Megjelent az NMHH és a GameStar közös kiadványa

forrás: Prím Online, 2023. június 13. 11:20

A gyermekek és szülők médiatudatosságának fejlesztése a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egyik fontos feladata. Figyelve az online platformokon és a videójátékokkal eltöltött időt, a hatóság nemcsak az online tevékenységek előnyeire, hanem annak kockázataira is felhívja a figyelmet.

A médiatudatosság fejlesztése és az online gyermekvédelem az NMHH stratégiai céljai közé tartozik. Ezzel a céllal készült a Jól van a gyerek, ha játszik? – Tudástár videójátékokról szülőknek és pedagógusoknak című friss NMHH-kiadvány is. A magazinformátumú tudástár a hatóság Mobil a családom? programjához hasonlóan a szülőket és a pedagógusokat szólítja meg friss kutatási anyagokon alapuló, de ismeretterjesztő üzeneteivel.

 

Kalauz a gyermekek virtuális világához

 

Az elmúlt évtizedekben a videójátékok a szórakoztatóipar legjövedelmezőbb ágazatává váltak. Már nemcsak az egyéni kikapcsolódást jelentik, hiszen gyakran online közösségi térként is működnek, és akár a teljes család közös szórakozását is szolgálhatják.

 

A gyerekek is egyre fiatalabban férnek hozzá a videójátékokhoz. A felmérések szerint a 6–9 évesek 74 százaléka játszik valamilyen játékkal. Ahogy idősebbek lesznek, ez az arány nem igazán változik, a 10–16 évesek 78 százaléka, míg a 17–18 évesek 69 százaléka hódol ennek a szenvedélynek. Ez a szülőket is új kihívások elé állítja, hiszen nemcsak az egyre hosszabbra nyúló képernyő előtt töltött idővel kell harcolniuk, hanem egy új szubkultúrával, a gamervilággal is meg kell ismerkedniük, hogy segíteni, terelgetni tudják a gyermekeket a virtuális kalandjaikban.

 

 

Ebben az ismerkedésben szeretné támogatni az NMHH és a GameStar magazin a szülőket és a pedagógusokat. Az idén februárban bemutatott Kézikönyv gamer gyerekekhez című kiadvány hosszabb, részletesebb folytatásában, tényekkel, adatokkal szolgálnak, illetve perspektívákat és szempontrendszereket mutatnak, melyek segítségével jobban meg lehet érteni, ismerni ezt a világot.

 

Veszélyeket és lehetőségeket is rejt a játék

 

A kiadvány négy tematikus részben járja körbe a játékoslét legfontosabb kérdéseit. Az első szakasz bemutatja, hogy mit is jelent gamernek lenni, ehhez a közeghez tartozni. Igyekszik lebontani a már meglévő sztereotípiákat és egy hiteles, adatokkal alátámasztott képet mutatni a játékosok motivációiról, a játékok népszerűségének okairól. A játékokkal kapcsolatban a legtöbb aggály a veszélyforrások miatt alakul ki, így a második szakaszban ezekről lehet mélyrehatóbb ismereteket szerezni. A korhatár-besorolási rendszerben, a PEGI-ben (Pan European Game Information – Egységes Európai Játékinformációs Rendszer), a képernyőidő és a függőség bemutatása mellett gyakorlati tanácsok is helyet kaptak, melyek akár a megelőzést is segíthetik. A videójátékokban a veszélyek mellett számos lehetőség is rejlik. A tudatos felhasználók számos módon tudják hasznosítani a játékokban rejlő potenciált, így a harmadik rész ezt vizsgálja. A tanulás és készségfejlesztés mellett akár különböző mentális zavarok is kezelhetők a játékok segítségével, de akár a képernyőidő csökkenéséhez is vezethet a tudatosság. A záró fejezetben a szülők és pedagógusok megismerkedhetnek a videójátékok kulisszatitkaival és hatásmechanizmusával, betekintést nyerhetnek a játékok narratív elemeinek rendszerébe, logikájába.

 

Az NMHH ezzel a kiadvánnyal is segíti és támogatja a szülőket és a pedagógusokat, hogy felelős döntéseket hozhassanak, hogy egy médiajelenségnek, médiafogyasztási szokásnak ne csak potenciális veszélyeit, kockázatait lássák, hanem akár hasznos eszközként tekinthessenek a játékokra, mely a szórakoztatás mellett a fejlődést és a tanulást is biztosíthatják.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az AOC hatodik éve vezeti a globális gaming monitor piacot

Az AOC, a kijelzőtechnológia egyik meghatározó szereplője, 2024-ben is kiváló teljesítményt nyújtott, és megőrizte vezető helyét a gaming monitorok globális piacán. Az IDC Worldwide Quarterly Gaming Tracker 2024 negyedik negyedéves jelentése alapján az AOC/AGON by AOC immár 2019 óta minden évben a világ első számú márkája a legalább 100 Hz-es képfrissítéssel rendelkező gaming monitorok kategóriájában.

2025. május 21. 18:33

Növekszik a home office lehetőséget kínáló állások száma Magyarországon

Bár tavaly sok munkavállaló arra számított, hogy szigorodnak a home office szabályai munkahelyükön, a meghirdetett állások adatai ezt nem támasztják alá. Sőt, a Profession.hu legfrissebb elemzése szerint 2023 májusa óta 7 százalékkal nőtt azoknak az állásoknak a száma, amelyek valamilyen formában lehetővé teszik az otthoni munkavégzést az azt megelőző évhez képest.

2025. május 21. 16:50

Robotok, AI és hidrogénmeghajtás – Az ipar jövője a HUNGEXPO-n mutatkozott be

Lezárult a régió egyik legnagyobb ipari eseménye, az IPAR NAPJAI nemzetközi szakkiállítás és annak társrendezvénye, az AUTOMOTIVE HUNGARY járműipari beszállítói expo. A HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban megrendezett eseményen 15 ország több mint 300 kiállítója vett részt, és mintegy 11 ezer szakmai látogatót vonzott.

2025. május 21. 15:07

Kik uralták a rádiós toplistákat 2024-ben?

A magyarországi rádióállomások 2024-ben összesen több mint 102 évnyi műsort sugároztak, ennek 51 százalékát zene, 42 százalékát pedig különféle műsorszámok tették ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából. Az elemzés 144 rádiócsatorna önbevalláson alapuló műsortükrét vizsgálta, különös tekintettel a műsorszerkesztési szokásokra és a lejátszott zenék sokszínűségére.

2025. május 21. 13:02

Minősített elektronikus aláírás: a digitális világ kulcsa

Látványos pillanat, amikor egy politikus vagy cégvezető ünnepélyesen, elegáns töltőtollal ír alá egy fontos dokumentumot. A mai üzleti világban azonban a kézi aláírás egyre inkább háttérbe szorul. A Microsec szakértői szerint helyét a jóval biztonságosabb és gyorsabb minősített elektronikus aláírás veszi át.

2025. május 21. 11:38

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Kiemelkedő magyar siker az ISEF világdöntőjén

2025. május 17. 13:49

Erősen kezdte az évet a Magyar Telekom

2025. május 14. 11:58

Kémháború a Kárpátok árnyékában: kiber-támadások és titkos műveletek az ukrán–magyar fronton

2025. május 10. 17:48

Ezek a diákok újragondolják a holnapot

2025. május 6. 14:41