Az ABB Robotics bemutatja a világ első, robotfestésű, műalkotásnak minősülő “art car” autóját
Az ABB Robotics a nyolcéves indiai csodagyerekkel, Advait Kolarkarral és a dubai székhelyű Illusorr digitális tervezői kollektívával együttműködve létrehozta a világ első robotfestésű “art car” autóját. Az ABB díjnyertes PixelPaint technológiája emberi beavatkozás nélkül, tökéletesen rekonstruálta Advait kavargó, monokróm dizájnját, valamint az Illusorr háromszínű geometriai mintáit.
A nyomtatófejben 1000 fúvókával felszerelt ABB IRB 5500 festőrobotjai kevesebb mint 30 perc alatt tudták elkészíteni a rendkívül összetett műalkotásokat. A PixelPaint technológia példátlan pontosságot és sebességet nyújt, és olyan bonyolult, kidolgozott részleteket rögzít, amelyeket kézzel lehetetlen lenne elérni. A világelsőnek számító teljesítményt bemutató film itt tekinthető meg.
Sami Atiya, az ABB Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője így nyilatkozott: „Az ABB PixelPaint technológiája több mint evolúció – forradalomi újítás! Nagyszerű példája annak, hogy a robotautomatizálás és a RobotStudio szoftverünk nemcsak a fenntarthatóbb gyártás útját kövezheti ki, hanem tökéletesen reprodukálhatja azokat a kifinomult műalkotásokat, amelyek az emberi alkotó szellem eredetiségét és szépségét tanúsítják. Egy olyan időszakban, amikor a fogyasztók egyre inkább személyre szabott termékeket szeretnének, a PixelPaint drasztikus változást hoz, és lehetővé teszi, hogy bármilyen dizájnt fenntartható és megfizethető módon másoljanak le.”
Az ABB úttörő PixelPaint technológiája újragondolja a festékfelhordási folyamatot, és tükrözi a fenntartható személyre szabhatóság iránti növekvő igényt az autóiparban, különösen a külső festés esetében. A többszínű autófestés hagyományosan fáradságos és költséges folyamat, amely a maszkolás és maszkleszedés több fázisával jár, de az ABB technológiája lehetővé teszi bármilyen dizájn részletes, színes és pontos másolását.
A gondosan ellenőrzött folyamat során a festék gyorsan, egyetlen fázisban felvihető. Ez az áttörés a festési folyamat automatizálásában megnyitja az utat a speciális és személyre szabott designok előtt az autógyártás piacán.
Ian Callum, az Aston Martin Vanquish és nemrégiben az innovatív Jaguar I-Pace tervezéséért felelős, befolyásos autóipari formatervező így nyilatkozott: „Az autó nagyon különleges tárgy. Az emberek érzelmileg kötődnek hozzá, és a személyre szabás fontossága egyre erősebbé válik. Olyan ügyfelekkel dolgozom, akik valójában az egész autót személyre szabottan szeretnék megterveztetni. Tehát ez a fényezési mód – a személygépkocsiknál az egyedi tervezés mindenféle új lehetőségével – egyszerűen hihetetlen!”
A PixelPaint technológia a gyártás fenntarthatóságát is javítja, mivel nincs szükség maszkolóanyagokra és extra szellőztetésre, ami csökkenti a károsanyag-kibocsátást, miközben javítja a víz- és energiafelhasználási mutatókat. A cég RobotStudio szoftvere által koordinált festőfej nagyon szorosan követi a jármű karosszériáját, így biztosítva, hogy a festék 100 százalékban, a levegőben képződött festékköd nélkül kerüljön fel az autóra. A különböző festékszínek gyorsan felhordhatók, a termék csak egyszer fut át a festőműhelyen. Az autógyártók számára ez megfelezheti a gyártási időt, és akár 60 százalékkal csökkentheti a költségeket.
