Roland Berger: az AI egyértelmű hatékonyságnövekedést fog hozni a cégvezetők szerint
A generatív mesterséges intelligenciával szemben különösen nagyok az elvárások: a fejlett országokban a termelőképesség növekedésével kapcsolatos kihívásokra adhat választ. A vezetők reménykedése nem teljesen alaptalan, ezt támasztja alá a Roland Berger "Az új termelésfokozó" című tanulmánya, amely 100 vezető körében végzett globális kvantitatív és kvalitatív felmérésen alapul.
„A generatív mesterséges intelligencia jelenlegi ugrásszerű fejlődése elsősorban a magasan fejlett gazdaságokban dolgozó, tudásalapú munkavállalókra hat. Ezekben a gazdaságokban a szakképzett munkaerő hiánya és a demográfiai változások hátráltatják a termelékenység növekedését, így a mesterséges intelligencia valóban a nagyobb hatékonyság és innováció motorja lehet." – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
Nagyobb termelékenység – de nem kevesebb munkahely
A megkérdezett cégvezetők 82 százaléka úgy véli, hogy a termelőképesség legalább 6 százalékos emelkedése elérhető a megfelelő AI-modellek révén, 22 százalékuk akár 20 százalékos termelékenység növekedésre is számít. A válaszadók több mint fele ugyanakkor nem vár változást az alkalmazottak számában.
"A generatív AI segítségével új termékek, szolgáltatások és munkaköri profilok alakulnak ki a jövőben. Az AI-robotoktól kezdve a személyes banki tanácsadókon át a jobb vásárlási élményig, az iparágak széles skáláján tevékenykedő vállalatok aknázhatják ki a növekedési potenciált" – mondta Schannen Frigyes. – „A jövőben olyan szakértőkre is szükség lesz, mint prompt mérnökök, akik az optimális eredmények érdekében működtetik az AI-modelleket, valamint olyan informatikai szakemberek, akik adatokkal látják el a modelleket.”
Jelentős különbségek az egyes ágazatok között
Ezek a növekedési lehetőségek a befektetői magatartásban is tükröződnek. Az Atomico kockázati tőkebefektető cég elemzése szerint az AI finanszírozás 35 százaléka Európában jelenleg generatív AI-projektekbe áramlik – szemben az előző évi 5 százalékkal.
A Roland Berger felmérése szerint a vállalatok 47 százaléka már most is használja a ChatGPT-t, de jelentős különbségek vannak az egyes ágazatok között. Míg a kiskereskedelem (71%), a kommunikációs szektor (67%), a tudományos intézmények (63%) és a szolgáltatási szektor (57%) használja a generatív AI-t, a pénzügyi szektor (29%), a kulturális intézmények (25%) és legfőképp a feldolgozóipar (14%) vonakodik tőle.
A megvalósítás három lépésben
A mesterséges intelligencia integrálása a meglévő üzleti folyamatokba három lépésben valósítható meg. Elsőként az AI hatáselemzéssel a vállalatok azonosítják a megfelelő alkalmazási területeket az értékláncukban. Második lépésként analizálják a folyamataikat és megalkotják az AI-stratégiát, harmadik lépésként pedig elvégzik a koncepció bizonyítását és az első teszteket.
"A tapasztalatok azt mutatják, hogy a vállalatoknak körülbelül 4 hónapra van szükségük egy-egy AI-megoldás bevezetésre, ami viszonylag rövid idő a technológia termelékenységre gyakorolt pozitív hatását tekintve." – mondta el Schannen Frigyes.
Kapcsolódó cikkek
- A magas kockázatok ellenére a vezető vállalatok zöme aktívan használ mesterséges intelligenciát
- Corvinus-kutatás: a fejlődő országok szegényei nem érdeklik a mesterséges intelligenciát
- A Samsung mesterséges intelligenciája megkönnyítheti a kommunikációs, a kódolási és a képszerkesztési folyamatokat
- Idén négyszeresére nőtt a feltörekvő technológiák támogatottsága
- Mesterséges intelligenciával zárkózhatnak fel a vállalkozások
- Így manipulálhatja a döntéseinket az AI
- Hogyan ítéljük meg a gépek döntéseit? – A gépnél az eredmény, az embernél a szándék számít
- Nem csupán fejlesztők, hanem AI-fejlesztők lehetünk az SAP segítségével
- Friss kutatás: Tartanak tőle, de használnák az AI-t a kisvállalkozók
- Már a házhoz rendelt csomagokat is AI segítségével készíthetik össze Magyarországon
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.