Újgenerációs csomagolóanyag a zöldség-gyümölcs szektorban

forrás: Prím Online, 2022. május 9. 15:52

Hosszabb ideig maradnak frissek a zöldségek és gyümölcsök egy innovatív, jövőtudatos, körforgásos gazdaságba tökéletesen illeszkedő csomagolóanyagnak köszönhetően. A mikrohullámú papírlemez alapanyag használata a kis kiszerelésű zöldség, gyümölcs esetében új a magyar piacon, mely lehetővé teszi a végfelhasználók számára a környezettudatos vásárlást kisebb mennyiség beszerzése esetén is. 

A DS Smith 100%-ban újrahasznosítható, testre szabható, kiváló áruvédelmet biztosító megoldása hamarosan megjelenik a boltok polcain.

 

A friss élelmiszerek éves szinten 2 040 millió tonnás globális fogyasztásának több mint 50 százalékát a zöldségek (644 millió tonna) és gyümölcsök (535 millió tonna) teszik ki. Az egy főre eső éves átlag 85 kilogramm zöldség és 71 kilogramm gyümölcs volt 2018-ban világszinten. A fogyasztás bővülése várhatóan évi mintegy 3 százalékos ütemben folytatódik, a magyarországi friss zöldség, gyümölcs piac az utóbbi 5 évben összességében megközelítőleg 7%-kal nőtt, amelyet a koronavírus-járvány is befolyásolt. A NÉBIH adatai szerint a veszélyhelyzeti időszak alatt kb. 30%-kal több zöldséget és gyümölcsöt ettünk Magyarországon, mint korábban. 

 

A napjainkban uralkodó megatrendek, a klíma- és környezeti válság, a túlnépesedés, a digitalizáció, a pandémia, az energiakrízis, a nemzetközi ellátási láncokat fenyegető nehézségek, valamint a növekvő élelmiszerigények hatása az élet minden területén érvényesül. Ezekkel párhuzamosan a fogyasztók elvárásai is egyre sokrétűbbek az általuk vásárolt termékekre vonatkozóan. A vevők arra is igényt tartanak, hogy a cégek, szervezetek radikálisan csökkentsék a természeti világra gyakorolt hatásukat. 

 

„A globális változások okán új megközelítés szükséges a csomagolási piacon is, ami innovációs versenyre készteti a szereplőket. Úgy látjuk, hogy a még tudatosabb tervezés, a teljes ellátási láncban való gondolkodás és az alapanyagokkal való felelős gazdálkodás kulcsfontosságú. A zöldség-gyümölcs szegmensben tapasztalható csomagolási trendeket a költséghatékonyság, a fenntartható, műanyag kiváltására alkalmas alternatív megoldások keresése határozza meg. Ezekben pedig élen jár a DS Smith. Jól működő, személyre szabható papíralapú konstrukciókkal támogatjuk vevőinket” – mondja Fekete Zsolt, a DS Smith Packaging Hungary ügyvezetője.

 

Ma már a fogyasztói döntéseket meghatározó fő szempontok közé tartozik, hogy a lehető legkevesebb csomagolóanyagot kelljen hazavinni egy vásárlást követően, és ha lehet, azok újrahasznosíthatóak legyenek, sőt, a fenntartható megoldásokra a vevők hajlandóak többet áldozni. Egy a DS Smith megbízásából készült 2020-as felmérés szerint a fogyasztók számára a vásárlás során általában a következő 3 kérdés a legfontosabb: hazai termékről van-e szó (49%), a lehető legkevesebb csomagolást használja (43%), a csomagolás készüljön újrahasznosítható anyagokból (41%).

 

Körforgásos gazdaság: műanyagmentes csomagolásba kerülnek a zöldségek, gyümölcsök

Mindezt felismerve a nemzetközi vállalat jövőtudatos csomagolási szakértőként egy olyan új, kisméretű mikrohullámú karton zöldség-gyümölcs megoldást fejlesztett ki, amely képes egyszerre kreatív módon választ adni a többoldalú kihívásokra. A hullámpapír alapanyagból készülő kistálcák a hazai piacon új kategóriát teremtenek a műanyag és az úgynevezett karton megoldások alternatívájaként. A természetes alapú opció a műanyaghoz képest DS Smith – INTERNAL akár 3 nappal is tovább frissen tartja a zöldség-gyümölcs terményeket, stabilabb tartást ad a tálcáknak, miközben 100 százalékosan újrahasznosítható, ráadásul esztétikusabb, és költségben sem jelent feltétlenül nagyobb terhet.

 

„A magyarországi kiskereskedelmi láncok gyakorlata nem egységes a zöldség-gyümölcs csomagolásokat illetően: vannak, akik 100 százalékban papír megoldást alkalmaznak, vannak, akik a többutas műanyag alternatívát preferálják, de saját csomagolóüzem működtetésére is van példa. A csomagolásokra szigorú szabályozások vonatkoznak mind a hazai, mind nemzetközi piacokon, melyek egyre inkább a fenntartható konstrukciók alkalmazását várják el. Ezért tartjuk kiemelten fontosnak, hogy a körforgásos gazdaság kritériumai mentén dolgozzunk és fejlesszük tovább termékeinket. Ennek okán alkottuk meg ezt az új csomagolást” – teszi hozzá Fekete Zsolt.

 

A Körforgásos Tervezés Mérőszámai segítenek a döntéshozatalban

A DS Smith a körforgásos gazdaságra való átállásban betöltött vezető szerepét igazolják az iparágban elsőként, úttörő módon kifejlesztett Körforgásos Tervezési Alapelvek (Circular Design Principles) is, melyek célja, hogy csökkenjen a környezetszennyezés és a hulladék mennyisége, hosszabb ideig lehessen használatban tartani az alapanyagokat, ezáltal támogatva a természeti erőforrások megújulását. A Társaság ehhez kapcsolódóan megalkotta a Körforgásos Tervezés Mérőszámait (Circular Design Metrics – CDMrendszerét) is, amely nyolc mérőszámon keresztül teszi lehetővé a csomagolások környezeti teljesítmény alapján történő mérését és összehasonlítását az újrahasznosíthatóságtól, az újrahasznosítható alapanyag-tartalmon át az ellátási láncra való optimalizálásig. Ezzel egyértelműsíthetők és azonosíthatók a körforgásos rendszerbe való illeszkedés tekintetében kínálkozó fejlesztési lehetőségek, hatékonyan támogatva azon márkákat, amelyek csomagolásukon keresztül is javítani kívánják fenntarthatósági teljesítményüket.

 

Ha összehasonlítunk kétféle csomagolóanyagot a CDM alapján, igazán látványossá válnak a különbségek. Egy 500 g-os kiszerelésű műanyag paprika csomagolás karbonlábnyoma 81 g és amelynek újrahasznosítása problémás, míg a papíré 47 g és 100%-ban újrahasznosítható. Az új termék bevezetése egyben a körforgásos gazdaságra való átállás felé tett további fontos lépés is, mellyel jelentős mennyiségű problémás műanyag váltható ki. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban

A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.

2024. december 21. 16:47

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32