Mozgásban a gyógyszeripar: az EU-ban már minden harmadik új gyógyszer speciális hűtést igényel
Egyre több speciális hűtést igénylő gyógyszert állítanak elő. Ez köszönhető a biológiai gyógyszerek térnyerésének is, amelyek egyre fajsúlyosabb szerepet kapnak a hagyományos kémiai úton előállított termékekkel szemben. Az EU-ban nagyjából már minden harmadik új gyógyszer biotechnológiai eredetű, ezekhez pedig a megfelelő logisztikai szolgáltatások is elengedhetetlenek.
A kémiai gyógyszerek helyett egyre nagyobb arányt képviselnek a biológiai gyógyszerek a gyógyszeriparban. Az ilyen készítmények élő szervezetből származó nagy és összetett molekulákból, elsősorban fehérjékből állnak. A biohasonló, azaz bioszimiláris gyógyszerek pedig olyan gyógyszerkészítmények, amely egy már engedélyezett biológiai gyógyszerhez, ezen belül annak hatóanyagához alapvetően hasonlóak. A biológiai gyógyszerek esetében a termék maga az eljárás, mert ezeknél a gyógyszerkészítményeknél – az előállítás során alkalmazott élő sejtek sajátságai miatt – fontos szerepe van az előállítási módnak.
„A biotechnológiai eredetű készítmények árszintje általában magasabb, mint a hagyományos kémiai úton előállított kismolekulás gyógyszereké, tekintettel a nagyobb kutatás-fejlesztési ráfordításokra, a molekuláris szintű komplexitás miatti fokozott biztonsági követelményekre, valamint ezzel összefüggésben a magasabb előállítási költségekre. Iparágában, a gyógyszeriparban, a biotechnológiai termékek jelentősége világszinten is kimagasló: az USA-ban 2010 után forgalomba hozatali engedélyt kapott termékeknek 28%-a, az Európai Unióban pedig minden harmadik új gyógyszer biotechnológiai eredetű” – mondta Luczek Balázs, a Reflex Fuvarozási és Szállítmányozási Kft. igazgató helyettese.
A gyógyszertermékek változása, fejlődése hatással van a szállítási igényekre is
A DSV, mint a gyógyszeripari logisztika egyik élenjáró szereplője, követi és kiszolgálja azokat a trendeket, amelyeket a nagy gyógyszergyártók, gyógyszeripari szereplők meghatároznak. A gyógyszerlogisztikában jelenleg az állandó hőmérséklet biztosítása jelenti az egyik legnagyobb kihívást.
„A 15-25 Celsius-fokos szállítási körülmények helyett egyre fontosabbá válik a 2-8 Celsius-fokos szállítási hőmérséklet megléte a logisztikában. A biotech gyógyszerek szállítása esetén szinte elengedhetetlen, hogy a gyógyszerlogisztikai szolgáltató cégek képesek legyenek magas színvonalon, 2-8 Celsius-fokos szállítási lehetőségeket biztosítani a gyógyszergyártó vállalatok számára” – mondta Molnár Ákos, a DSV üzletfejlesztési vezetője.
Ez az elvárás egyre fontosabbá válik, a szabályozói környezet is egyre szigorúbb elvárásokat fogalmaz meg a gyógyszergyártók irányába, ezeket pedig a gyógyszerlogisztikai vállalatoknak is ki kell szolgálniuk, le kell követniük. Több lett a 2-8 Celsius-fokos szállítást igénylő áru, amelyek ráadásul sokkal kevésbé tolerálják a hőmérsékleti eltéréseket. Mindezt pedig a szélsőséges időjárások, a mostanában rendszeres 30 Celsius-fok körüli nyári napi átlaghőmérsékletek sem segítik. Emellett továbbra is elvárás a küldemények nyomon követhetősége, a minősített temperáló és mérőeszközök eszközök használata.
Megoldódott a biotech gyógyszerek exportja a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről
Különösen fontos és innovatív a DSV nemrég bemutatott gyógyszerraktári átvilágítási fejlesztése, amely képes arra, hogy 2-8 Celsius-fokos környezetben gyógyszertermékeket átvilágítson. Ezzel lehetővé téve, hogy a vállalat a hűtési lánc megszakítása nélkül, légi exporttevékenységében segítsen gyógyszergyártó vállalatoknak. Korábban ez Magyarországon nem volt lehetséges, így más ország repterén, például Bécsben végeztek hasonló műveleteket.
„Magyarországon egyedülállóan a DSV kínál lehetőséget arra, hogy Regulated Agent státuszú GDP gyógyszerraktárban, 2-8 Celsius-fokos körülmények között, légi cargo áruátvilágítást végezzen. Ezzel szavatolva a hűtési lánc megtartását, a 2-8 Celsius-fokos körülményeket igénylő gyógyszeráruk légi exportjának az esetére” – emelte ki Molnár Ákos, aki hozzátette, hogy ennek köszönhetően például biotech gyógyszerek exportja is lehetséges Magyarországról.
