NMHH: fontos a fogyasztói tudatosság megerősítése
Az elmúlt években jelentősen változó fogyasztói szokásokat egyszerre befolyásolja a technológiai háttér folyamatosan gyorsuló fejlődése, az elérhető infokommunikációs szolgáltatások körének bővülése, valamint a médiatartalom jellege, minősége és hozzáférése. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a március 15-i fogyasztóvédelmi világnap alkalmából összegyűjtötte azokat a platformokat, amelyek segíthetnek a tudatos döntések meghozatalában, legyen szó edukációról vagy netsebességet, elektroszmogot mérő szolgáltatásról, illetve a távközlési, postai szolgáltatásokat összehasonlító felületekről.
Mára egy felhasználó egyszerre és akár egy időben tekinthető a média közönségének, az elektronikus hírközlési szolgáltatások fogyasztójának, eközben az okosotthon-szolgáltatások ügyfelének, illetve e-kereskedelmi vásárlónak is. Nézzünk néhány példát a megváltozott szokásokra: a nagy sebességű internet-hozzáférés mára alapvető elvárás, a vezetékes hangszolgáltatások jelentősége folyamatosan csökken, és egyre népszerűbbek az OTT-kommunikációs applikációk (számfüggetlen személyközi hírközlési szolgáltatások). Mindeközben a tartalomszolgáltatás vált meghatározóvá. Tömegessé vált az e-kereskedelem, aminek következtében a postai forgalom, illetve a kézbesítési szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói elvárások jelentős változásokon mennek keresztül. Bár a csomagforgalom növekszik, a levéltermékek aránya csökken, kivéve a hivatalos és tértivevényes iratokat. Az online platformok a kézbesítési piacra is egyre nagyobb hatással vannak, az új üzleti modellek felborítják az eddigi szolgáltatási láncokat, illetve új versenyhelyzeteket teremtenek.
Egyre többen élnek a digitális megoldások által nyújtott lehetőségekkel, de vajon mennyire használjuk tudatosan az egyes alternatívákat? A fogyasztóvédelmi világnap alkalmából az NMHH az alábbi szolgáltatásokat és oldalakat javasolja a fogyasztói tudatosság megerősítésére.
A Média- és Hírközlési Biztos segíthet, ha a szolgáltató eljárása érdeksérelmet okozott az előfizetőnek számlázási, számhordozási, adategyeztetési vagy más érdeksérelemmel járó ügyekben, ezen felül olyan aggályos médiatartalmak esetén, amelyek többször vagy több helyen jelennek meg.
Az NMHH gyermekvédelmi portálja, a gyerekaneten, a szülőket és pedagógusokat látja el hasznos információkkal, számos témában kínál gyakorlati tippeket, illetve innen tölthető le a gamer gyerekek szüleinek szóló kézikönyv is, amit elolvasva könnyebben tudunk beszélgetést kezdeményezni az online videójátékot játszó fiatalokkal. A gyerekeknek pedig nagy segítséget jelentenek a Bűvösvölgy-központok, ahol élményalapú médiatudatosság-fejlesztés zajlik. Szintén az NMHH üzemelteti az Internet Hotline jogsegélyszolgálatot, ahol kilenc kategóriában tehetünk bejelentést a neten talált jogsértő tartalmakról. A szolgálat a rendőrséggel és nemzetközi partnerekkel együttműködve lép fel a fogyasztók védelmében.
A tavalyi évben indult el a hatóság digitális hírközlési tudásbázisa, a Digipedia, ahol mindenféle online technológiáról kaphatunk ismereteket: a netbankolástól az adatvédelmi kérdésekig. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a főbb szolgáltatók (Magyar Telekom, Yettel, Vodafone, Invitel, DIGI) kínálata között.
Az NMHH mérőszolgálata 38 fixen telepített mérőállomással és 20 hordozható szondával vizsgálja az elektroszmog mértékét is. Az elmúlt hét évben a szakemberek több mind 2800 mérést végeztek el lakóépületek, iskolák, adótornyok közelében. Az NMHH honlapján bárki igényelhet elektroszmogmérést egy online űrlapon.
További segítséget nyújt még a szolgáltatóktól független, piacsemleges netsebességmérő szolgáltatás: a szelessav.net. A különböző szolgáltatók netsebességméréseit országos térképen hasonlíthatjuk össze, ami hozzájárulhat a számunkra legideálisabb internetszolgáltató kiválasztásához. Fontos tudni, hogy mielőtt továbbadnánk használt mobilkészülékeinket, laptopjainkat, adathordozóinkat, érdemes igazolt, végleges adattörlést végezni. Ebben segít az NMHH végleges adattörlő szolgáltatása. Ha pedig postáról van szó, akkor az Európai Bizottság Európai Csomagár-összehasonlító oldala ad segítséget. Az adatbázis különösen ünnepek idején, például a karácsonyi időszakban lehet hasznos.
Az információk alapján meghozott, tudatos döntések lehetővé teszik, hogy biztonságosan használjuk a szolgáltatásokat az offline és az online térben egyaránt. Az NMHH a releváns adatok összegyűjtésével ebben kívánja támogatni a fogyasztókat.
Kapcsolódó cikkek
- Felgyorsul vagy befékez a Forma-1 népszerűsége?
- Az európai mobilhasználatot vizsgálta az NMHH
- A Mozi+ és a Viasat3 műsorait vizsgálta a Médiatanács
- A valótlanságoktól, vírusoktól és az álhírektől is félnek a magyar internetezők
- Még egy hónapig vehető igénybe a hatósági támogatás a régi mobilkészülékek cseréjéhez
- Ezektől volt hangos a magyar netes közbeszéd
- Több mint 30 éves a 112-es segélyhívó szám
- Új stratégiát hirdetett az NMHH a Biztonságos internet világnapja alkalmából
- Az ATV-t és két helyi rádiót is megbírságolt a Médiatanács
- A legtöbb pénzt az internetre költjük, de a tévé előtt töltjük a legtöbb időt
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.