Mit tegyünk, ha késik vagy törlik a járatunkat?
Ez a nyár robbanásszerűen indult, ami a repülőterek forgalmát illeti. A koronavírus-járvány után a légiforgalom dinamikus növekedése és ezzel együtt a korábban még nem tapasztalt, Európa-szerte megjelenő munkaerőhiány hatalmas kihívások elé állítja a földi kiszolgálásban dolgozókat. A COVID járvány miatt a légiforgalom drámaian visszaesett, amire a légitársaságok drasztikus létszámleépítésekkel reagáltak. Jelenleg a légiforgalom ismét a 2019-es számokat közelíti, ez pedig egyre nagyobb káoszt eredményez a csökkentett létszámmal üzemelő társaságoknál.
Hetek óta olvashatók hírek járattörlésekről vagy késéssel induló és érkező repülőjáratokról, illetve a földi kiszolgálás akadozásáról.
Budapesten a forgalmi csúcsok kezelése jelenthet kihívást, amikor rövid időn belül sok gép indul, illetve érkezik. Ez jellemzően a kora reggeli, a déli, illetve az esti/késő esti órákat jelenti.
Tekintettel arra, hogy a nemzetközi helyzet a budapesti repülőtér forgalmában és egyes utaskiszolgálási folyamatokban is érezteti már a hatását, a Budapest Airport az alábbi információkkal kíván segíteni utasainak:
Indulás a budapesti reptérről
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szerencsére nyugalom van, az indulás előtti várakozási idő a check-in pultoknál a korábbi helyzetnek megfelelő. Az utasbiztonsági ellenőrzés során a várakozási idő továbbra is maximum 10 perc, amely messze a legjobb más európai repülőterekkel összehasonlítva. Így aggodalomra semmi ok, továbbra is bátran repüljünk!
Biztosan érdemes repülni?
Ha esetleg azon gondolkodik, hogy esetleges járatkésés, - kimaradás, vagy -törlés miatt lemondaná a nyaralását, ne tegye! Csupán legyen felkészült és figyelje a friss híreket, a repülőterek és légitársaságok közösségi oldalait és érkezzen időben a repülőtérre, hogy elkerülje a felesleges káoszt és stresszt. Itthon szerencsére minden a legnagyobb rendben zajlik, nincs fennakadás. A repülőtér üzemeltetője rövid távú járatok esetén továbbra is 2 órával korábban javasolja a repülőtérre való kiérkezést. Az önkiszolgáló poggyászfeladók segítségével a repülőtéri sorban állás elkerülhető, amennyiben az adott járat esetében ez a szolgáltatás elérhető.
Mi a helyzet a járattörlésekkel és a késésekkel?
Jelenleg a járattörlések a budapesti repülőtér működését csak kis mértékben befolyásolják. Általánosságban elmondható, hogy heti szinten 10-15 járattörlés történik légitársaságoktól függetlenül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami nagyon alacsony a járatok teljes számához viszonyítva. A legtöbb esetben ez azért történik, mert más repülőtereken nem tudják kiszolgálni az adott járatot munkaerőhiány miatt, így a gép nem érkezik meg, vagy késve érkezik Budapestre.
Mit tehetünk, ha mégis törlik a járatunkat?
Az utasoknak érdemes folyamatosan figyelniük az adott légitársaság információit, ha esetleg járattörlésre kerül a sor, időben tudjanak átfoglalni másik járatra. Emellett a Budapest Airport honlapján is pontos információkat találhatunk a járatok várható indulásáról és érkezéséről, az esetleges késésekről vagy törlésekről. Ami nagyon fontos: az utasok a légitársaságokkal állnak szerződésben, ezért járattörlés és -késés esetén a légitársaságokkal kell felvenniük a kapcsolatot.
Kapcsolódó cikkek
- Így nézhet ki a tenger melletti légiközlekedés jövője
- Jön a Repülőtér éjszakája
- A Rolls-Royce és a Hyundai Motor Csoport tovább javítja a fejlett légiközlekedést
- Nemzetközi díjjal tüntették ki a HungaroControlt
- A Rolls-Royce új technológiával formálja a hibrid-elektromos repülést
- A legújabb fejlesztéseit mutatta be Madridban a HungaroControl
- A hazai mellett nemzetközi képzőbázisokkal bővül az Airwin
- Új környezetvédelmi programot indít az Air France
- Nyolcmillió forinttal segíti az ukrajnai menekülteket a HungaroControl
- A Siemens digitális ikrekkel nyúl a hidrogénhajtású repülők szárnya alá
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Fenntarthatóság és innováció egy autóban
Az OMODA az elektromobilitás és a fenntartható közlekedés iránti elköteleződését egy különleges modellel ünnepli: bemutatta az OMODA 5 EV Planet Earth limitált kiadását. A kiadás szimbolikus időpontban, a Föld Napján került bemutatásra, ezzel is hangsúlyozva az elektromos autók szerepét a bolygó megóvásában.
Magas munkavállalói aktivitás a magyar munkaerőpiacon
A Profession.hu 2025 első negyedéves jelentése szerint a magyar munkaerőpiacon továbbra is magas a munkavállalói aktivitás. Bár az álláshirdetések száma minimálisan, 0,97%-kal visszaesett az előző év azonos időszakához képest, a jelentkezéseké ezzel szemben 4,8%-kal emelkedett. Ez azt jelzi, hogy a munkakeresők oldaláról továbbra is élénk az érdeklődés.
Erős évet zárt a ViVeTech
A Budapesti Értéktőzsde Xtend piacán jegyzett ViVeTech Nyrt. nettó árbevétele a 2024-es üzleti évben 24 százalékkal emelkedett, és megközelítette az 1,4 milliárd forintot, szemben a 2023-ban elért 1,1 milliárd forintos értékkel. A társaság adózott eredménye ezzel párhuzamosan 95 százalékkal, 66,2 millió forintról 128,8 millió forintra bővült – derül ki a vállalat frissen közzétett, a magyar számviteli szabályok szerint elkészített, nem konszolidált éves beszámolójából.
Jogellenes műsorok miatt marasztalták el az RTL-t
Az RTL két bírságot is kifogásolt a bíróságon, de mindkét esetben a Médiatanácsnak adott igazat az igazságszolgáltatás. Az egyik ügy a Reggeli című műsor 2023. október 25-i adásához, a másik a Sztárbox 2023. november 5-i adásához kapcsolódik.
Forradalmi technológiák egyetlen robotporszívóban
A legfrissebb robotporszívó-fejlesztések már nem csupán a szívóerőre vagy az akkumulátor teljesítményére koncentrálnak, hanem egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra is, hogy a készülékek könnyedén megbirkózzanak a lakásokban előforduló fizikai akadályokkal – például küszöbökkel vagy padlószint-váltásokkal. Egy újonnan bemutatott modell már technológiai választ is kínál erre: saját magát meg tudja emelni, és akár 6 centiméteres akadályokat is leküzd.