Vivendi és Sony: a Napster konkurenciája

FeriMesz , 2001. február 22. 21:34
A világ két legnagyobb zenei cége, a Vivendi Universal és a Sony konkurenciát akar teremteni a Napsternek, és egyénileg kézbe akarják venni a zenében rejlő üzletet. A két cég közösen megalapította "Duet" nevű joint venture-típusú vállalkozását - mondta a Vivendi Universal elnöke, Jean-Marie Messier a francia "La Tribune" gazdasági lap február 22-i kiadásának.
A Sony Entertainment kritizálta a Napster február 20-i milliárdos békeajánlatát. "A zenei üzlet minden tagja előtt világos, hogy a Napster által felkínált összeg nem jelent sokat a negyvenmilliárdos zeneiparban" - hangzott el a cég állásfoglalásában.

A Napster, és partnere, a Bertelsmann egymilliárd dollárt ajánlott fel a lemezcégeknek ötéves együttműködés és a jogi ellentétek elsimításának esetére. Az öt vezető lemezkiadó az ajánlat szerint egyenként 150 millió dollárt kapna, a független lemezcégeknek pedig 50 millió dollárt kínál a Napster.

A san francisco-i "Duet" nyárra már a két cég tulajdonát képező több tízezer zeneszám eladását tervezi. Messier hangsúlyozta, hogy az előadók szerzői jogait semmi esetre sem sértik meg. A Napsterrel való együttműködést sem zárják ki, ha a cég megszünteti a zene ingyenes letölthetőségét. "Nem értem, miért kellene előnyben részesíteni a zene kalózait".

A Vivendi Universal és a Sony a felhasználók tagsági díjából fedezné a megfelelő szerzői jogi költségeket. A Duet szolgáltatását igénybe vevőknek havi díjat kell majd fizetniük a zene letöltéséért. A Napster is a lemezcégek elé tárta új üzleti modelljét, amelynek lényege, hogy havi 3-10 dollárt kell majd fizetni a letöltésért.

Egy amerikai bíróság az elmúlt hetekben felszólította a Napstert, hogy ne bocsássa ingyenes letöltésre a szerzői jogok által védett dalokat. A zeneipar képviselői kételkednek a bemutatott modellben: "minden iránt nyitottak vagyunk, amely növeli előadóink és részvényeseink forgalmát" - mondta Jay Samit, az EMI Recorded Music főnöke. "Mindeddig nem tapasztaltunk ilyesmit."

A francia-kanadai Vivendi Universal és a japán elektronikai konszern, a Sony 1999-ben 40,8 százalékban részesedett a világ zenei piacából.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36