A valótlanságoktól, vírusoktól és az álhírektől is félnek a magyar internetezők
Az internet a végtelen szabadság és kibontakozási lehetőség tere, vagy inkább a belső és külső kontrollok hiánya miatt az emberi természet legsötétebb bugyrainak Jurassic Park-ja? A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Scores Group kutatócéget bízta meg 2022-ben, hogy tárja föl, milyen kép rajzolódik ki az internet magyarországi megítéléséről, használatáról.
A kutatásból – többek között – kiderül: az internetezés kapcsán leginkább attól tartanak a válaszadók, hogy illetéktelenek visszaélhetnek a személyes adataikkal (77% legalább valamennyire aggódik emiatt), illetve adathalászat áldozatává válhatnak (78%). A felmérés tanúsága szerint pedig az is egyértelmű, hogy a közösségi oldalakra vonatkozó állami, jogi szabályozással kapcsolatban kevésbé tájékozottak az internetezők: a megkérdezettek fele nem tudja megítélni, vagy nem ismeri a jelenlegi szabályozást.
A felmérés szerint a netezők több mint fele (59%) találkozott már visszaéléssel az interneten, a legnagyobb arányban átverési kísérletekkel (31%), adathalászattal (22%) és hamis ürüggyel történő pénzgyűjtéssel (21%). Személyes adatokkal való visszaélést – amely miatt a leginkább aggódnak – csupán hét százalékuk észlelt, így vélhetően ennek inkább a súlyossága, mintsem az előfordulási gyakorisága aggasztja a válaszadókat. Az internetes oldalak első látogatásakor az adatvédelemmel, sütikkel, személyre szabott hirdetésekkel kapcsolatos beállításokat a netezők többsége nem hagyja gondolkodás nélkül jóvá: 29 százalék esetében oldala válogatja (van, ahol átnézik és módosítják a beállításokat jóváhagyás előtt, van, ahol nem), míg 28 százalék kifejezetten gyanakvó vagy óvatos, mindig és mindenhol a minimális jóváhagyást választja.
Félelmek a vírusoktól, a spamektől és a valótlanságoktól
A netezők leginkább attól félnek, hogy vírust kapnak a számítógépükre, telefonjukra (78 százalékuk legalább valamennyire aggódik emiatt), de aggodalomra ad okot, hogy esetleg illetéktelenek megszerzik az e-mail-címüket (72%) és eltulajdonítják a banki adataikat (66%). Bár a kéretlen levelek, spamüzenetek a fentieknél kisebb gondot jelentenek a netezők körében (60% aggódik legalább valamennyire emiatt), ez fordult elő velük a legnagyobb arányban (58%) – ami szintén azt igazolja, hogy az esetek általuk érzékelt súlyossága nagyobb szerepet játszik az ezzel kapcsolatos aggodalmaikban, mint ezek gyakorisága vagy bekövetkezésük valószínűsége.
A káros, büntetendő esetek szintén nem kerülik el a netezőket: 73 százalékuk találkozott már ilyennel, legnagyobb arányban valótlanságokkal – becsapós, átverős hirdetésekkel (49%) és álhírekkel (46%). A verbális kihágások, a gyűlöletbeszéd (37%) és a durva, bántó nyelvezet (33%) szintén igen gyakoriak. Ugyanakkor a többség szerint a háztartásukban élő, 14 év alatti gyermekek többnyire nem futottak bele ilyen helyzetekbe az interneten (44%), vagy legalábbis a válaszadók nem értesültek ilyesmiről (25%).
A közösségi oldalak használata során 74 százalék találkozott már káros tartalommal, megnyilvánulással, de a nagy többség passzív maradt: csupán 37 százalékuk jelentett már legalább egy ilyen esetet az oldal üzemeltetőjének. 15 százalékuk mondott el ilyen esetet rokonának, ismerősének; 13 százalékuk írt a tartalom közzétevőjének vagy jelezte hozzászólásban nemtetszését; míg három százalékuk ítélte annyira súlyosnak az általa tapasztaltakat, hogy szükségesnek tartotta a rendőrségnek vagy más hatóságnak jelenteni azt. Az eseteket a rendőrségen túl a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnek, a fogyasztóvédelmi hatóságnak, az Internet Hotline-nak, valamint a Média- és Hírközlési biztosnak is szokták jelenteni.
