Belépő a tudás közösségébe

forrás: Prím Online, 2022. május 11. 16:38

A napokban lezárult az ELTE IK, az ELTE TTK és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság közös, MTMI szakokat és pályákat a középiskolások körében népszerűsítő projektje.

A négyéves futamidejű projekt 440 millió forint támogatást nyert el arra a célra, hogy Budapesten és Szombathelyen a felsőoktatásba való bekerülést elősegítő, a technológiai fejlődés által létrehozott új oktatási stratégiákra és módszertanokra épülő készségfejlesztő és kommunikációs programokat szervezzen, valamint népszerűsítse az MTMI szakokat a felsőoktatásba bekerülni vágyó diákok körében.

 

A magyar felsőoktatásban nagy hagyományokkal rendelkeznek a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai (MTMI) szakok. Az itt végzett hallgatóknak kiemelkedő elhelyezkedési lehetőségeik vannak a munkaerő-piacon, mégis egyre kevesebben jelentkeznek ezekre a szakokra. Szakemberek szerint ez egyértelműen a motiváció hiányára, a pályaorientáció hiányosságaira, a közoktatási MTMI képzés problémáira vezethető vissza, valamint arra, hogy a középiskolás diákok nem – vagy tévesen – látják azt, hogy mi lesz belőlük egy-egy adott szak elvégzése után. Tanulmányok kimutatták azt is, hogy az ország kevésbé fejlett régióiból átlagnál is alacsonyabb a felsőoktatás MTMI szakjaira jelentkező diákok száma.

 

 

Ennek a helyzetre adott megoldási lehetőségeket az EFOP-3.4.4-16-2017-00006 kódszámú program, amelynek elsődleges és közvetlen célja volt, hogy elősegítse a felsőoktatás MTMI szakjaira való bekerülést az ELTE-n, javítsa a hátrányos földrajzi, társadalmi, gazdasági helyzetből származó fiatalok képzettségi szintjét és elősegítse a felsőfokú végzettséghez történő jutásukat az MTMI szakokon, fokozza a matematikai, természettudományi, informatikai, műszaki (MTMI / STEM) szakokra való jelentkezések számát, közvetett célként pedig csökkentse a területen jelentkező szakemberhiányt és javítsa a foglalkoztatottsági arányokat a hátrányos helyzetű régiókban is.

 

A projekt keretein belül szervezett 719 szakmai rendezvényen közel 16 000 tanuló vett részt, ezek között voltak az ELTE-n szervezett egyetemi nyílt napok, több éven keresztül megrendezett Kutatók Éjszakája programok és számos szakmai, iskolai ismeretterjesztő és képzésismertető előadás és roadshow. A tervezett programok egy része a pandémia időszaka alatt online valósult meg. Hosszabb távú együttműködés keretében partneriskolai program indult 55 középiskolával, és 84 partneriskolai program került megrendezésre. Tanári mentorhálózat jött létre minden szakterületen, a tehetségek felismerése és felsőoktatásba jutásuk támogatása céljából. 10 informatika, 3 biológia, 4 kémia és 1 környezettan versenyt rendeztek. 445 oktató vett részt tanártovábbképzésen és közülük 414 fő sikerrel vette az akadályokat.

 

196 online tananyag, illetve számos, a tanárok munkaját segítő szakköri anyag készült, amelyeket közel 25 000 alkalommal használtak. Ezek az anyagok nyilvánosak, azokat bárki használhatja, a tehetseg.inf.elte.hu honlapon elérhetőek. Szakmai ismeretterjesztő tartalmakat, tesztet és alkalmazást fejlesek ki a pályázat keretein belül. A kedvezményezett járásokban lakó diákok számára elérhető közelségben (középiskolásoknak alapvetően megyén belül, általános iskolásoknak pedig járáson belül) szakkörök indultak. Ezen szakkörök tartására kiképezték az adott régió szaktanárait, mentorait, valamint a szakkörökhöz is készültek online segédanyagok, feladatgyűjtemények, online kísérletek. A 120 szervezett szakkörön összesen több mint 1300 diák vett részt. 21 nyári tábort és 10 kirándulást szerveztek, ahol egyetemi oktatók és (elsősorban tanárszakos) egyetemi hallgatók foglalkoztak a diákokkal MTMI szakokhoz kapcsolódó érdekes témákkal. Neves műszaki szakemberek életútját és szakmai elhelyezkedési lehetőségeket mutattak be különféle rendezvényeken.

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Magasabb ponthatárok mellett több mint 4400 elsőéves jutott be a Széchenyi-egyetem minőségi képzéseire

Összesen 4409 elsőéves kezdheti meg tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben. A ponthatárok a szakok jelentős részén emelkedtek a tavalyihoz képest, van olyan, amelyre 487 ponttal lehetett csak bejutni. Mindez azt mutatja, hogy felkészült hallgatók érkeznek az intézmény magas színvonalú képzéseire.

2024. július 26. 12:18

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55