A közelgő PSD3 szigorít a csalásmegelőzés terén

forrás: Prím Online, 2023. november 26. 13:47

Az Európai Unió illetékes szervei már dolgoznak a PSD3 tervezeten, amely finomhangolja a lakossági pénzforgalomra vonatkozó korábbi szabályozásokat. A BlueVoyant kiberbiztonsági vállalat szakértői szerint az érintett szervezeteknek már most érdemes figyelemmel kísérni a változásokat, és elkezdeni a felkészülést a várható módosításokra, különös tekintettel a kibertérben jelentkező kockázatok kezelésére.

2018. január 13-án lépett életbe a PSD2, vagyis az Európai Parlament és Tanács belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló, legutóbbi irányelve. Az uniós szabályozás fő célja az volt, hogy egységes szabályozás alá vonja a lakossági pénzforgalmat a régióban, és még nagyobb biztonságot garantáljon a pénzügyek terén az unió állampolgárai számára. Azóta azonban rengeteg változás történt a piacon és a technológiák terén is, emellett a tapasztalatok megmutatták, hogy bizonyos jogszabályok feleslegesek vagy egyszerűsítésre szorulnak. Ezért az illetékes szervek már dolgoznak a szabályozás frissítésén, és a következő években várhatóan érkezik a PSD3. A legutóbbi lépésként az Európai Bizottság publikálta a javaslatát az irányelv frissítésére, amelyet felülvizsgál az Európai Tanács és az Európai Parlament. A jelenlegi ütemezés szerint a végleges verzió 2024 végén várható, a hatályba lépés pedig 2026-ban. A javaslat alapvető céljai között szerepel többek között a fogyasztói védelem és bizalom javítása, az e-fizetés ösztönzése, valamint az új technológiák fellendítése és az innováció elősegítése.

 

Lehoczky Laura

„Bőven van még idő a konkrét felkészülésre a PSD3 kapcsán, a tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a szabályozások az esetek nagy részében elmaradnak a technológia fejlődésének üteméhez képest, ezért érdemes már most foglalkozni a jelenleg felülvizsgálat alatt álló javaslat hangsúlyosabb területeivel. A jelenlegi tervezetből a csalásmegelőzést látjuk a legfontosabb témának, a BlueVoyant fenyegetéselemzése is azt mutatja, hogy a gyorsan fejlődő kiberfenyegetések mellett elengedhetetlen a digitális kockázatok gyors és hatékony kezelése” – mondta Lehoczky Laura, a BlueVoyant európai partnerekért felelős vezetője.

 

Csalásmegelőzés a legfejlettebb eszközökkel

 

A PSD3 több új intézkedésre is javaslatot tesz a csalásmegelőzéssel kapcsolatban. A tervek szerint például bizonyos esetekben a szolgáltatók kötelesek lesznek visszatéríteni az elveszített összegeket a csalásnak áldozatul esett ügyfelek részére. Ilyen például a „spoofing”, vagyis a hamisításos csalás, amely során a kiberbűnöző banki alkalmazottnak adja ki magát, és úgy lép kapcsolatba a fogyasztóval, majd pénzügyi kárt okozó műveletek elvégzésére veszi rá.

 

A jelenlegi környezetben a pénzügyi szolgáltatón múlik, mihez kezd ilyen esetben. Akad olyan pénzintézet, amely az ügyfélre hárítja a felelősséget. Ám a felelős szervezetek már most is átvállalják a kárt, illetve maguk is aktívan tesznek azért, hogy megelőzzék a csalásokat. Ebben nagy szerepet kap az ügyfelek oktatása és folyamatos tájékoztatása az aktuális fenyegetésekről. Ezenfelül a vállalatok olyan fejlett eszközt is igénybe vehetnek, amely segítségével folyamatosan monitorozhatják a világhálót, hogy a kiberbűnözők használják-e a márkaelemeiket vagy az övékhez hasonló domainneveket, amelyekkel megtéveszthetik az ügyfeleiket. Egy ilyen megoldás abban is támogatást nyújt, hogy az azonosított, rosszindulatú domaineket minél hamarabb eltávolíttathassák a vállalatok. 

 

 

Folyamatosan fejlődő fenyegetések

 

A digitális kockázatok kezelése várhatóan egyre nagyobb szerephez jut, mivel a kiberbűnözők gyorsan finomhangolják módszereiket a minél nagyobb haszon és a lebukás elkerülése érdekében.

 

A BlueVoyant fenyegetéselemzéssel foglalkozó szakemberei is egyre szofisztikáltabb támadási módszerekkel találkoznak. Egy kiberbűnözői csoport például ál-ügyfélszolgálati oldalt üzemeltetett a Facebookon egy nagy nemzetközi bankhálózatnak adva ki magát. A rendkívül megtévesztő profilt felkereső ügyfeleket arra vették rá, hogy megadják hitelesítő adataikat, vagy egy képernyővezérlő alkalmazáson keresztül közvetlen hozzáférést adjanak a számlájukhoz.

 

A kiberbiztonsági vállalat friss elemzése szerint jelentősen megugrott az úgynevezett „third-party phishing” támadások száma is, amely során egy köztes felületet is igénybe vesznek az adathalász támadásokhoz. A hazai felhasználók napjainkban leggyakrabban az online piactereken találkozhatnak ilyen esetekkel. A támadók úgy tesznek, mintha meg akarnák venni a meghirdetett terméket, ám valójában egy nagyobb kereskedő weboldalának megjelenését másoló adathalász oldalra csalogatják az eladót. A megtévesztő felületen arra próbálják rávenni a gyanútlan áldozatot, hogy kiadja személyes információit vagy a bankkártyaadatait.

 

A szakértők várakozásai szerint a jövőben egyre nehezebben tudják majd azonosítani a felhasználók az ilyen jellegű megtévesztéseket, mivel a kiberbűnözők a gyorsan fejlődő mesterséges intelligenciát kihasználva minden eddiginél meggyőzőbb tartalmakat és felületeket tudnak majd létrehozni. Ezért valóban időszerű a kapcsolódó gyakorlatok frissítése mind az ügyfelek, mind a pénzügyi szolgáltatók körében. 

Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok

Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.

2024. december 18. 13:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14