Jól vizsgázott az SAP raktárirányítási rendszere a Hungaropharmanál
Ma már szinte természetes, hogy a gyógyszertárban délelőtt megrendelt gyógyszert akár már aznap délután át is vehetjük. A fogyasztónak óriási könnyebbség, a kereskedelem szereplőinek azonban komoly szervezési feladat, amely mögött összetett folyamatok állnak. Ennek egyik kulcsfontosságú összetevője a Hungaropharma esetében az SAP EWM (Extended Warehouse Management) raktárirányítási rendszere, melyet 2020-ban az új budapesti raktárcsarnokában is telepített a gyógyszer-nagykereskedő.
A Hungaropharma Zrt. Magyarország legnagyobb gyógyszer-nagykereskedelmi vállalata, tevékenysége lefedi a teljes gyógyszerellátási lánc működtetését. A cég mintegy 2400 gyógyszertárba és még több, mint 200 kórházi intézeti gyógyszertárba, s egyéb intézménybe szállít naponta legalább egyszer, de előfordul, hogy akár háromszor is. A forgalom fele az ország legnagyobb gyógyszerlogisztikai bázisán, a Budapesti Logisztikai Központon keresztül fut át, ahol nemrég egy új logisztikai csarnok is épült. A fővárosból átlagosan napi 340 ezer dobozt szállítanak ki, ami 120-150 ezer raktári rendelést jelent – vagyis ennyiszer kell hozzányúlni egy tárhelyhez. Az év végi forgalmasabb napokon azonban akár 4-500 ezer dobozzal is meg kell birkózni a raktári dolgozóknak a helyszínen. A tárolás különleges körülményeket igényel, több esetben, – például egyes koronavírus-vakcináknál is – mínusz 70 Celsius fokos hőmérsékletet kell biztosítani a készítményeknek. A Hungaropharma 5 Logisztikai Központjában összesen 18 ezer, Budapesten 12 ezer cikkszámot kezelnek – tehát ennyi készítményből, illetve kiszerelésből választhatnak a megrendelők.
Új megoldást keresve
A Hungaropharma Zrt. már több mint 20 éve dolgozik együtt az SAP-val, de a folyamatos növekedésnek és portfolió bővülésnek köszönhetően idővel egy modernebb szoftvermodulra volt szükség, ami kezelni tudja a teljes raktári komplexitást.
“Nyugodtan mondhatjuk, hogy az SAP-ban otthon vagyunk, saját fejlesztési csapatunk van, belső tanácsadók segítenek a munkában, így igazából az SAP önmagában egy természetes választás volt számunkra. 2014 környékén ráadásul iparági sztenderddé kezdett válni – pont akkor, amikor döntenünk kellett a telephelyek digitális rendszereinek frissítéséről, így nem volt kérdés, hogy a legújabb telephely esetében is velük dolgozunk tovább” – mondta Nagy Andor a Hungaropharma informatikai igazgatója.
A bevezetés elején a fejlesztő csapatra számos orvosolandó probléma, kísérletezés, elemzés várt. Szerették volna automatizálni a korábbi manuális erőforrást igénylő munkának egy részét, elkerülni a papírpazarlást, megteremteni az utólagos ellenőrzés lehetőségét, mindezt hatékonyan, és egyúttal megfelelve a frissen bevezetett gyógyszerhamisítás-elleni ellenőrzési rendszereknek is. A szakemberek először a Miskolci Kereskedőházban vezették be a megoldást, majd a többi vidéki helyszín, végül az igazán “nagy falat”, a fővárosi központ következett.
„Nagy büszkeség nekünk, hogy egy ilyen komoly múlttal rendelkező együttműködésben folyamatosan támogathatjuk az ügyfelünk fejlődését. A Hungaropharma innovatív gondolkodása és folyamatos fejlesztésre való igénye mindig kihívás elé állít minket, de ez természetesen egyúttal egy pozitív visszaigazolás is számunkra, hogy a megoldásaink valódi hosszútávú értéket és segítséget jelentenek az ügyfeleknek.” – mondta el az együttműködés kapcsán Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.
A fejlesztést mindenütt úgy kellett megvalósítani, hogy időközben az üzletfolytonosság ne kerüljön veszélybe. Párhuzamosan kellett tesztelni az új logisztikai eljárásokat és azok informatikai hátterét, így a két terület munkatársainak szorosan és jól kellett együttműködnie, miközben tekintettel kellett lenni a vevőkre, és a megszokott minőségben helytállni az átállás napjáig.
Automatikus, villámgyors és okos
A budapesti csarnokban a rendszer fontos része az automata komissiózó gép és annak irányítása. Az EWM azonosítja, hogy a mely termékeket szükséges összeszedni az adott vevő rendeléséhez, és ezeket a gyógyszereket rendelésenként külön ládákba gyűjti, csoportosítja. A gyógyszertár által a nap folyamán megrendelt termékeket az új adagoló másodpercek alatt a futószalag segítségével a hajtott pályán érkező ládákba tölti. A folyamat gyakorlatilag emberi érintés nélkül zajlik, manuálisan csak a komissiózó gép tárainak utántöltésről kell gondoskodni. A rendeléseket a rendszer térfogat alapján is szétválogatja, előre kiválasztva a megfelelő méretű egységládát, hogy helytakarékos legyen a szállítás.
„Az SAP EWM-mel folyamatosan naprakész a leltár, állandó követéssel, így az esetleges hibákat is lényegesen egyszerűbb megtalálni. Előfordulhat például, hogy a manuális komissiózás során véletlenül nem egy doboz, hanem egy egész gyűjtő kerül a ládába. A rendszer azonban ismeri minden egyes készítmény tömegét, így a végső ellenőrzésnél a tévedésre hamar fény derül. A szállítás utáni átadás-átvétel is megváltozott az elmúlt időben, ugyanis ezt a gyógyszertári dolgozók immáron digitálisan, kártyaérintéssel teszik meg a papíralapú aláírás helyett.” – tette hozzá Nagy Andor.
Az új budapesti csarnoknál kihívás volt az is, hogy a koronavírus-járvány kellős közepén kellett megoldani a raktárépítést és a szoftver kiterjesztését. A már kipróbált rendszernek és persze a munkatársak felkészültségének köszönhetően végül az átállást egy hétvége alatt oldották meg. A Hungaropharma Zrt. jelenleg összesen öt telephelyen működteti logisztikai rendszerét az SAP raktárirányítási moduljával, aminek köszönhetően – a szokásos feladatok mellett - az év végi influenza szezonban tapasztalható napi több százezer megrendelést is gyorsan és pontosan tudja teljesíteni a vállalat.
Kapcsolódó cikkek
- Elindult az SAP Növekedési Programja
- Nagy lépés a kis karbonlábnyom felé
- Hibrid munkarendre állt át az SAP
- Kifejezetten az SAP fejlesztési projektekhez rendezett be labort a Hungrana
- Csúcstechnológiás vállalatirányítási rendszerrel erősít a hazai büntetés-végrehajtás
- Az SAP S/4 HANA átállást nem lehet elkerülni, de lehet jól kezelni
- A világ legnagyobb üzleti hálózatát hozza létre az SAP
- „Az Év Partnere – Globális Technológia” kategóriában kapott díjat a Fujitsu
- SAP webinar a fogyasztói élményről
- Teljes erőbedobással fordul a KKV-k felé az SAP Magyarországon
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.