Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG
A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.
Nem csupán egy újabb esemény volt a hazai innováció térképén, hanem a legfrissebb trendek bemutatására és a legfontosabb szereplők összehozására is szolgált az idei Innovációra Magyar! konferencia. Az eseményen közel 120 érdeklődő vett részt, köztük a nagyvállalatok vezetői, kormányzati szakpolitikai szakértők és startup vállalkozások alapítói.
Az egyik kiemelt előadó, Ignácz Péter, a KPMG menedzsere izgalmas betekintést nyújtott abba, hogy hogyan lehet kihasználni a nagy nyelvi modellek – amilyen például az OpenAI GPT4-s vagy a Meta Llama3-a – képességeit az irodai környezetben. Ignácz részletesen bemutatta, hogy az AI milyen területeken járhat már most hatékonyabban az ember előtt az információ feldolgozásában, és milyen lehetőségeket kínál a vállalatoknak a mindennapi munkavégzés során.
A 2020-as évekre a mesterséges intelligencia elérte azt a teljesítményt, hogy számos területen az emberi képességeket megközelíti az információ feldolgozásában: képfeldolgozásban, alapfokú szövegek feldolgozásában, multitaskingban, vizuális felismerésben.
Ignácz Péter az előadás során rámutatott arra, hogy az AI-eszközök teljesítménye már közelíti az emberi képességeket, és az AI alapú megoldások egyre inkább alkalmazhatóvá válnak a munka világában. Az LLM-ek (nagy nyelvi modellek) sokoldalúan használhatók vállalati környezetben, például a csetelés vagy vállalati dokumentumokból strukturált információk lekérésére, vagy akár az információk kinyerésére és strukturálására jogi dokumentumokból.
Ignácz Péter bemutatta a KPMG-nél végzett kísérletük célját és tanulságait is. Az AI fejlesztés célja egy olyan rendszer létrehozása volt, amely képes előzetesen ellenőrizni a kapott vállalati dokumentumokat, és összevetni azokat a releváns üzleti szabályzatokkal, compliance (szabályzatoknak való megfelelés) ellenőrzés céljából. A vonatkozó fejlesztés egyébként csupán néhány hetet vett igénybe.
Az eredmények alapján a rendszer hatékonysága az értékelések során 80-85% körül mozgott, attól függően, hogy a dokumentum minősége milyen volt. Az első vázlat minősége alacsonyabb volt, mint az emberi kollégák által létrehozott referenciáké, azonban a válaszok percek alatt készültek, míg korábban napokba telt a dokumentumok átnézése és értékelése.
Az egyik legnehezebb feladat a megfelelő szabályozási kérdések generálása volt. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a jól definiált üzleti problémák könnyebben kezelhetők gépi tanulással, mint anélkül, viszont a gépi tanulás nem helyettesítette, hanem kiegészítette a kollégákat, így jobb kiindulási helyzetet teremtve a munkavégzésükhöz. A gépi tanulás segítette a kollégákat gyorsabban elvégezni a feladatukat a minőség romlása nélkül.
A KPMG munkatársa azonban nem csak az AI előnyeiről beszélt, hanem rávilágított arra is, hogy a kísérletük tanulsága szerint a gépi tanulási projekteknél három fő területen merülhet fel probléma: az adatminőség miatt, a tisztázatlan üzleti igény okán vagy az üzleti megrendelő és a fejlesztők közötti együttműködés hiányosságaira visszavezethetően.
Kapcsolódó cikkek
- Az AI kutatja a kritikus ásványkincseket is
- Copilot for Microsoft 365 már magyarul is
- Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia
- Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek
- Megváltás lehetne, a bankok mégis hadilábon állnak a mesterséges intelligenciával
- Az AI a technológia jövője, a HONOR pedig úttörő benne
- Elkészült az egyedülálló hazai AI-kutatás
- Megalkották az első magyar AI alapú éttermi asszisztenst
- Az AI és a fenntarthatóság területén nő az igény leginkább a munkavállalókra
- Az SAP AI-alapú fejlesztéseivel a gyáripar is átalakul
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.