A magyar Z generáció már megtette az első lépést a fenntarthatóbb jövő felé
A program utolsó fázisára készülnek a Samsung x EdisonKids Megoldások a holnapért kihívás résztvevői, a zsűri tagjai szerint pedig idén is ígéretes ötleteket hoztak magukkal a fiatalok. Több mint 300 diák és tanár vett részt a második forduló három jövőtervező óráján, amelyek után a legjobb 8 csapat folytathatja a megoldási javaslatok kidolgozását.
A zsűri tagjai és a mentorálásban résztvevő szakemberek szerint olyan lehetőséget kapnak a diákok, amelynek ők is nagyon örültek volna a pályájuk korábbi szakaszában, és amellyel sikeresek lehetnek az átalakuló, digitalizálódó munkakörnyezetben is.
„Az elmúlt hetekben megismertük a résztvevőket, a gondolkodásukat és az ötleteiket. Nagyszerű volt látni, hogy mindannyiunk által ismert problémákra milyen érdekes megoldásokat hoztak a fiatalok – mondta el Frankó-Csuba Dea, jövőkutató, a program képzéseinek vezetője. – Idén találunk példát az iskolai munkát segítő online felületekre, mezőgazdasági robotra, újrahasznosítást és hulladékgazdálkodást segítő alkalmazásra, vagy a generációs szakadék áthidalását célzó közösségi kezdeményezésre is.”
A Samsung nemzetközi sikereket elért programján alapuló Megoldások a holnapért kihívásának legjobb 8 diákcsapata az elkövetkezendő egy hónapban a szervezők segítségével fejlesztik tovább az ötleteiket. A jövőtervező órákon elsajátíthatták a design thinking módszertan alapjait, megtanulhatták az ötleteket kritikusan, a potenciális felhasználók szempontjából értékelni, majd egy validálási folyamat végén kezdték el kidolgozni a részleteket. Az ismert podcaster és zsűritag, Tomaj Zsófia szerint kiemelten fontos, hogy a résztvevők már korán megértsék, hogy milyen hatással lehet egy-egy ötlet a jövőre és hogyan tudnak fenntartható módon, hatékonyan kifejleszteni egy megoldást.
„Azért vagyok itt, hogy a diákok mélyebben megérthessék a fenntartható gondolkodásmódot. Mit vegyenek figyelembe, a problémák és az ötleteik kapcsán, ha környezettudatos megoldást szeretnének létrehozni? – mondta Tomaj Zsófia. – Azok a kérdések, amelyekkel most szembesülnek ezek a fiatalok, jóval túlmutatnak a hétköznapi fenntarthatóságon. Ez egy remek lehetőség, hogy megértsék az összefüggéseket és később már ezzel a szemlélettel kezdjenek bele mindenbe. A tenni akarás adott, a fiatalok már most készen állnak, és ha mindenki úgy gondolkodna, mint ők, egész biztosan fenntarthatóbb lenne a jövőnk.”
A program képzései a jövőorientált attitűd mellett a folyamatos tanulásra és a digitális készségek használatára is felkészítik a fiatalokat. Az Edisonplatform kutatásában résztvevő szülők 88 százaléka úgy látja, a jövőben a számítógépes ismeretek minden munkához szükségesek lesznek, 96 százalék szerint pedig a következő generáció folyamatosan képezni fogja magát, hogy helyt állhasson az életben*. A zsűri másik tagja, Gerskovits György, a Milestone Intézet társalapítója és oktatási igazgatója szerint éppen ezért a Megoldások a holnapért kihívásé és a hozzá hasonló kezdeményezéseké a jövő.
„Érdekes volt megfigyelni, hogy a fiatalok mihez kezdenek a kihívás során rájuk bízott szabadsággal és a felelősséggel. Ez egy ritka lehetőség, hiszen rájöhetnek, mennyire nehéz megvalósítani egy ötletet. A saját hibáikból tanulhatnak, megérthetik a problémákat és ezután talán az oktatásra is más szemmel néznek majd – mondta el Gerskovits György. – Rengeteget jelenthet a jövő társadalma számára, hogy a résztvevőink már közösen, összefogással keresnek megoldásokat korunk problémáira.”
Az olyan kezdeményezések, mint például a Milestone Intézet vagy a szintén az egyik zsűritárshoz köthető Konnekt Egyesület is olyan személyes ötletekből épültek föl, mint amilyenek a Megoldások a holnapért kihívásban is születnek éppen. A Konnekt társalapítója és vezetője, Stumpf Kata szerint „A fiatal generáció legégetőbb problémái között szerepel a baráti társaságok, közösségek hiánya. Ezért gondolom azt, hogy a kapcsolódásokat segítő ötletek a legfontosabbak a mai gyerekek holnapjáért. A Megoldások a holnapért kihívás segítségével a fiatalokból olyan hétköznapi véleményvezérek lehetnek a saját mikroközösségükben, akik változást tudnak hozni. Ők lesznek a katalizátorai a baráti társaságok, közösségek épülésének.”
Hosszabb távon ezekből a közösségekből valódi szervezetek vagy vállalkozások is lehetnek, a szakemberek szerint ehhez munkára és kitartásra van szükség, de a képzések után a résztvevők nagyobb magabiztossággal vághatnak bele az új projektekbe. A döntőbe került csapatok már el is kezdték a prototípusaik elkészítését a mentoraik támogatásával, így még egy lépéssel közelebb kerülnek az álmaik megvalósításához.
„Úgy látjuk, a résztvevők nagyon élvezik a képzéseket és olyan készségeket sajátítanak el, amelyeket nemcsak a kihívás során, hanem később is használhatnak majd. Emellett nagy szerep jut a közösségépítésnek is, a most megismert új barátok és szakértő ismerősök később is rengeteget segíthetnek egymásnak, ezeket a kapcsolatok pedig még a zsűritagjainkat is motiválják. – mondta el Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője. – Reméljük, hogy még számos Megoldások a holnapért generációt segíthetünk a jövőben, akik már ezzel a nyitott és innovatív szemlélettel indulhatnak el az életútjukon.”
_______________
* Az Edisonplatform 2021-ben a magyar szülők körében végzett reprezentatív kutatása alapján.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint egymillió Smart Monitort adott el a Samsung
- A Samsung új memóriakártyáját hosszú távú videózásra tervezték
- Ellenálló kialakítással és tartósan magas teljesítménnyel érkeznek az új Samsung SSD-k
- Eredményesen csökkentették a Samsung tévék karbonlábnyomát
- A Samsung 71 iF Design Díjat nyert el 2022-ben
- Az ABB és a Samsung közösen fejlesztenek holisztikus okosépület-technológiákat
- Tehetséges fiatal művészekkel idézi meg az elveszett órát a Samsung
- Új technológiákat mutat be a Samsung
- A Samsung 2022-es TV kínálata a személyre szabott élményekről szól
- Közel 200 diáknak biztosít jövőtervezői képzést a Samsung és az EdisonKids
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.