Mi fordulunk leginkább a Google-hoz egészségügyi kérdésekkel
A STADA 23 európai országban végzett reprezentatív felmérése szerint mi, magyarok használjuk leginkább a Google-t, ha egészségüggyel kapcsolatos kérdésünk van. A felmérésből kiderül az is, hogy 10 éves távlatban szerintünk fognak leginkább bevetni robotokat az egészségügyben. A STADA Health Report 2024 alapján az európaiak egészségügyi rendszerekkel kapcsolatos elégedettsége már negyedik éve csökken ugyan, de a hagyományos egészségügyi ellátásba vetett bizalom növekszik és bízunk a hagyományos orvoslásban is.
Mennyire elégedettek, avagy elégedetlenek országuk egészségügyi rendszerével? Min aggódnak, mi ad számukra reményt? – kérdezte többek közt Magyarország mellett 22 országban a STADA.
A mintegy 46 000 válaszadó körében végzett, kor, nem és régió szerint reprezentatív felmérés alapján az elégedettség történelmi mélyponton van, az európai egészségügyi ellátás alapvető problémákkal küzd. Ezzel párhuzamosan a hagyományos orvoslásba vetett bizalom egyre nő. Az immár 10. éve készülő riportba most először került bele Magyarország.
Dr. Google-hoz szívesen fordulunk, de bízunk az orvosainkban
Kiderül belőle, hogy a Mi lehet a bajom? …. Lássuk, mit mond a Google? mentalitás leginkább ránk jellemző. Tehát, a magyarok kiugróan magas számban (10-ből 7-en, míg a globális átlag 10-ből 6 fő) választják az online keresőket, különböző portálok cikkeit, amikor egészséggel kapcsolatos kérdésekről van szó. Ilyen témájú cikkeket is szívesebben böngészünk (a magyar átlag 41%, míg a globális 35%). A közösségi médiában, influencerek oldalain a globálissal megegyező mértékben keresgélünk: minden negyedikünk tájékozódik így. A hagyományos orvoslásban a magyarok döntő többsége (10-ből 8) megbízik, de bizonyos témákban – az előző eredmény ismeretében nem meglepő módon – sokan magunk is tájékozódunk az Interneten. Minden 5. magyar szeret naprakész lenni az alternatív gyógymódok, pl. homeopátia, akupunktúra terén. Sőt, a magyar társadalom nyitott a holisztikus orvoslásra. Kétharmada örülne, ha nemcsak a tüneteit, hanem a kiváltó okokat kezelnék, megelőznék. „Az egészségügyi szakemberek kritikus szerepet játszanak a rendszer összetartásában. A felmérés alapján a magyarok a szakembereket jónak tartják, és hiszik, hogy az orvosuk és a gyógyszerészük tudja, hogy mi a legjobb nekik” – emelte ki az eredmények kapcsán dr. Váradi György, a STADA magyarországi ügyvezetője.
A hosszú várólisták miatt vagyunk leginkább elégedetlenek, de az ellátás színvonalát rendben találjuk
Mi vagyunk a legelégedetlenebbek az egészségügyi rendszerünkkel, ami leginkább a hosszú várólistákkal hozható összefüggésbe. A közegészségügy kapcsán egyébként globálisan is ez a legsúlyosabbnak tartott probléma. Azaz a válaszadók nagy része amiatt elégedetlen, mert nem kap időpontot. Ez az érték Magyarországon kiugró: nálunk közel az emberek háromnegyede tartja ezt problémásnak, míg globálisan a válaszadók 54%-a. Hazánkban az elégedetlenkedők nagy része úgy látja, hogy az egészségügyi ágazat nem működik fenntartható módon. Ugyanakkor az egészségügyi személyzet elérése kevésbé probléma itthon, mint globálisan. Magyarországon kevésbé jellemző az is, hogy rossz minőségű ellátásban részesülünk mi vagy egy ismerősünk, mint a globális átlag. Szintén a globális átlagnál alacsonyabb mértékben gondoljuk azt, hogy nem találjuk meg az egészégügyi személyzetet a kórházban vagy nem jutunk gyógyszerhez. A szükséges gyógyszerekhez a válaszadók döntő többsége hazánkban és globálisan is hozzájut és meg is engedheti magának. A STADA felmérése alapján a jobb minőségű egészségügyi ellátásért minden 4. magyar fizetne többet; nem adó-, vagy járulékemelés formájában, hanem leginkább zsebből pl. magánbiztosítást kötne vagy konkrét szolgáltatásért fizetne. További minden 2. magyar hajlandó lenne fizetni, ha megengedhetné magának.
Tízből hat magyar szerint leginkább béremeléssel lehetne javítani az egészégügyön
A STADA felmérésében kíváncsi volt arra is, hogy az emberek mit gondolnak arról, hogyan lehetne javítani az egészségügyi ellátórendszeren. Globálisan a legtöbben, minden 2. válaszadó úgy véli, hogy biztosítani kell, hogy az egészségügyi szakpolitikai döntéshozók megfelelő egészségügyi háttérrel rendelkezzenek. Ezzel minden 2. magyar szintén egyet ért. Hazánkban ugyanakkor még ennél is többen (10-ből 6-an) gondolják úgy, hogy az egészségügyi ellátórendszeren úgy lehetne javítani, ha az orvosi szakmában dolgozók fizetését emelnék, hogy több munkatársat vonzzon a szakmába.
