Biztonság: ezt várják el a magyarok a kriptovalutáktól
A magyarok túlnyomó többsége (86%) még sosem használt kriptovalutát, és azok fele (a teljes minta 7%-a) is inkább egyfajta hobbiként kezeli a kriptovalutákba történő befektetést, akik már használtak ilyen fizetőeszközt. A kriptovalutáktól idegenkedők jelentős, bő egyharmadnyi (34%) hányada tartana igényt több magyar nyelvű információra a témával kapcsolatban. A kriptokereskedelemből kimaradók közel fele (44%) állította azt, hogy nem rendelkezik elegendő információval, és nagyjából ugyanennyien (45%) vannak, akik egyelőre nem érdeklődnek a kriptovaluták világa iránt. Többek között ez derül ki a világ legnagyobb kriptovalutatőzsdéje, a Binance által megrendelt friss reprezentatív kutatásból, amelyet az Opinio készített a nyílt forrású digitális fizetőeszköz hazai elfogadottságáról.
Csak megfontoltan
A legtöbben (48%) arról szeretnének informálódni, hogy milyen hosszútávú befektetési lehetőségek rejlenek a kriptovalutában, illetve hogyan adózik az így szerzett jövedelem (39%) után, milyen hazai és nemzetközi szabályok vonatkoznak a kriptovaluták kereskedelmére (34%).
A kriptovalutát használók körében felülreprezentáltak a diplomások, akik szeretnék tüzetesen megismerni az eszközt, amibe befektetnek. A válaszaik alapján ők jellemzően specifikus tartalmakat (árfolyamelemzéseket, termékleírásokat) olvasva döntenek arról, melyik kriptovalutába fektessenek. A márka ereje önmagában nem számít döntő szempontnak választásukban. A kriptovalutákkal kereskedők Magyarországon általában a Bitcoint részesítik előnyben (61%), ezt követi az Ethereum (45%). Azok körében is a Bitcoin a legismertebb kriptovaluta, akik távol tartják magukat a kriptotőzsdéktől, bár körükben 15%-ra rúg azok aránya, akik egyik kriptovalutáról sem hallottak még.
A megkérdezettek 3%-a csupán kiegészítő jövedelemszerzés céljából fektet kriptovalutákba, 4% pedig alkalmi felhasználónak tekinthető. A teljes mintában mindössze 1% azok aránya, akiknek a kriptovaluta az elsőszámú bevételi forrásuk. A kriptokereskedelemből kimaradók közel háromnegyede (73%) 50 ezer forint alatti összeget fektetne be a digitális fizetőeszközbe, aminek részben az az oka, hogy a kockázatvállalásra inkább hajlandó, 20 év alatti korosztály kevesebb anyagi forrással rendelkezik. Az átlagos befektetni kívánt összeg 122 ezer forint.
Biztonság mindenekelőtt
A termékválasztásban a profitráta több más fontos faktor mellett játszik szerepet. A felhasználók a kripto befektetéseikben a biztonságot (49%) és a könnyű használhatóságot (32%) tartják meghatározónak, és a válaszok alapján fontos faktor az adatvédelem (30%) és a bizalom (20%) is. Az elérhető profit mellett ezek is nagyon fontos szerepet játszanak a döntésekben. Még mindig sokan vannak ugyanakkor, akik csak távolról figyelik a kriptotőzsdéket: 26%-uk ugyanis azért nem vállalkozik a kriptovalutákkal történő kereskedelemre, mert nem tartja elég biztonságosnak, 16%-uknak pedig adatvédelmi aggályai vannak velük kapcsolatban.
A magyarok jellemzően nem fizetőeszközként gondolnak a kriptovalutákra, hanem hosszútávú, és a jellegéből adódóan nagy kockázatú befektetési lehetőségként – 38% írta le így az eszközt. A távolmaradást a kriptovalutával való kereskedelemtől egyéb tényezők is motiválják, mindenekelőtt a befektetésre felszabadítható tőke hiánya (38%). Viszonylag sokan (37%) lennének nyitottak olyan kriptovalutára, “amely ingyenesen elérhető, azaz egyáltalán nincsenek anyagi vonzatai” – ami kriptok iránt meglévő kíváncsiságra és nyitottságra utal: a válaszadók kísérleteznének a műfajjal, ha kapnának akár kis értékű kriptovalutát, amellyel kipróbálhatják, hogyan működik ez a világ.
„A magyarok láthatóan csak olyan eszközbe hajlandóak jelentősebb összeget fektetni, amelyről elegendő információval rendelkeznek. Egy pénzügyi döntéseiben nagyon tudatos, kifejezetten információéhes közönséget kell megszólítanunk, amennyiben a kriptovaluták széles körben elterjedt adaptációját szeretnénk segíteni” – nyilatkozta Balogh Dávid, a Binance magyarországi Community & Marketing Managere.
A kriptovaluta-kereskedelemről szóló online kutatás 2022. december első felében készült; a vizsgálatban kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentatív módon megválogatott 1034, okostelefonnal rendelkező, 18-59 éves korú válaszadó vett részt Magyarországon.
A kriptovaluták iránti lakossági érdeklődés az elmúlt néhány évben emelkedett meg jelentősen globális szinten: 2017-ben még csak körülbelül 5,8 millió volt a kriptovalutákat használók száma világszerte, 2020-ban azonban már elérte a 101 milliót*. A Binance által 2020-ban elvégzett globális felmérés eredményei szerint a felhasználók többsége (52%) a kriptovalutákra jövedelemszerzési lehetőségként tekint, 15% pedig egyenesen elsődleges jövedelemforrásként.
_________________
* A 2017-ben és 2020-ban készült Cambridge CAF GLOBAL CRYPTOCURRENCY BENCHMARKING STUDY szerint
Kapcsolódó cikkek
- Iparági előrejelzések 2023-ra
- A Binance 1 milliárd dollár értékűre növelte biztonságos eszközalapját
- Egy igazán környezetbarát kriptovaluta: LiveGreen Coin (LGC)
- Már nincs messze, hogy kriptovalutában kapjuk a jutalompontokat
- Budapesten nyílt meg a régió első kripto bemutatóterme
- Imádják a VizslaSwapot: napi átlag 300 millió forint értékben kereskednek a magyar decentralizált kriptotőzsdén
- Blokkláncok és kriptovaluták – hogyan tovább?
- Az energiaválság a számítástechnikai piacot sem kíméli
- Saját kriptovalutát indított egy osztrák szendvicsező
- Így mutatkozik meg a háború hatása a kriptovilágban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Új üzlet és vállalatoknak szánt, prémium szolgáltatás az iCentre-nél
Az iCentre megnyitotta új üzletét Óbuda első számú bevásárlóközpontjában. Az eseményen a cég új iCentreCare szolgáltatásának részleteit is ismertette, amely segítségével a vállalatok egyszerűen és hatékonyan kezelhetik Apple eszközeiket, és maximálisan kihasználhatják azok előnyeit az üzleti működésük során.