Digitális tuning 14-99+ éves korig
Október 25-én indította útjára a Magyar Telekom és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Netrevalók című közös programját, amely során könyvtári foglakozásokon középiskolás diákok személyre szabottan, saját tudásszint és érdeklődés alapján ismertetik meg az idősebbeket olyan digitális megoldásokkal, amelyek a mindennapi életük során valós segítséget nyújthatnak számukra.
A KSH 2022-es népszámlálási adatai szerint a 18 évesnél idősebb magyar lakosság több mint 32 %-a, mintegy 2,5 millió ember 60 év feletti, digitális eszközhasználatukat tekintve azonban nagyon jelentős a szakadék a 70 év alattiak és felettiek között. Míg az előbbiek 77%-a okostelefont használ, és 68%-a rendszeresen internetezik, addig a 70 év felettiek 26%-a egyáltalán nem használ mobiltelefont, okostelefonnal csak az egynegyedük rendelkezik, 63%-uk pedig még SMS-t sem küld a telefonjáról. (Forrás: Market Share&Demand (MSD) egyéni kutatás, 2022 év vége. Minta: hazai 18+ éves lakosság, n=3000 fő).
A Magyar Telekom fenntarthatósági stratégiája részeként, illetve a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár saját stratégiai tervének megfelelően évek óta elkötelezetten dolgozik azon, hogy kezdeményezéseivel, szolgáltatásaival és programjaival segítse a digitális írástudás elsajátítását és fejlesztését, a digitális kultúra megismerését.
Különösen fontosnak tartják, hogy a digitális ismeretekkel kevésbé rendelkező társadalmi csoportok, így például a szenior korosztály is megismerje és hozzáférjen a technológia nyújtotta lehetőségekhez. Ehhez azonban sokuknak támogatásra és útmutatásra van szüksége. Kézenfekvő, hogy ezt a segítséget olyanoktól kapják meg, akik a legotthonosabban mozognak ezen a terepen, vagyis a fiataloktól, akik szívesen fordítják idejüket számukra is élvezetes, hasznos segítségnyújtásra.
Ezen gondolat mentén alakította ki a Telekom 2019-ben a Legyél te is MOST generációs! programját, amely során a fővárosban és országszerte 7 régióban középiskolákkal és regionális civil partnerekkel együttműködve, az Iskolai Közösségi Szolgálat keretében diákok nyugdíjasoknak tartottak digitális képzéseket. A kezdeményezésben az indulása óta mintegy 59 ezren vettek részt: 6 900-an személyesen, 52 100-an pedig online.
E kezdeményezést újította meg és bővítette ki most a Telekom a Netrevalók program elindításával, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárral partnerségben. Erre azért volt szükség, mert a korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy a fiatalok és idősek találkozásához szükség van olyan állandó fizikai térre, amely mindkét korosztály számára könnyen elérhető, és ahol mindkét korosztály otthon is érzi magát. Ezt a közös találkozási pontot pedig a könyvtárak jelentik a számukra. Nemcsak azért adja magát ez, mert a könyvtárhasználók között a gyerekek és idősek is nagy számban jelen vannak, de azért is, mivel a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár immár két évtizede szervezte első alapfokú internethasználati képzéseit, amelyeken azóta több ezren – elsősorban idősek – vettek részt, eleinte még könyvtárosok segítségével, de az utóbbi években egyre gyakrabban közösségi szolgálatos diákok bevonásával. A FSZEK immár 10 éve működik együtt oktatási intézményekkel az iskolai közösségi szolgálat kapcsán, idén már több mint 220 iskola a partnere.
