Mesterséges intelligencia a tömegközlekedésben

forrás: Prím Online, 2022. november 10. 12:39

Nemzetközi szinten is egyedülálló adatgyűjtő és- elemző egységet fejleszt a buszok üzemeltetéséhez és gyártásához a Debreceni Egyetem Informatikai Kara és az INTER TAN-KER Zrt. A most induló, három éves program részleteit hétfőn mutatták be a kar és a vállalat vezetői az egyetem Kassai úti campusán.

Az Informatikai Kar és az INTER TAN-KER Zrt. közös hardvere és szolgáltatása összegyűjti az autóbuszokban mért információkat és helyben, valós idejű, mesterségesintelligencia-alapú adatfeldolgozást végez. Ezáltal a járművek üzemeltetője és a gyártó számára is folyamatosan elérhetők lesznek a legfontosabb műszaki adatok a buszok működéséről, műszaki állapotáról. 

 

Az ITK Production Operation, Training & Support System egy járműbe szerelt telemetriai adatgyűjtő és -elemző egység lesz, melynek működése a folyamatos ellenőrzés és karbantartás miatt kulcsfontosságú. A tervek szerint a műszert már a buszok gyártása során beépítik a járművek alvázába, így a szolgáltatás során nemcsak a valós idejű adatok, hanem a gyártási sajátosságok is megjelenhetnek.

 

Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar dékánja a projekt szakmai vezetőjeként tartott hétfői tájékoztatón elmondta: az adatorientált megközelítés lehetővé teszi a korszerű tervezést.

 

"Az elmúlt években az adattudomány és a hozzá kapcsolódó mesterséges intelligencia számos ponton megjelent és markáns részévé vált a kar oktatási és kutatási tevékenységének. Ehhez hozzájárul, hogy a Kassai úti campuson elérhető szuperszámítógépek jelentősen segítik a nagy mennyiségű adat feldolgozását, valamint az IK ipari együttműködései is támogatják a szakmai munkát. Az új fejlesztéshez kapcsolódó elemzések során számos tudományterület megjelenhet majd, a mesterséges intelligencia és az adattudomány hasznos eszközöket biztosít ehhez. Olyan adatokat is tudunk majd gyűjteni, amik az országban máshol is használhatók lehetnek" – ismertette a kari vezető.

 

 

Horváth Zoltán, az INTER TAN-KER Zrt. ügyvezető igazgatója kiemelte: a fejlesztés célja, hogy a járműveket jó költséghatékonysággal és magas színvonalon üzemeltessék.

 

"Az autóbuszokból már most is rengeteg adatot ki lehet nyerni, ennek továbbfejlesztése történik meg a program során. Olyan adatokra van szükségünk, amelyek többletinformációt jelenthetnek a karbantartás, a javítás során, pontosabban meg lehet például határozni a jármű meghibásodását, előre lehetne jelezni a szervizelést, ezzel a beavatkozás is költséghatékonyabbá válhat" – tette hozzá.

 

A tervek szerint az eszköz számos telemetriai adatot gyűjt és elemez majd: egyebek mellett a kormányszögállást, a gázpedál használatát, az üzemanyag felhasználását, a motor terhelését és a fordulatszámot, a GPS-információkat, a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az útburkolat állapotát is figyeli majd, valamint a sofőrképzést is modernebb irányba lehet terelni általa. 

 

A jelenlegi járműpark összetétele miatt első körben a dízelmeghajtású járművek bevonásával indul a fejlesztés.

 

"Az elemző modul és integrált szenzorok révén a környezeti és a járműértékelés egymást kiegészítve történik. Az a technológiai know-how, amelyet az önvezető járműveknél már a gyakorlatban is alkalmazunk, nagymértékben megegyezik azzal, amit az adatgyűjtésnél használunk majd. A mesterségesintelligencia-modulok adatokat gyűjtenek, elemeznek és értékelnek. Mivel már a gyártás során beépíthetők a szenzorok, hozzájárulhatnak a buszok élettartamának növeléséhez. Az is célunk, hogy különböző, változó adatokat tudjunk mérni közlekedési dugóban, valamint zavartalan körülmények között" – sorolta Kovács László, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar adjunktusa, a projekt szakmai megvalósítója.

 

A mintegy 756 millió forintos fejlesztéshez 469,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott az Európai Regionális Fejlesztési Alapból az INTER TAN-KER Zrt. és a Debreceni Egyetem közös konzorciuma.

 

Az együttműködés a GINOP PLUSZ-2.1.1-21 „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című felhíváson belül a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00136 azonosító számú projekt keretében valósul meg.

 

 

Forrás: hirek.unideb.hu

 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újra platina minősítést szerzett a Bridgestone

A Bridgestone EMEA 2024-ben már a negyedik egymást követő évben nyerte el a vezető globális fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis legmagasabb, „platina” minősítését, amellyel a világszerte értékelt mintegy 130 000 vállalat közül a legjobb egy százalékba került.

2024. december 18. 16:42

Új fejezet a Galaxy AI fejlesztéseinek történetében

A Samsung új szintre emeli a mobilélményeket a Galaxy eszközök mesterséges intelligenciával támogatott személyre szabhatóságával. Az adatvédelemre épülő One UI 7 szoftverfrissítés és az új Now Bar funkció a hatékonyság mellett könnyebben kezelhető mindennapokat is ígér. Az AI-alapú újítások pedig úgy segíthetnek a felhasználóknak, hogy közben megőrzik a személyes adataik biztonságát.

2024. december 18. 11:43

Tekintélyes terjedelemmel debütált a jubileumi kiadvány: bemutatták a 30. Logisztikai Évkönyvet

December 16-án az UniZone BGE Hallgatói Centrumban debütált a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) jubileumi Logisztikai Évkönyve, amely a hazai logisztikai szektor egyik legmagasabb szintű tudományos szakmai kiadványa. Az MTA által DOI-számmal is ellátott idei kötetben, ez évben több mint 400 oldal terjedelemben, összesen 27 tanulmány kapott helyet.

2024. december 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14