A DSV magyarországi fejlesztésének átadásáig probléma volt, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőterén nem volt arra infrastruktúra, hogy 2-8 Celsius-fokos temperált körülmények között történjen átvilágítás. Eddig csak szobahőmérsékletű körülmények között tudták elvégezni ezt a műveletet. Kisebb temperáló eszközök ugyan átfértek eddig is a reptéri átvilágító kapukon, de a nagyobbak, amelyekkel a legjobb az ár-érték aránnyal lehet szállítani, azok sajnos túl nagy méretűek voltak ehhez.
A DSV jelentős mértékben tudja elősegíteni a gyógyszerexportot Magyarországon
„Szinte minden küldeményünk a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indul. Az eddigi kivételeket az átvilágítás miatt Bécsből indított tételek jelentették, amelyek kiváltásra kerültek a DSV innovatív megoldásának köszönhetően. Korábban a kutyás ellenőrzés sem jöhetett szóba, hiszen nem volt megengedhető, hogy a gyógyszert tartalmazó csomagolások megbontásra kerüljenek a folyamat során és azzal az állat érintkezzen” – emelte ki a Reflex Fuvarozási és Szállítmányozási Kft. igazgató helyettese, aki azt is elárulta, hogy az így feladott gyógyszerek akár az USA, Ausztrália, Brazília vagy Mongólia gyógyszertáraiban is kiköthetnek.
A klímaváltozás is kihívásokat generál a gyógyszerlogisztikában
A hűtési lánc megtartása egy másik tényező miatt is egyre fontosabbá válik, és egyre nagyobb kihívást állít a gyógyszerlogisztikai cégekkel szemben. Ez a körülmény a klímaváltozás, a globális felmelegedés. Biztosan mindannyian érezzük saját magunkon a nyári meleget egy nagyvárosban az aszfalton állva. Egy gyógyszertermék esetében egészen komoly változtatásra készteti a gyógyszerlogisztikai vállalatokat mindez, mind az eszközök, mind az emberi erőforrás, mind a szabályozó tevékenység, mind pedig a teljes folyamatrendszer szempontjából.
„Az eszközök tekintetében modernebb, sok esetben fejlettebb, nagyobb teljesítményű hűtőberendezések, korszerűbb csomagolóanyagok, felkészültebb, gondosabban, rendszeresebben oktatott és ellenőrzött munkaerő, részletesebben kidolgozott, folyamatleírások szükségesek” – hangsúlyozta DSV üzletfejlesztési vezetője.
Szükséges lehet felülvizsgálni az eddig használt hőmérséklet-biztosító megoldásokat az extrém időjárási behatások megnövekedett száma miatt. Itt nemcsak a közvetlen hőmérsékleti tényezők okozhatnak problémát, hanem az olyan közvetett hatások is, mint a felborult mentrendek okozta késések és kapacitáshiányok, mind a járatok, mind pedig a temperáló eszközök tekintetében.
Kapcsolódó cikkek
- Innováció a légi szállítmányozásban
- Együttműködési megállapodást írt alá a BENU és a Foglaljorvost.hu
- A vártnál jobb félévi eredmények a DSV-nél
- Az online gyógyszertáraké a jövő? Trendek, kilátások a virtuális gyógyszerpiacon
- Egységes logó jelzi majd a biztonságos online patikákat Magyarországon
- Az itt élő külföldieket célozza az új, angol nyelvű egészségügyi webáruház
- Egységes logó jelzi majd a biztonságos online patikákat az EU-ban
- Új alkalmazás a HáziPatikától – EgészségGPS
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az Eurowag elhozza a digitalizációt a teherfuvarozásba
Az Eurowag, a kereskedelmi közúti fuvarozási (CRT) iparág vezető európai technológiai szolgáltatója a hannoveri IAA Transportation 2024 kiállításon jelentette be az ágazatban elsőként megvalósuló digitális platformjának ütemezett bevezetését. Az Eurowag Office arra törekszik, hogy egy olyan digitális platformot biztosítson a teherfuvarozó vállalatok számára, amely a flottaüzemeltetéssel kapcsolatos feladatok teljes részét lefedi, ezáltal enyhíti a rájuk nehezedő nyomást és hozzájárul a hatékonysági hiányosságok csökkentéséhez. A platform alap funkciói ingyenesen elérhetők lesznek az Eurowag új és meglévő ügyfelei számára.
Mától Magyarországon is Ayvens néven működik a legnagyobb hazai flottakezelő
Ayvens márkanév alatt folytatja tevékenységét hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Az új márka létrejöttének előzménye, hogy 2023 májusában a Societe Generale csoporthoz tartozó ALD Automotive felvásárolta a LeasePlant, az integráció egyik fontos lépéseként pedig immáron Magyarországon is Ayvens néven folytatja működését a vállalat. Az Ayvens világszerte 42 országban 3,4 milliós flottát üzemeltet, melyből több mint 550 000 elektromos meghajtású. Magyarországon az Ayvens közel 3000 ügyfele részére nyújt mobilitási megoldásokat, és összesen mintegy 33000 járműből álló flottát kezel.