Munkába álltak az első fogorvos robotok
Asszisztens, aki sosem fáradt, sosem hibázik és mindig a legjobb formáját hozza. Ezt ígéri a robottechnológia fogászati alkalmazása, amit az Egyesült Államokban már a klinikai gyakorlatban is alkalmaznak. A fogászati robot lézerpontosan dolgozik, és hetekről napokra rövidítheti a fogászati implantációt követő gyógyulási időt. Már vizsgálják a magyarországi bevezetés lehetőségét.
Az ember által működtetett robotika a fogászati technológia fejlődésének következő nagy mérföldköve, ami már most számos területen alkalmazható az implantációs sebészetben. A mikrorobotok ígéretesek a gyökérkezelésben, az autonóm robottechnológia ötlete pedig a fogászati munkafolyamatok átalakítását ígéri. A robottechnológia kiváló precizitást biztosít, csökkenti vagy kiküszöböli az emberi hibákat, és javítja a betegek várható eredményeit.*
Amerikában egyre több helyen áll munkába a fogászati robot asszisztens, és a tapasztalatok mind a fogorvosok részéről, mind a páciensek részéről pozitívak. Az FDA (az amerikai Élelmiszer és Gyógyszer Engedélyeztetési Hivatal) 2016-ban engedélyezte az első és eddig egyetlen robotizált irányítási rendszert a fogászati implantációs eljárásokhoz. A Yomi robot különlegessége, hogy a szoftvert egy robotkarral és fúróval párosítja, így a rendszert preoperatív tervezésre és műtétre is használhatják az implantációs beavatkozások során.**
Vizsgálják a hazai bevezetés lehetőségeit
Magyarországon még nem kezdődött el a fogászati robotok alkalmazása, és információ sem érhető el arról, hogy itthon mikor kerülhet bevezetésre az innováció. Ám már Magyarországon is elkezdték vizsgálni a robot technológia adaptálhatóságát: az ország egyik legnagyobb fogászati magánintézménye már fel is vette a kapcsolatot a robotot gyártó vállalattal.
„Kapcsolatba léptünk a gyártóval, mert úgy véljük, a fogászati robotok alkalmazása számos területen nyújthat komoly technológiai előrelépést. Szeretnénk jobban megismerni az innovációt, a robottechnológia képességeit és korlátait, hogy megvizsgálhassuk a bevezetés lehetőségét, mert jelenlegi információink alapján nagyon ígéretesnek tűnik a fogászati robot alkalmazása, elsősorban az implantáció területén” – mondta Aranyi Rita, a MindentMent Fogászati rendelőhálózat igazgatója.
Rövidülő kezelési és gyógyulási idő, javuló hatékonyság, kedvezőbb árak
A robot digitális megoldással ülteti be az implantátumot, és akár a műtét közben is képes az esetleges módosításokat végrehajtani. Ezzel a módszerrel kiválthatók az implantátum sebészeti sablonjainak alkalmazásai és korlátjai is. Sokkal gyorsabbá és kiszámíthatóbbá teszi a kezeléseket, ráadásul a technológiának köszönhetően a gyógyulási idő is lerövidül. Nem szükséges nagy ínymetszéseket, lebenyeket készíteni, és nem használ varratokat sem.***
„Vannak olyan páciensek, akiknek egy fontos esemény miatt sürgősen, akár pár nap alatt szükségük lenne elvesztett foguk pótlására. Korábban ez nem volt megoldható, hiszen a fogbeültetés teljes folyamata akár másfél hónapot is igénybe vehet. A fogászati robot alkalmazásával azonban ez a folyamat hetekről napokra rövidült.” – magyarázta Dr. Kira Toulson, a Baltimore-i Dental Care tulajdonosa a technológia népszerűségét.****
Aranyi Rita a MindentMent Fogászati rendelőhálózat igazgatója szerint, ha ennyire nem is rövidül le a kezelési idő, az biztos, hogy a fogászati robot azért is nagyon jelentős innováció, mert gyorsabb sebgyógyulást, pontosabb és hatékonyabb műtéteket jelent, ami hosszabb távon még magasabb sikerességi rátához, és az implantációk árának a csökkenéséhez is vezethet. Ennek köszönhetően egyre szélesebb tömegek számára válhat elérhetővé a fogászati implantáció, amire nagy szükség is lenne, mert egy felnőtt magyar állampolgár fogsorában átlagosan 10 fog hiányzik.
Képek: Yomi
__________________________
* forrás: https://www.agd.org/constituent/news/2023/04/17/the-latest-in-dental-robotics
** forrás: https://www.agd.org/constituent/news/2023/04/17/the-latest-in-dental-robotics
Kapcsolódó cikkek
- Automatizálta hazai óriásraktárát a JYSK
- Szlovákiát is meghódította a magyar online bőrgyógyászati klinika
- Petőfi-szakértő robot állt szolgálatba Bács-kiskun Vármegyében
- A robotok pontos és alkalmazkodóképes elektronikai gyártást biztosítanak
- Tovább erősödik Magyarország az egészségügyi innovációban
- Hazánkban is egyre több orvos munkáját segíti a mesterséges intelligencia
- Éttermi felszolgálórobotot mutatott be az LG
- A világ legtávolabbról vezérelt robotja automatizálja Amazónia újraerdősítési projektjét
- Várható trendek és változások az egészségügyben
- Ez a jövő konyhája? Különleges, mesterséges intelligenciát használó főzőrobotot mutattak be
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.