A Continental járművek beltereihez mutat be fenntartható felületi megoldásokat
Az IAA Transportation szakkiállításon a Continental a vezetőfülke változatos követelményeinek megfelelő fenntartható és funkcionális felületi megoldásokat mutatott be.
A globális éghajlati kihívás fenntarthatóbb mobilitást követel, így a Continental felületi megoldásai a fenntarthatóságra és a klímavédelemre helyezik a hangsúlyt. „Fenntartható terméktervezésünk alapját három pillér képezi: a szén-dioxid-semlegesség, a körforgásos gazdaság és a kulcstényezőként funkcionáló egyedi terméktulajdonságok” – mondja Dr. Dirk Leiß, a Continental felületi megoldások üzleti területének vezetője. „Termékeinkkel már korábban is jelentős sikereket értünk el a fenntartható járműbelsők felé vezető úton. Ily módon immár ügyfélspecifikus felületi megoldásokat hozhatunk létre, amelyek akár 100 százalékban is klímasemlegesek lehetnek” – magyarázza Dr. Leiß.
A szén-dioxid-semleges termékek felé vezető út számos területen hordoz magával kihívásokat, például a nyersanyagokat, a termelési folyamatokat vagy az energiafogyasztást érintően. A fenntartható terméktervezés szempontjából a Continental számára kulcsfontosságú, hogy a klasszikus kőolaj alapú nyersanyagokat újrahasznosítható és bioalapú alapanyagokkal helyettesítse. A felületspecialisták a fejlesztési folyamatok során is a lebomló megoldásokra helyezik a hangsúlyt, a jelenlegi fenntarthatósági intézkedéseket pedig folyamatos erőfeszítések kísérik a kritikus tartalmak helyettesítése, valamint a kibocsátások és szagok minimalizálása érdekében.
Bioalapú termékek
Az Xpreshn felületi anyagot már ma elő lehet állítani megújuló alapanyagokból, ami így egyszerre nyújt könnyű és környezetbarát megoldást. „A bioalapú Xpreshn segítségével olyan optimális CO2-lábnyomú terméket tudunk szállítani, amely kiváló műszaki tulajdonságokat és tervezési lehetőségek széles skáláját egyesíti” – mondja Dr. Gabriele Wittmann, a Continental globális felületkutatásának vezetője.
Újrahasznosításra tervezve
Az újrahasznosítás elengedhetetlen lépés az erőforrások megőrzése felé. A cél egy termék körforgásának lezárása. Az egyetlen típusú anyagot tartalmazó kompozitok – azaz monoanyagok – fejlesztése olyan újrahasznosítási folyamatokat tesz lehetővé, amelyekből új vagy eredeti termékekhez kiváló minőségű alapanyagok állíthatók elő. Az Xpreshn – melynek anyagát az ajtópanelek és műszerfalpanelek használják – teljesen újrahasznosítható monoanyagként is megvalósítható, ami azt jelenti, hogy teljes egészében visszakerülhet a körforgásos gazdaságba.
Az Xpreshn teljes alkotóelemek újrahasznosítására is kínál megoldásokat, ha például a hordozóelem és a felület ugyanabból az anyagból készül, melyek így élettartamuk végén együtt hasznosíthatók újra.
A Continental már számos olyan terméket kifejlesztett, amely rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal, és megőrzi bizonyított prémium tulajdonságait.
Például az Acella szintetikus bőr egy tartós termék, amely újrahasznosított anyagokat és bioalapú alapanyagokat tartalmaz rPET textíliával kombinálva. A hátsó burkolatok textíliájának előállításához használt fonalak újrahasznosított műanyag palackokból készülnek. Az Acella robusztus és könnyen tisztítható jellemzőivel, valamint számos változatos mintájával felkelti a vásárlók érdeklődését a fenntartható termékek iránt, anélkül, hogy bármennyit is engednie kellene terméktulajdonságainak teljesítményéből.
