Mesterséges intelligencia a tömegközlekedésben
Nemzetközi szinten is egyedülálló adatgyűjtő és- elemző egységet fejleszt a buszok üzemeltetéséhez és gyártásához a Debreceni Egyetem Informatikai Kara és az INTER TAN-KER Zrt. A most induló, három éves program részleteit hétfőn mutatták be a kar és a vállalat vezetői az egyetem Kassai úti campusán.
Az Informatikai Kar és az INTER TAN-KER Zrt. közös hardvere és szolgáltatása összegyűjti az autóbuszokban mért információkat és helyben, valós idejű, mesterségesintelligencia-alapú adatfeldolgozást végez. Ezáltal a járművek üzemeltetője és a gyártó számára is folyamatosan elérhetők lesznek a legfontosabb műszaki adatok a buszok működéséről, műszaki állapotáról.
Az ITK Production Operation, Training & Support System egy járműbe szerelt telemetriai adatgyűjtő és -elemző egység lesz, melynek működése a folyamatos ellenőrzés és karbantartás miatt kulcsfontosságú. A tervek szerint a műszert már a buszok gyártása során beépítik a járművek alvázába, így a szolgáltatás során nemcsak a valós idejű adatok, hanem a gyártási sajátosságok is megjelenhetnek.
Hajdu András, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar dékánja a projekt szakmai vezetőjeként tartott hétfői tájékoztatón elmondta: az adatorientált megközelítés lehetővé teszi a korszerű tervezést.
"Az elmúlt években az adattudomány és a hozzá kapcsolódó mesterséges intelligencia számos ponton megjelent és markáns részévé vált a kar oktatási és kutatási tevékenységének. Ehhez hozzájárul, hogy a Kassai úti campuson elérhető szuperszámítógépek jelentősen segítik a nagy mennyiségű adat feldolgozását, valamint az IK ipari együttműködései is támogatják a szakmai munkát. Az új fejlesztéshez kapcsolódó elemzések során számos tudományterület megjelenhet majd, a mesterséges intelligencia és az adattudomány hasznos eszközöket biztosít ehhez. Olyan adatokat is tudunk majd gyűjteni, amik az országban máshol is használhatók lehetnek" – ismertette a kari vezető.
Horváth Zoltán, az INTER TAN-KER Zrt. ügyvezető igazgatója kiemelte: a fejlesztés célja, hogy a járműveket jó költséghatékonysággal és magas színvonalon üzemeltessék.
"Az autóbuszokból már most is rengeteg adatot ki lehet nyerni, ennek továbbfejlesztése történik meg a program során. Olyan adatokra van szükségünk, amelyek többletinformációt jelenthetnek a karbantartás, a javítás során, pontosabban meg lehet például határozni a jármű meghibásodását, előre lehetne jelezni a szervizelést, ezzel a beavatkozás is költséghatékonyabbá válhat" – tette hozzá.
A tervek szerint az eszköz számos telemetriai adatot gyűjt és elemez majd: egyebek mellett a kormányszögállást, a gázpedál használatát, az üzemanyag felhasználását, a motor terhelését és a fordulatszámot, a GPS-információkat, a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az útburkolat állapotát is figyeli majd, valamint a sofőrképzést is modernebb irányba lehet terelni általa.
A jelenlegi járműpark összetétele miatt első körben a dízelmeghajtású járművek bevonásával indul a fejlesztés.
"Az elemző modul és integrált szenzorok révén a környezeti és a járműértékelés egymást kiegészítve történik. Az a technológiai know-how, amelyet az önvezető járműveknél már a gyakorlatban is alkalmazunk, nagymértékben megegyezik azzal, amit az adatgyűjtésnél használunk majd. A mesterségesintelligencia-modulok adatokat gyűjtenek, elemeznek és értékelnek. Mivel már a gyártás során beépíthetők a szenzorok, hozzájárulhatnak a buszok élettartamának növeléséhez. Az is célunk, hogy különböző, változó adatokat tudjunk mérni közlekedési dugóban, valamint zavartalan körülmények között" – sorolta Kovács László, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar adjunktusa, a projekt szakmai megvalósítója.
A mintegy 756 millió forintos fejlesztéshez 469,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapott az Európai Regionális Fejlesztési Alapból az INTER TAN-KER Zrt. és a Debreceni Egyetem közös konzorciuma.
Az együttműködés a GINOP PLUSZ-2.1.1-21 „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című felhíváson belül a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00136 azonosító számú projekt keretében valósul meg.
Forrás: hirek.unideb.hu
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.