Több időt igényel az álláskeresés, mint egy évvel korábban
Minimálisan csökkent az aktív álláskeresők aránya egy év alatt a hazai munkaerőpiacon, minden második dolgozó elégedett jelenlegi helyével, vagy legalábbis nem gondolkodik a váltáson. 1500 fő megkérdezésével készítette el rendszeres, negyedéves reprezentatív felmérését a Profession.hu 2024 elején, amelyben az álláskeresési státuszt és szokásokat vizsgálja.
A Profession.hu 2024 első negyedévében végzett kutatásából kiderült, hogy a 18-65 éves magyar lakosság 36%-a passzívan, 12%-a pedig aktívan keresi új állását. A munkavállalók közel fele elégedett jelenlegi állásával, nem is gondolkodik a váltáson, közel egyharmaduk azonban megfontolná azt egy jó ajánlat miatt, 5% pedig tudatosan keresi új állását aktuális munkaviszonya mellett. Azonos méretű azon munkanélküliek csoportja, akik aktívan keresnek, és azoké, akik csak nyitottak egy jó lehetőségre (7%-7%), 11%-uk azonban nem keres jelenleg.
Mennyi energiát, időt szánunk a munkakeresésre?
A munkahelyváltás hosszú folyamat, már csak a döntés meghozása is: átlagosan 11-12 hónap, amíg egy munkahelyváltás körvonalazódik az emberben. Az új pozíció megtalálása manapság átlagosan még egyszer ennyi időt vesz igénybe – 10-11 hónapra tehető –, ezért is fontos időben elkezdeni az információgyűjtést, a lehetőségek feltárását. A Profession.hu friss kutatása rámutatott, hogy az álláskeresők 56%-ának már megszűnt a munkaviszonya, amikor elkezdett új lehetőség után nézni; 16%-nak még volt állása, de váltani szeretett volna.
„A munkakeresés rendszeres idő- és energiabefektetést igényel. A folyamat intenzitása tetten érhető az eltérő motivációjú munkavállalóknál: a passzív álláskereső – aki jelenlegi munkája mellett ugyan nem keres, de nyitott az ajánlatokra – maximum hetente pár órát szán a lehetőségek böngészésére (54%), míg akinek már nincs állása, vagy már nagyon szeretne eljönni a munkahelyéről, azok napi több órát is álláskereséssel töltenek (14%)” – magyarázza Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.
Mikor kezdünk el állást keresni?
A fenti információk tükrében figyelemre méltó adat, hogy az álláskeresők túlnyomó többségének (84%) szükségszerű az új bevételi forrás mihamarabbi megtalálása, mivel vagy a felmondásukat töltik már, vagy még a legelső munkahelyük megtalálása előtt állnak, de leggyakoribb esetben éppen munkanélküliek (56%). „A munkahelyváltásból a dolgozó profitálhat, de időt és energiát kell rászánnia. Tanácsos minél előbb elkezdeni a keresést, hogy mire megszűnik az aktuális munkaviszony, már biztos legyen az új állás. A hosszú felvételi folyamat, próbafeladatok elvégzése és mindezek között a várakozási idő megterhelő lehet, ezért nagyon fontos a felkészülés, a saját elvárások és a munkaerőpiaci lehetőségek előzetes feltérképezése, az alapos önismeret, a kitartás és a türelem” – hívja fel a figyelmet Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.
A dolgozóknak a jelenlegi állásuk betöltésére átlagosan 3-4 hónapra volt szükségük az álláskeresés első lépésétől számítva a munka megkezdéséig. Ez az időtartam az előző év azonos időszakához képest bő egy hónappal nőtt, de alulmarad a 2022 harmadik negyedévében mérthez képest, amikor átlagosan fél év volt az új állás betöltéséig eltelt idő. „A hatékony munkakeresés érdekében érdemes párhuzamosan több pozícióra is jelentkezni, ha találunk jó lehetőségeket; növelhetjük az esélyünket azzal, ha az adott állásra szabott pályázatot készítünk, az álláshirdetésben szereplő információk alapján. Kutatásunkból kiderül, hogy minden második álláskereső átlagosan havi 3 hirdetésre jelentkezik, átlagosan 7 állást pályáznak meg, mire megtalálják a megfelelőt” – idéz a Profession.hu kutatásának eredményéből Simon-Göröcs Lili. A jelentkezők közel harmada egyáltalán nem kapott visszajelzést egyik cégtől sem, ahova beadta a pályázatát.
Kapcsolódó cikkek
- Ezek a diplomák a legkeresettebbek jelenleg a munkaerőpiacon
- Óriási veszteségeket okoz a cégeknek az „interjúhalál”
- Mire kíváncsiak az IT-sok az álláskeresés során?
- Mindenidők legsikeresebb állásbörzéjét tartották ősszel
- A vállalati digitalizáció nem technológia, hanem nyitottság kérdése
- Minden negyedik munkavállalónak van lehetősége távmunkában dolgozni Magyarországon
- Így szerezheted meg álmaid állását!
- A fiatalok 40%-a szerint segítené a munkáját a mesterséges intelligencia
- Minden ötödik hazai cég tervezi a mesterséges intelligencia használatát
- Valóban elveszi a mesterséges intelligencia a magyarországi munkavállalók munkáját?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.