„Ügyfeleinknek már most olyan prémium felületi megoldásokat tudunk kínálni, amelyek 100 százalékban szén-dioxid-semlegesek” – hangsúlyozza Wittmann. Ennek hátterében a klasszikus kőolajalapú nyersanyagok bioalapú, CO2-alapú vagy újrahasznosított nyersanyagokkal való helyettesítése áll.
Az anyatermészet, mint példakép
A természet utat mutat: minden növény és állat egyedi képességekkel rendelkezik ahhoz, hogy tökéletesen és harmonikusan illeszkedjen az ökológiai körforgásba. Fenntartható terméktervezési megközelítésükkel a Continental szakértői ezt a példát követik és folyamatosan innovatív felületi megoldások kifejlesztésén dolgoznak, melyek egyedi termékjellemzőkkel bírnak. Így megoldásaik lehetővé teszik a fenntartható járműbelsők létrehozását és pozitívan járulnak hozzá a jármű életciklusához.
Ezen megoldások egyik példája a Benova Eco Protect, amely elnyerte a Német Innovációs Díjat. Egyedülálló termékjellemzőinek köszönhetően lényeges mérföldkövet jelent a fenntartható járműbelsők fejlesztésében. A rendkívül strapabíró és tartós innovatív anyag új lehetőségeket nyit meg a belső terek kialakításában.
Készen az ipar igényeinek kielégítésére
Egy további példával élve, a kisebb tömeg alacsonyabb CO2-lábnyomot jelent a termék és a jármű energiafogyasztása szempontjából. „A maximális teljesítményre tervezett felületeink emellett egyszerre könnyű súlyúak és robusztusak” – hangsúlyozza Witmann. A hosszabb élettartam szintén hozzájárul a fenntarthatósághoz, még nagy igénybevétel mellett is, különösen a megosztáson alapuló mobilitási koncepciók és a haszongépjárművek vonatkozásában. „A staynu elnevezésű technológiánkkal a felületek ellenállnak a szennyeződéseknek, valamint például a tisztítószerek okozta mechanikai és kémiai igénybevételnek, aminek eredménye, hogy felületeink tartósak maradnak.” Jelenleg a staynu technológiát főként üléseken és kiegészítőkön alkalmazzák, de a jövőben a műszerfalpanelhez is használható lesz.
Funkcionális kényelem
Köztudott tény, hogy számos logisztikai vállalat küzd akut sofőrhiánnyal. A Nemzetközi Közúti Szállítók Egyesületének (IRU) becslése szerint Európában 600 ezer hivatásos sofőrrel van kevesebb a kelleténél. Itt a cél a munkahely vonzerejének növelése a személyzet megtartása és a pályakezdők bevonzása érdekében, a vezetőfülke kényelme pedig döntő tényező ebben. A Continental modern dizájnt alkalmaz természetes színekkel és textúrákkal. Az áttetsző anyagokból készült háttérvilágított felületek által nyújtott hangulatvilágítás érzelmi töltetet ad a belső térhez, a fűtött felületek teljesen új komfortélményt nyújtanak, alacsony energiafogyasztásuk, gyors fűthetőségük és könnyű súlyú kialakításuk pedig klímabaráttá is teszi őket.
Kapcsolódó cikkek
- A Continental kitüntette a 2021-es év legjobb beszállítóit
- Nyakkendő nélkül beszél az UniCredit a fenntarthatóságról
- Rágyorsít a digitális átalakulásra a Porsche
- Milyen fenntarthatósági szempontok befolyásolják az ingatlanpiaci döntéseket?
- A magyarok negyede már fenntarthatóan működő szálláshelyet keres
- A Mercedes Continental abroncsokkal szereli fel a teljesen elektromos EQB-t
- A jövő mérnökei versenyeztek a Széchenyi-egyetemen
- A Continental digitális megoldást fejlesztett a raktér kiszámításához
- Összefognak a nagyágyúk a bolygónkért
- Ne égessük két végén az energiát!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.