Továbbfejlesztett motorral várja a versenyszezont a SZEngine hallgatói csapat
„A tavalyi motorunk bevált, idén a fő célunk, hogy ezt optimalizáljuk” – fogalmazta meg sommásan a SZEngine aktuális fejlesztéseinek irányát Hajas Balázs konstrukciós vezető a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapatának hagyományos design freeze eseményén. A rendezvényen elhangzott, hogy az idei fejlesztések révén túlszárnyalhatják a tavalyi eredményeket, de szó esett a 2023-as motorról is.
A Széchenyi István Egyetemen az Arrabona Racing Team és a SZEnergy Team után a SZEngine hallgatói versenycsapat is megtartotta szokásos design freeze eseményét. Az elnevezés arra utal, hogy járműfejlesztésben ez az a pont a naptárban, ahol befagyasztják a tervezési szakaszt, és ahonnan indul a gyártás és összeépítés folyamata. Mindez egy prezentációval is társul, melynek keretében a szponzorok, a meghívott vendégek és a sajtó munkatársai értesülhetnek arról, milyen újdonságokkal készül a gárda a következő szezonra.
A csapattagok a Belső Égésű Motorok Tanszék földszinti fogadótermében gyűltek össze meghallgatni a prezentációkat. (Fotó: Bradics Péter, SZEngine)
A résztvevők a Belső Égésű Motorok Tanszék fogadóhalljában gyűltek össze (soraik között az Óbudai Egyetem frissen alakult Formula Student-csapatának hallgatóival, akik a SZEngine meghívására érkeztek Győrbe), hogy meghallgassák a csapattagok tájékoztatóját.
Mielőtt megismertük az újdonságokat, dr. Tóth-Nagy Csaba, a Belsőégésű Motorok Tanszék oktatója mondott köszöntőt. Kifejtette, a kezdetek óta követi az alakulat munkáját, és lenyűgözi az az út, amit azóta bejárt a csapat.
Dr. Tóth-Nagy Csaba szerint sokat fejlődött a SZEngine az elmúlt évtizedben.
(Fotó: Horváth Márton)
„Arra jöttem rá, alapvetően két dologban rejlik a sikeretek titka” – csigázta fel közönségét. „Az egyik, hogy olyan lelkesedéssel működtök, amit nagyon kevés helyen látok. A vezetőknek van víziója, amihez jó kapcsolódni. Másrészt kialakítottatok egy olyan rendszert, amiben a tudás továbbörökíthető a következő generációnak. Én ott voltam annak idején az EVO1-nél, amikor a gyártásnál nem lehetett összeépíteni az alkatrészeket, most pedig képesek vagytok akár arra is, hogy megnyerjetek egy versenyt. Szuper, amit csináltok” – szólalt meg a dicséret hangján, szavait a hallgatóknak címezve.
Hajas Balázs konstrukciós vezető ezt követően dióhéjban összefoglalta az elmúlt egy évet a SZEngine szempontjából. Elmondta, hogy tavaly jelentős változások történtek a csapat háza táján: alapmotort cseréltek, aminek legfőbb oka, hogy az új konstrukció nagyobb teljesítményre képes elődjénél. Ugyan tartottak tőle, hogy az új technika miképp muzsikál majd élesben, de az eredmények megnyugtatóak voltak: a Formula Student Austria versenyen a top 10-be, a Formula Student East versenyeken pedig már a legjobb öt közé is bejutottak több versenyszámban.
Hajdú Balázs elmondta, tavalyhoz hasonlóan idén is a magyar, az osztrák és a német Formula Student-versenyen teszik próbára motorjukat. (Fotó: Horváth Márton)
„A motor jól vizsgázott, a teljesítményre és a megbízhatóságra sem volt panasz, kibírta a futamokat. Éppen ezért hatalmas módosításokat nem terveztünk. Egy-két alkatrészbe nyúltunk bele, valamint optimalizáltuk a rendszer működését. Abban bízunk, hogy ennek köszönhetően felülmúlhatjuk a tavalyi szezon helyezéseit” – értékelt a konstrukciós vezető.
A bevezetés után a műszaki részletekről Deák Maximilián adott tájékoztatást. A társ konstrukciós vezető beszámolója szerint optimalizálták a motor több alkatrészét, mint a főtengelyt vagy a hajtórudat. A mintául vett eredeti KTM-alapmotort ugyanis motorkerékpárokhoz tervezték, így gyárilag hosszú élettartamra készítették fel – ezzel szemben a versenysportban jóval kevesebb üzemórát kell bírnia a komponenseknek, ezért nem kell annyira robusztusnak lenniük. Ennek köszönhetően jelentős tömeget tudtak megspórolni.
Deák Maximiliánra hárult a feladat, hogy a technikai részleteket megossza a közönséggel. (Fotó: Bradics Péter, SZEngine)
Érdemes kitérni a szívórendszer átalakítására is
„Alapvetően néhány kisebb változtatást eszközöltünk. A nagy szám azonban nem ez, hanem egy új gyártástechnológia bevezetése. Ez teljesen innovatív, mi fogjuk először kipróbálni a Formula Student keretein belül” – jelentette ki Deák Maximilián, majd tovább részletezte. „Az airbox lamináló szerszáma oldható támaszanyagból fog készülni. Erre lamináljuk a karbonrétegeket, aztán egyszerűen kimossuk belőle a támaszanyagot, így egy darabban tudjuk kivenni az alkatrészt” – ecsetelte a csapat társ konstrukciós vezetője.
Az eseményen szóba kerültek a SZEngine hosszabb távú tervei is. Kiderült, hogy a 2023-as szezonra egy új forgattyúsházat tervez a csapat, amellyel jelentős, közel 30%-nyi tömeget takaríthatnak meg. Mindezt egy olyan, szintén nem hétköznapi technológiával érik majd el, mint a háromdimenziós fémnyomtatás.
Kapcsolódó cikkek
- Tökéletesre csiszolt autóval törne élre a SZEnergy Team
- Drónokat fejleszt a Széchenyi István Egyetem új hallgatói csapata
- Ukrajnából menekült indiai hallgatókat fogadott be a Széchenyi István Egyetem
- A dobogót veszi célba a Széchenyi-egyetem Formula Student-csapata
- Adatgazdaság és jog: a Széchenyi István Egyetem is gazdagítja az adattárcát
- Sikerrel zárult az Országos Pénzügyi Esettanulmányi Verseny
- A jövő autóipari innovációját fejleszti a Széchenyi István Egyetemről indult startup
- Kiemelkedő keresetet ér a Széchenyi István Egyetem műszaki képzésein szerzett diploma
- Alumni Talk podcast: középpontban az Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Kar
- Az oktatói utánpótlás kinevelését is előtérbe helyezi a Széchenyi-egyetem
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Nagy az igény a jogi, orvosi, pénzügyi vagy műszaki előképzettséggel rendelkező informatikusokra
A digitalizáció a pénzügyektől az oktatáson át az agráriumig, a kiskereskedelemig és az egészségügyig valamennyi iparágat átalakítja, ezért a munkáltatók előnyben részesítik azokat a junior informatikusokat, akik valamilyen, az IT-n kívüli szakmai előképzettséggel, illetve különböző iparágakban szerzett projekt-tapasztalatokkal – és esetleg menedzseri készségekkel és jó kommunikációs képességekkel – is rendelkeznek.