Nem mozdulnak a tech szakemberek a home office-ból

forrás: Prím Online, 2022. február 6. 17:55

A Hays Hungary ’Pro-kontra Home Office’ felméréséből kiderül, hogy a Magyarországon dolgozó IT szakemberek több mint fele teljes rugalmasságot, 30 százalékuk pedig heti 2-3 nap home office opciót várna el a munkáltatójától.

Az ország egyik vezető toborzással és kiválasztással foglalkozó cége, a Hays Hungary felmérést végzett a technológiai szakemberek körében arról, hogy mennyire fontos, elvárt és hatékony számukra a rugalmas, illetve távoli munkavégzés napjainkban.

 

Simon Balázs, a Hays Hungary Technology divíziójának vezetője szerint „a COVID-19 világjárvány hatására jelentősen áthelyeződtek a súlypontok a munkaerőpiacon. Már évek óta több mint 30.000 IT szakember hiányzik a magyar piacról, a pandémia pedig csak tovább élesítette a munkaerőért folytatott versenyt. Egy olyan erősen jelöltvezérelt piacon, mint a technológia, a munkáltatók versengenek a jól képzett technológiai munkaerőért. Egy IT szakember átlagosan 11 ajánlatot kap évente, egyesek heti több megkeresést kapnak és tele van a LinkedIn postaládájuk. Ebben a helyzetben a vállalatok természetes reakciója volt, hogy felülvizsgálták a juttatási és munkáltatói ajánlataikat, amelyek kulcs eleme lett a home office. Ennek jelentőségét vizsgáltuk meg a legújabb felmérésünkben.”

 

COVID előtt, COVID „után”

A Hays felmérésében résztvevők 30 százalékának egyáltalán nem volt lehetősége otthonról dolgozni a pandémia előtt. 24 százalékuk heti 1-2 napot maradhatott otthon, 18 százalékuk havonta 1-2 napot, teljesen rugalmasan pedig csak 16 százalékuk dolgozhatott otthonról. A maradék 12 százalék a napjainkban sok helyen elterjedt hibrid modellben, heti 2-3 napot dolgozott távmunkában.

 

A jelenlegi állás viszont egészen más képet mutat. A válaszadók mindössze 5 százaléka nem élhet a home office lehetőségével, 89 százalék viszont teljesen rugalmas munkavégzésben dolgozik.

 

A távoli és hibrid munkavégzési formák elterjedése a munkavállalók elvárásait is megváltoztatta. Mindenki megtapasztalta az otthoni munkavégzés előnyeit és hátrányait, a vállalatok többsége sikeresen könyvelte el ezt a változást mind a technológiai megoldások, mind a munkáltatói módszerek terén alkalmazkodtak a helyzethez. De vajon mit preferálnak a munkavállalók?

 

www.hays.hu/blogs

 

Fontos a rugalmasság, de az irodai környezet is 

A válaszadók 59 százaléka állította, hogy kifejezetten fontos számára a home office lehetősége munkahelyváltás során, 23 százalék pedig „inkább fontosnak” jelölte meg, vagyis nem semleges számára. Összesítve tehát a technológiai szakemberek 82 százaléka tartja fontos szempontnak az otthoni munkavégzést. 

 

Arra a kérdésre viszont már jobban megoszlottak a válaszok, hogy mennyire fontos, hogy legyen a munkahelyének irodája, ahova be lehet járni. A kitöltők 20 százaléka számára semleges, 30 százaléknak inkább fontos, és csak 18 százaléknak kifejezetten fontos az irodai bejárás.

 

„Egyértelműen látszik, hogy a technológiai szakemberek döntő többsége számára nagyon fontos a rugalmas munkavégzés lehetősége, így azok a  vállalatok, amelyek a teljes rugalmasságot választják, óriási előnnyel indulnak a jelöltek megszólításakor. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy bármennyire dolgoznak szívesen a szakemberek otthonról, az irodai környezet biztosítását még mindig sokan elvárják” – tette hozzá Simon Balázs.

 

Mi lenne az ideális

A felmérésben résztvevők 55 százaléka a teljesen rugalmas munkavégzésre szavazott, 30 százalék pedig a heti 2-3 nap otthoni munkát preferálná – amit a Hays Hungary tapasztalatai szerint a legtöbb munkáltató ajánl a piacon. Emellett a válaszadók csupán 11 százaléknak a heti 1 vagy kevesebb nap lenne ideális.

 

Az IT szektorban a távoli és hibrid munkavégzés vonatkozásában jelentősen megváltoztak a viszonyok az elmúlt 12-18 hónapban. A szakemberek döntő többsége számára nagyon fontossá vált a rugalmasság, különösen munkahelyváltás során. 

 

Mennyire érezzük hatékonynak

A távoli és hibrid munkavégzés bevált módszernek bizonyult a vállalatok többségénél a pandémia okozta változások kezelésében. Ugyanakkor ezeknek a munkavégzési formáknak megvannak az előnyei és árnyoldalai is. 

 

A kérdőívben megkérdezettek 30 százaléka hatékonynak, 46 százaléka kifejezetten hatékonynak tartotta az otthoni munkát. A legfőbb előnyök között az irodai bejárás kihagyását jelölték meg, amivel időt nyerhetnek és kevesebb stresszel indul a napjuk. Sokan koncentráltabban tudnak dolgozni az otthoni csendben, és a háztartási teendők rugalmasabb elvégzését is kifejezett előnyként jegyezték meg.

 

A Hays felmérésében résztvevők többsége a home office legnagyobb hátrányaként az emberi kapcsolatok hiányát jelölte meg. „Az otthoni munkavégzés számos előnyén túl idővel könnyen csökkenhet az odatartozás érzése, elszigetelődnek a kollégák és az információáramlás is megsínyli a nem hivatalos csatornák eltűnését. Nincsenek kis beszélgetések a liftben, a kávéfőzőnél vagy a dohányzóban. Ezzel párhuzamosan a munka-magánélet határvonala is erősen elmosódhat, ha otthonról dolgozunk. Nem tudjuk az irodából kilépve letenni a munkát és a folyamatos készenlét érzése kiégéshez vezethet. Mindezen együtthatók erősen befolyásolhatják egy vállalat produktivitását és munkaerő-megtartását. Napjainkban a vállalatok és a vezetők legfontosabb feladata a hátrányok minimalizálása lesz” – összegezte Simon Balázs.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01