját, a párbeszéd egészen új szintjére képesek lépni.
Annis számára a nemek közötti egyenlőség azt jelenti, hogy férfiak és nők egyaránt képesek valós önmagukat megélni (és ezt kamatoztatni) a munka világában, valamint ötleteikben, döntéseikben és vezetési stílusukban megnyilvánuló különbözőségükben egyenlőképpen lesznek értékelve – nem pedig a hasonlóságuk, egyezőségük okán lesznek méricskélve.
A nemi egyenlőség egyfajta ’erősség a különbözőségben’
Ahogyan írják, azok a szervezetek, akik tanácsukat kérik, felismerik azt, hogy férfiak és nők egészen más perspektívával ülnek ugyanahhoz az asztalhoz és tudják azt, hogy szükségük van a másik nézőpontjára a növekedéshez, a folyamatosan fokozódó piaci versenyben.
Szakértő: dr. Sebestyén Andrea, PhD, zaklatasmentes.hu
Fotó: Envato
Kapcsolódó cikkek
- Kiváló munkakörülményekért nyert munkáltatói díjat az SAP Hungary
- Az agyamra mész! – legidegesítőbb szokások az irodában
- Nőtt az igény a zöld munkahelyekre
- Mivel vonzhatod a cégedhez a Z generációt?
- Esélyegyenlőségi törekvéseiért elismerésben részesült a Magyar Telekom Csoport
- A digitális és a fenntarthatósági befektetések munkahelyek millióival bővíthetik az európai gazdaságot 2030-ig
- Magyar fejlesztésű okostelefonos tréningekkel teszik COVID-biztosabbá a munkahelyeket
- A Samsung, a LEGO és a Mercedes a legvonzóbb hazai munkaadók
- Karantérkarrier – így dolgozunk COVID alatt
- A járványhelyzet még inkább felértékeli a rugalmas foglalkoztatási formákat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.