A közösségi oldalak szabályozását nem ismerik a felhasználók
A közösségi oldalakra vonatkozó állami, jogi szabályozással kapcsolatban kevésbé tájékozottak az internetezők: felük vagy nem tudja megítélni (22%), vagy nem ismeri (28%) a jelenlegi szabályozást. Harmincöt százalékuk szerint lazább szabályozásra lenne szükség, 13 százalék tartja azt megfelelőnek és csupán két százaléknyian vannak, akik szigorúbb szabályozást szorgalmaznak. Ez utóbbi csoport elsősorban a káros, veszélyes tartalmak szűrését erősítené (62%).
A kutatás során összesen 15.000 fő vett részt az online kérdőív kitöltésében. A minta reprezentatív volt az életkor, az iskolai végzettség, a lakóhely településtípusa és a lakóhely régiója szerint a 16–75 éves magyar lakosságra. A felmérésből kiderült, hogy az internetezők 98 százalékának van mobiltelefonja, közülük 88 százalék rendelkezik okostelefonnal. Az okostelefonosok ragaszkodnak a készülékükhöz, hiszen tízből hatan legalább kétóránként feloldják a képernyőzárat vagy ránéznek a telefonjukra.
Kapcsolódó cikkek
- Ezektől volt hangos a magyar netes közbeszéd
- Új stratégiát hirdetett az NMHH a Biztonságos internet világnapja alkalmából
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
- Aggasztó a helyzet: már tízévesen több órát „tiktokoznak” a gyerekek
- Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
- Rohamosan terjednek a gyermekeket veszélyeztető online kihívások
- Pszichológiai, érzelmi és társadalmi károkat okozhat az online zaklatás
- 7 hasznos tanács, amit a szülő megtaníthat a gyermeknek az online világról
- A pandémia alatt itthon is megnőtt a gyermekek online szexuális kizsákmányolása
- Kiderült, hogy mire kattintottunk a legtöbbet
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Biztonságos adattárolás az egészségügyben
A QNAP Systems, Inc., a biztonságos adattárolási megoldások vezető gyártója segít az egészségügyi szervezeteknek az elektronikus védett egészségügyi információk (ePhI) hozzáférésének, továbbításának és tárolásának többrétegű kiberbiztonsági intézkedésekkel és megváltoztathatatlan tárolással történő megerősítésében – elősegítve a HIPAA-megfelelést, miközben megvédi az érzékeny orvosi adatok titkosságát és integritását.
Itt a Sony eddigi legfejlettebb zajszűrős fejhallgatója
A Sony hivatalosan is bemutatta a WH-1000XM6 vezeték nélküli zajszűrős fejhallgatót, a többszörösen díjazott 1000X sorozat legfrissebb tagját. Az új modell a kiváló hangminőséget és a csúcstechnológiás zajszűrést ötvözi egy letisztult, stílusos kivitelben – tökéletes választás zeneimádóknak, utazóknak, kreatívoknak és mindazoknak, akik értékelik a valódi prémium élményt.
Kiemelkedő magyar siker az ISEF világdöntőjén
Az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb magyar eredményét érte el Vida Ákos az Egyesült Államokban, Ohio államban megrendezett ifjúsági tudományos világversenyen. A háromdimenziós nyomtatás továbbfejlesztését célzó projektjével Ákos saját szakterületén ezüstérmet szerzett. Már a döntőt megelőzően is magára vonta a zsűri figyelmét, és két különdíjat is elnyert: az Auto Care Association 5000 dolláros díját, valamint a Patent and Trademark Office Society 500 dolláros elismerését.
Automotive Summit 2025: Magyarország szerepe a jövő autóiparában
Soha nem volt még ennyire izgalmas és gyors ütemű változásokkal teli időszaka az autóiparnak, mint most. Magyarország kulcsszerephez juthat ebben az átalakulásban, ahol a világmárkák és a technológiai újítások egymásnak feszülnek. A nagy kérdés: szemlélői maradunk a folyamatnak, vagy alakítói leszünk? Ezt a dilemmát járja körül az Automotive Summit 2025 a budapesti MOL Campuson.
A Schneider Electric közreműködésével jött létre Dél-Európa új digitális átjárója
A Digital Realty megnyitotta Kréta szigetén, Heraklion városában új, szolgáltató-semleges adatközpontját, a HER1-et. A létesítmény kulcsszerepet tölt be a nemzetközi, regionális és helyi tenger alatti kábelek összekapcsolásában, támogatva a felhőszolgáltatókat, távközlési cégeket és tartalomszolgáltató hálózatokat (CDN-eket) abban, hogy hatékonyabban szolgálhassák ki a mediterrán régiót.