Lojálisak vagyunk az orvosainkhoz, a jó ellátásért cserébe nem spórolunk a pénzzel és az idővel
Nemcsak az ár és a földrajzi közelség meghatározó szempont az orvos vagy klinika kiválasztásakor – derült ki a Dokio orvoskereső platform és a GKI Digital közös felméréséből. A kutatás szerint a magyar páciensek számára legalább ennyire lényeges, hogy egy már korábban megismert, vagy jó hírnevű orvoshoz jussanak el. A magánegészségügyi ellátást újonnan igénybe vevők közel harmada egy-egy konkrét orvosra keres rá, sokan pedig ismerősök vagy szakemberek ajánlása alapján döntenek.
Kifejezetten erős Magyarországon a páciensek lojalitása saját orvosuk felé, és sok beteg kész több pénzt és időt áldozni arra, hogy jobb hírű szakember rendelésére juthasson el – tudtuk meg a kutatásból. A Dokio és a GKI Digital közös felmérése során mintegy 4000 embert kérdeztek meg arról, milyen szempontok alapján választják ki, hogy melyik klinikára vagy melyik orvoshoz mennek el kezelésre, vizsgálatra, ha egészségügyi szolgáltatást vesznek igénybe.
Egészségügyi probléma esetén a legtöbben a meglévő orvosuk rendelésének helyét választották fő szempontnak, míg a válaszadók 33 százaléka a korábbi ismeretséget emelte ki (a vonatkozó kérdésnél egy válaszadó több szempontot is megjelölhetett). A felmérésben résztvevők 30 százaléka válaszolta, hogy ismerős, barát, családtag ajánlása útján választ orvost. Meglepő módon a rendelés közelségét csak a harmadik és negyedik leggyakoribb helyen jelölték meg a megkérdezettek: 20 százalékuk a lehető legközelebbi, 22 százalékuk pedig a kényelmesen megközelíthető rendelést preferálja.
Egy másik kérdésre válaszolva a résztvevők (olyan páciensek, akik igénybe vettek már magánegészségügyi ellátást) 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hűséges az orvosához. Ezzel szemben csak 5 százalék mondta azt, hogy mindig oda megy, ahol a legkorábban vagy legolcsóbban kap időpontot. 33 százalék pedig úgy nyilatkozott, bizonyos orvosok, szolgáltatók esetében hűséges, míg más esetben akár szívesen kipróbálna újat.
„A válaszok jól mutatják, hogy a magánegészségügyet igénybe vevő páciensek nagy része hajlandó akár több pénzt és időt áldozni azért, hogy megbízhatóbb ellátást kapjon” – mondta Radnóczi Gergely, a Dokio online egészségplatform társalapítója. Az elmúlt egy évben magánegészségügyi ellátást igénybe vevő válaszadók 72 százaléka 10 és 100 ezer forint között költött ilyen szolgáltatásokra, 16 százalékuk viszont több mint 150 ezer forintot fordított magánellátásra.
Az önmagukat orvosukhoz lojálisnak vallók 74 százaléka az orvos munkájával való elégedettséggel indokolta a már bevált szakemberhez való ragaszkodást, míg a válaszadók 43 százaléka számára az orvos személyisége, kisugárzása a meghatározó szempont.
A felmérés során a Dokio és a GKI Digital arra is kíváncsi volt, mi alapján választ rendelést az, aki új magánegészségügyi szolgáltatót keres. 38 százalék azt felelte, hogy az adott problémától függ, hogy orvost választ, vagy pedig rendelőt, míg a felmérésben résztvevők 29 százaléka kifejezetten orvos alapján keres. Arra a kérdésre, hogy mi alapján választanak magánorvost, a legtöbben (51 százalék) az „ismerős, barát, családtag ajánlása útján” lehetőséget választották, és szintén sokan vannak, akik egy másik orvos ajánlását követik (29 százalék) vagy egy orvos ismertsége, hírneve alapján döntenek (27 százalék).
A kutatás szerint a páciensek csupán öt százaléka választ orvost online orvoskereső szolgáltatás használatával, az internetről választók inkább a keresőszolgáltatásokat részesítik előnyben. Radnóczi Gergely ugyanakkor rámutatott, hogy a Dokióhoz hasonló orvoskereső platformok kifejezetten alkalmasak arra, hogy szakmai elismertség alapján keressünk orvosokat, hiszen rajtuk keresztül elérhetők a szakemberek szakmai életrajzai, elismerései is.
„Az eredmények arra is utalnak, hogy bár az e-egészségügy, távmedicina és hasonló, kevésbé személyes eljárások egyre gyakoribbak az egészségügyben, továbbra is megkerülhetetlen az orvos-beteg bizalmi kapcsolat” – mondta Radnóczi Gergely. „Eközben a magánegészségügyben is élesedik a piaci verseny, amelyben egy-egy klinika akkor tehet szert előnyre, ha minél jobban előtérbe kerül az orvosok szakmai személyisége is. A felmérésünk azt mutatja, hogy nem a közelség vagy az ár a fő szempont a páciensek számára orvosválasztás során, hanem elsősorban olyasvalakihez szeretnének eljutni, akiben megbízhatnak. A magánklinikáknak is ezt kell sugározniuk.”
Kapcsolódó cikkek
- Percenként mérő, folyamatos cukormonitorozó rendszert dob piacra a 77 Elektronika Kft.
- Az EU Green Deal átalakítja majd az európai gazdaságot és vállalkozásokat
- Feltankolhatunk a Covid-tesztből akár az élelmiszerboltokban is
- Veszélyeztetik az emelkedő nyersanyagárak a beruházásokat
- Covidálló-e a hűség?
- Az internetes időpontfoglalás idővel kiválthatja a telefonos bejelentkezést
- Szélütéses betegeknek segít egy mobilapp
- Az Affidea felgyorsítja a digitalizációt
- Turizmus trend 2022-ben, Kelet-Közép-Európában
- Nagy szükség van a női vállalkozókra az egészségügyi innovációban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.