Mentőautót segítve mutatkozott be az előfutár drón
A győri Széchenyi István Egyetem közreműködésével zajló előfutárdrón-fejlesztés lényege, hogy a készenléti egységet a levegőben kísérve figyelmeztesse a vezetőfülkéből kellő időben nem látható veszélyekre a sofőrt, biztonságossá téve a mentő-, a tűzoltó- vagy a rendőrautó kiérkezését a helyszínre. A fejlesztés a Biztonság Hete alkalmából mutatkozott be a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán.
A Biztonság Hetéhez kapcsolódóan kaptak lehetőséget a győri Széchenyi István Egyetem és a budapesti Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet kutatói, hogy az Országos Mentőszolgálat közreműködésével – egy tényleges mentőautó kísérésével – bemutathassák a nagy nyilvánosságnak előfutárdrón-fejlesztésüket.
A kutatók tudomása szerint a világon egyedülálló fejlesztés célja, hogy a vonuló készenléti egységet (mentő, tűzoltó, rendőrautó) egy kamerával ellátott drón kísérje a levegőben, lehetőleg az egység előtt haladva. Így előre beláthatóvá válnak a sofőr elől takart területek, és az onnan érkező veszélyekre a gépjármű vezetője figyelmeztethető. Ezáltal megelőzhetők az olyan tragédiák, mint amilyen a csepeli májusi mentőbaleset volt.
A Magyar Biztosítók Szövetsége támogatásával megvalósult teszt és bemutató városi környezetben (ZalaZONE járműipari tesztpálya, Smart City modul) mutatta meg, hogy a vonuló mentőautó elől a házfalak által takart jármű az előfutár drónnak köszönhetően felfedezhetővé válik, és így az ütközés elkerülhető. Ezzel a fő kutatási kérdés – az ötlet megvalósíthatósága – bizonyítást nyert. A tesztről készült fotók az alábbi linken tekinthetők meg, és a film is elérhető a Biztonság Hete tematikus csatornáján:
https://drive.google.com/drive/folders/1jWnm2TiRoR72cdyj1zwVWe4Nwa9ybrOx
https://www.youtube.com/watch?v=W87PvBSyeK0
Fontos, hogy az alkalmazott kísérleti drónnal (DJI M600) annak korlátozott sebessége miatt csak városi tesztekre van lehetőség kis sebesség mellett, a nagyobb sebességű manővereket a kutatók szimulációkban vizsgálják. A rendszer majdani alkalmazásához – a technikai kérdéseken túl – olyan jogi és szabályozási kérdéseket is meg kell oldani, mint a városok és országutak feletti drónos repülés és a forgalomról való folyamatos kamerafelvétel készítése.
A felvételen látható bemutató az „Innovatív járműipari tesztelési és vizsgálati kompetenciák fejlesztése a nyugat magyarországi régióban a zalaegerszegi Járműipari Tesztpálya infrastruktúrájára támaszkodva GINOP-2.3.4-15-2020-00009” projekt keretén belül az FT2 „Autonóm földközeli légi megoldások” alprojekt Széchenyi István Egyetemen futó zElőfutár drón kutatás" című részének eredménye.
Alprojektvezetők: Dr. Bauer Péter (ELKH SZTAKI tudományos főmunkatárs), Drotár István (Széchenyi István Egyetem)
Közreműködők: Dr. Hiba Antal, Dr. Gáti Attila, Nagy Mihály, Kisari Ádám, Simonyi Ernő, Kuna Gergely István
Az előfutár drón projekt részletei és menete a megjelent hírek segítségével követhetők végig:
Kapcsolódó cikkek
- A Széchenyi István Egyetem részvételével készül a magyar permetező drón
- Az innováció és együttműködés a fejlett drónökoszisztémia alapja
- Új pályázat: európai egyetemeken kutathatnak a Széchenyi István Egyetem oktatói és PhD-hallgatói
- Rövid képzési programokat is kínál hallgatóinak a Széchenyi István Egyetem
- Pótfelvételi 2022: megerősítette pozícióját a Széchenyi István Egyetem
- Második lett a Széchenyi-egyetem csapata a legrangosabb Formula Student-versenyen
- ART: már kiemelkedik a mezőnyből a Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata
- A jövő mérnökei versenyeztek a Széchenyi-egyetemen
- Forradalmi újítás az ipari drónozásban
- Történelmi ART-siker