A digitalizáció az egészségügyben is a hasznunkra válhat
Több digitális megoldás, technológiai módszer kapcsán is az a meglátásunk, hogy hasznosak vagy hasznosak lehetnek az egészségügyi ágazatban. Az elektronikus recepteket, az elektronikus betegnyilvántartást és az elektronikus betegtájékoztatókat is jobban kedveljük vagy kedvelnénk a globális átlagnál; a magyarok legnagyobb része úgy gondolja, hogy ezek hasznosak, hasznosak lehetnek az egészségügyben. Magyarországon és globálisan is minden 3. válaszadó az orvosok, gyógyszerészek támogatásának eszközeként tekint a mesterséges intelligenciára. A saját egészségünk érdekében azonban nem vetjük be még annyira a mesterséges intelligenciát. Globálisan 8, Magyarországon 6% azok aránya, akik igénybe vesznek mesterséges intelligencia alapú egészségügyi chatbotokat pl. betegség diagnosztizálására vagy hogy emlékeztesse őket gyógyszerek szedésére, esetleg tanácsokat adjon a testmozgással kapcsolatban. Arányaiban egyébként picit pozitívabban állunk a mesterséges intelligencia kérdéséhez, mint globálisan. Sőt, a magyarok 40%-a tudja, hogy mit jelent a mesterséges intelligencia, és úgy gondolja, hogy pozitív technológia a társadalom számára.
Robotok, mesterséges intelligencia inkább; vakcinafejlesztés, rák legyőzése kevésbé
A robotok és a mesterséges intelligencia elterjedését az átlagosnál nagyobb arányban tartjuk valószínűnek. Mi gondoljuk a leginkább azt (a magyarok 53%-a), hogy a következő 10 éven belül a robotok szerves részét képezik majd az orvosi beavatkozások, például a műtétek elvégzésének. Közel ennyien (46%) gondolják úgy, hogy mesterséges intelligenciát fogunk használni betegségek diagnosztizálására is – ezen a téren a globális átlag 38%. A vakcinafejlesztés és a rák kezelése kapcsán viszont kevésbé vagyunk bizakodóak. Míg globálisan majdnem minden 2. ember szerint több vakcinát fogunk kifejleszteni a gyakori betegségek ellen, addig Magyarországon ezt csak minden 3. ember gondolja. És míg globálisan szinten tízből hárman azt vetítik előre, hogy a legtöbb/az összes rákos megbetegedés nem lesz halálos kimenetelű, addig ezt a magyar válaszadóknak csak a 22%-a gondolja.
STADA Health Report 2024 – A szektor legátfogóbb egészségügyi tanulmánya
A STADA Health Report 2014 óta vizsgálja, hogy az emberek mit gondolnak, mit szeretnének és mik az aggályaik az egészségügyi témákkal kapcsolatban, valamint azt, hogy ezek hogyan tükröződnek a viselkedésükben. A STADA Health Report eredetileg németországi tanulmányként indult, idén a 10. kiadását ünnepli és immár hatodik alkalommal nemzetközi szinten is elvégezték. Magyar adatok először kerültek bele.
Az egészség nagyon emocionális téma. A Health Report elkészítésével a STADA célja, hogy erről az összetett témáról előkészítse az utat az adatalapú vitának. Mi van az európaiak fejében az egészségügyi kérdésekkel kapcsolatban? Mit tudnak bizonyos egészségügyi témákról? Mely területeken lenne szükség nagyobb fokú edukációra? Milyen aggályaik és fenntartásaik vannak az egészséggel kapcsolatban? És ami a legfontosabb, hogyan tud együttműködni a politika, a média és a gyógyszeripar az európai emberekkel, hogy foglalkozzanak ezekkel az aggályokkal, és előkészítsék az utat egy mindenki számára egészségesebb jövő felé?
______________
Módszertan: a STADA megbízásából a Human8 által készített reprezentatív online tanulmány
Időszak: 2024. február-március
Minta: összesen 46 000 válaszadó, körülbelül 2000 válaszadó országonként az alábbi (23) országokból: Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Kazahsztán, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Svájc, Szerbia, Szlovákia és Üzbegisztán.
A felmérés reprezentatív kor, nem és régió tekintetében.
Témák: Elégedettség az egészségügyi rendszerekkel, bizalom a hagyományos orvoslás, az orvosok és gyógyszerészek iránt, mentális egészség, mesterséges intelligencia az egészségügyben, öregedés, testkép és önbizalom és sok más.
Kapcsolódó cikkek
- K&H: Kate tiszta nyereség
- Valós környezetben tesztelhetik majd az egészségügyi MI és robotikai megoldásaikat az európai startupok és kkv-k
- Vállalati tech az AI-on túl: az optimalizálás és a kockázatkezelés kerülnek előtérbe idén
- Az egészségügyi ágazat globális kilátásai 2024-ben
- Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI
- Digitális átállás: néha nem árt egyet hátra lépni
- Kyndryl: Itt az ideje az átfogó digitalizációnak az egészségügyben
- Egészségügyi siker: A világ legjobbjai közé került a magyar MI műhely
- K&H: a digitalizáció áll a cégek figyelmének középpontjában
- Bio anyagok, virtuális valóság és 3D nyomtatás – a fogászat is a digitalizáció útján?
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.