Az art car megalkotásához az ABB felújított egy Volkswagen terepjárót, amely 2021 nyarán, a németországi katasztrofális árvízben megsérült. Az autó újrahasznosítása is az ABB fenntarthatóság iránti elkötelezettségét tanúsítja.
Az ABB támogatja az autóipari gyártás átalakítását
Az ABB élen jár a globális autóipart támogató intelligens gyártási elvek és technológiák fejlesztésében, amely napjainkban a történetének egyik legjelentősebb átalakulási időszakán megy keresztül. Az átalakulás több robot alkalmazásához vezet, amelyeket más technológiákkal kombinálnak, köztük az autonóm mobil robotokkal (AMR). Mindez lehetővé teszi majd az ABB autóipari ügyfelei számára, hogy optimalizálják az alkatrészek szállítását létesítményeikben, és összekapcsolják az integrált, skálázható, moduláris gyártócellákat, mint például a PixelPaint, így biztosítva a szükséges rugalmasságot a változó igények kielégítéséhez.
Sami Atiya hozzátette: „Az autóipar történetében egy jelentős évtized közepén, de egyben egy új korszak kezdetén járunk. Az autógyártóknak új munkamódszereket kell figyelembe venniük az elektromos járművekre való átállás érdekében. Azon dolgozunk, hogy támogassuk az iparágat ebben az átmenetben, és biztos vagyok abban, hogy a rugalmas automatizálással a fenntartható közlekedés gyorsan valósággá válik.”
A művészek rövid bemutatása
Advait Kolarkar
A mindössze nyolcéves Advait Kolarkar festészete nemzetközileg is elismert. A fiatal tehetség kaleidoszkópszerű és absztrakt jellegű műveket alkot. Különböző formákat, bonyolult mintákat és egymásba fonódó vonalak merész foltjait alkalmazza. Advait 2022. május 12. és 22. között a londoni Gagliardi Galériában kiállítást rendez összegyűjtött műveiből. A kiállításon részben látható lesz az ABB robot által festett art car is.
Illusorr
Az Illusorr egy globális digitális tervezői kollektíva, amelynek székhelye Dubaiban található. Az alkotókból álló csapat az építészet és a design avantgárd területéről érkezik. Digitális terveiket a természet és a sci-fi keveréke ihlette.
Ian Callum
Ian Callum (a Brit Birodalom Rendje lovagi cím birtokosa) brit autótervező, aki a Fordnak, a TWR-nek, az Aston Martinnak és a Jaguar Land Rovernek dolgozott. Húsz évig volt a Jaguar Land Rover formatervezési igazgatója, ahol többek között az X-Type, XJ, S-Type, F-Pace és I-Pace modelleket tervezte. 2006-ban a Királyi Művészeti Tár-saság a Royal Designer for Industry (RDI) díjjal tüntette ki. Callumot a brit autóiparnak tett szolgálataiért 2019-ben, a születésnapján a Brit Birodalom Rendjének parancsnoka (CBE) címmel tüntették ki.
2019-ben Ian Callum megalapította a nevét viselő, saját autó- és terméktervező cégét, a CALLUM-ot.
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB és a Samsung közösen fejlesztenek holisztikus okosépület-technológiákat
- A jövő szinonimája: automatizáció
- Az ABB új, nagyméretű robotjai növelik a sebességet és a rugalmasságot az anyagmozgatásban
- Az egyszerűbb programozhatóság a robotika közös célja
- Az ABB Robotika divíziójának új vezetője felvázolja a 2022-es legfontosabb robotikai trendeket
- Az ABB robotokat szállít a Scania új akkumulátor-összeszerelő üzemébe
- Új piacok nyílnak a robotikában
- Az ABB és a HASCO előmozdítja az intelligens gyártást a kínai autóiparban
- Az új ABB OmniCore robotvezérlők gyorsabb és energiahatékonyabb gyártást kínálnak
- A gépjárműgyártásnak igazodnia kell a gyorsan változó és sokszínű hajtáslánc-mixhez
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.