B2C – megtalálni a működőképes stratégiát

, 2001. február 22. 16:15
A nemzetközi hírekben szereplő sorozatos sikertelenségek az utóbbi időben ismét a figyelem középpontjába állították az elektronikus kereskedelmet. A korábbi szélsőséges sikeráradat után azonban most érkezett el az idő, a hosszú távon sikeres online értékesítés feltételeinek újragondolására. A kérdés továbbra sem az, hogy életképes-e az internetes kereskedelem, hanem az, hogy ki marad életben, és milyen stratégiának köszönhetően.
Ma Magyarországon 130 -180 közöttire becsülik az internetes áruházak számát, amelyek főként a jól bevált termékkört forgalmazzák az Interneten (könyv, CD, DVD, műszaki cikk), de akad közöttük néhány kuriózum is, például maketteket forgalmazó.

A NetSurvey Kft. felmérése szerint eddig Magyarországon főként a kisvállalati kör kezdeményezésében jöttek létre ezek az áruházak. 62,2%-uk 10 főnél kevesebb személyzettel működik, a száz főnél nagyobb létszámot foglalkoztatók aránya pedig mindössze 6,65%. Ezekből a számokból is látszik, hogy a nagyvállalati kör egyelőre kivár.

A nemzetközi hírekből jól ismert áruházi csődök is biztosan sokakat elriasztanak a kezdeményezéstől. Pedig nem érdemes egy új kereskedelmi forma egészét leírni bevezetésének első néhány évi tapasztalatai után. Inkább alaposabban érdemes tanulmányozni a miérteket, és működő stratégia kialakítására törekedni. Hiszen a kérdés nem az, hogy életképes-e az internetes kereskedelem, hanem az, hogy ki marad életben, és milyen stratégiának köszönhetően.

Az elektronikus kereskedelem sikeres működtetésében is érvényesek azok a gazdasági alapok, amelyek egy vállalkozás gazdaságos működtetéséhez nélkülözhetetlenek.

- Piaci igény az Interneten kínált termékek szolgáltatások iránt
- Megfelelő árképzés, amely arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy ne a hagyományos boltokban vásárolják meg a termékeket
- Gondosan megtervezett „eladótér”, amely megfelelő mennyiségű információt nyújt a termékekről, pótolva a szakeladók segítségnyújtását.
- Hatékony marketing: az üzlet célcsoportját célzottan megtaláló kampányokkal
- Többletértéket nyújtó szolgáltatás, amely megkülönbözteti a kereskedőt a többiektől, és megfogható előnyt nyújt a vásárlónak.
- ROI: vagyis a befektetés életképes stratégiával alátámasztott megtérülése

A nemzetközi kedvezőtlen tapasztalatokat elemezve is látható, hogy a leggyakrabban elkövetett hibák:

- túl sok marketing invesztíció a látogató becsábítására és a név megismertetésére
- a vásárlók megtartása nincs fókuszban
- a bevételek és kiadások egyensúlytalansága
- a robbanásszerű növekedésre való törekvés, nem tud lépést tartani a vásárlók megfelelő kiszolgálásával

Azok a cégek tehát akik szeretnének részt venni az elektronikus kereskedelemben fel kell, hogy mérjék jelenlegi piaci helyzetüket, erősségüket, gyengeségeiket, lehetőségeiket és a piaci fenyegetettségeket. Az ugrásszerű növekedés helyett célszerű a lassabb, de folyamatos növekedési politikát választani, így gyorsabban tudnak reagálni a változó piaci igényekre, és a kereskedelempolitika esetleges hibáit is időben lehet korrigálni. Érdemes elgondolkodni partneri kapcsolatok létrehozásán is, amely akár a gyengébb logisztikát, vagy az alacsonyabb szintű technológiát hivatott erősíteni.

Felmerül a kérdés, hogy ki számíthat sikerre az internetes értékesítés során, a hagyományos bolttal is rendelkező kereskedők vagy a kizárólag online értékesítők? Az amerikai tapasztalatok alapján elmondható, hogy a leglátogatottabb 10 áruházból mindössze 3 rendelkezik hagyományos bolttal, közülük is a legjobb helyezést a Dell mondhatja magáénak az 5. hellyel. A Top 100-ban azonban már ők vannak többségben, 59%-uk hagyományos kereskedő.

A hagyományos bolttal rendelkezők előnyei többek között:

- bevezetett név
- kiépített beszerzési források
- raktárkészlet
- a hagyományos boltokban elhelyezhető hirdetések

A kizárólag Interneten értékesítő kereskedőket viszont nem köti a működő bolthálózat struktúrája, termékköre, így gyorsabban képesek reagálni a piaci igényekre. Az Areco Systems Kft. elektronikus áruházakban vásárlók körében végzett felmérése szerint a hazai felhasználók nem részesítik előnyben a hagyományos bolttal rendelkező internetes áruházakat. A vásárlásaiknál a legfontosabb szempont az ár. Az internetezők legalább 10%-os árkedvezményt várnak el ahhoz, hogy online intézzék vásárlásaikat, ha ezt nem kapják meg egyszerűen tovább kattintanak, és az áruház jó esetben nem lesz más, mint az információszerzés egyik eszköze.

Mecséri Ildikó

Areco Systems Kft. – Az internetes áruházépítő

Kulcsszavak: e-commerce fotex

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01