Az ingyenes foglalkozásokra Budapest 24 kijelölt könyvtárában, havonta egyszer, minden hónap második szerdáján, fix időpontban kerül sor, ahol a diákok személyre szabottan, saját tudásszint és érdeklődés alapján ismertetik meg az időseket az aktív eszköz- és internethasználattal és a számukra hasznos digitális megoldásokkal. Olyan témákat érintenek, mint a közösségi média használata, e-könyvek, internetbiztonság, online kapcsolattartás és ügyintézés, szórakozás, hobbi, közlekedés, utazástervezés, képszerkesztés és digitális fotózás, egészség és a sport. A foglalkozások során az időseket érdeklő témákat a fiatalokkal közösen fedezik fel az interneten, azokkal az okoseszközökkel, amelyeket az idősek is már gyakran a zsebükben hordanak, de még nem minden lehetőségüket ismerik.
A program nagykövetei a kezdeményezés által megszólított két generációt képviselik Endrei Judit nyugdíjas televíziós szakember és Ungvárszki Dániel, azaz Ungdani népszerű fiatal influenszer személyében.
„A Netrevalók program bebizonyítja, hogy a digitalizáció nem feltétlenül elidegenít, hanem a kapcsolatteremtést, a generációk közötti kommunikációt, megértést és elfogadást is hatékonyan elősegíti. Ennek megfelelően a foglalkozásokon nem csak a fiatalok adnak át tudást az idősebbeknek, hanem a közös munka során ők is rengeteget tanulhatnak: fejlődhet az empátiájuk, kommunikációs és együttműködési készségük, valamint olyan képességeik is erősödhetnek, mint a kritikus gondolkodás, a komplex problémamegoldás vagy a kreativitás. A résztvevők visszajelzéseiből üzleti szempontból és munkaadóként mi is sokat tanulunk, hiszen egyrészt közvetlen bepillantást nyerhetünk a Z generáció gondolkodásmódjába, másrészt az idősek digitális felzárkóztatásával számukra is olyan szolgáltatásokat tudunk kialakítani, amelyekre a leginkább szükségük van” – mondta el Pereszlényi Zoltán, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.
„A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár egyik kiemelt célja a digitális befogadás és műveltség támogatása, amivel kapcsolódik a Smart Budapest tervben felvázolt jövőkép megteremtéséhez is. Alapvető fontosságú a jó informatikai infrastruktúra és az arra épülő szolgáltatásaink fejlesztése – így nemrég átadott új soroksári könyvtárunkba ezért kerültek okosasztalok, kismamabarát munkaállomások és önkiszolgáló kölcsönzést lehetővé tevő eszközök –, de az is elengedhetetlen, hogy a lakosság képes legyen a digitális eszközök és szolgáltatások használatára. Törekvésünk különböző célcsoportok digitális kompetenciáinak élményalapú fejlesztése, ezért indítottuk idén a Könyvtár PRO – programozás, robotika, olvasás foglalkozásokat gyerekeknek, és az olvasóink, használóink mintegy 20%-át kitevő idősekre tekintettel ezért tartjuk fontosnak a hasonló korábbi kezdeményezéseink nyomán a Telekommal közös Netrevalók program megvalósítását” – mondta el dr. Fodor Péter, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár főigazgatója.
A Netrevalók program foglalkozásaira a www.helloszulo.hu/netrevalok oldalon keresztül regisztrációt követően a diákok és az idősek is online jelentkezhetnek.
Kapcsolódó cikkek
- Átszervezi IT és telekommunikációs szolgáltatásait a Telekom
- Kisvállalkozóknak segít a Telekom szolgáltatása
- Már több mint 3 millió otthon és vállalkozás számára kínál gigabites sebességet a Telekom
- Mérséklődő adatforgalomról számolt be a Telekom
- Szívdobbanás számláló: a dicsőség mellett 1 millió lájkot is hoz egy érem
- Billie Eilishel indult el a Telekom fiatalokat támogató Futureproof projektje
- Minden eddiginél több optikai elérést épített tavaly a Telekom
- Sikeresen licitált frekvenciasávokra a Telekom
- A hosszú decemberi estékre ajándékfilmekkel lepi meg ügyfeleit a Telekom
- Agilisra vált a Telekom hálózatos területe
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.