Sürgető helyzet: Gazdasági hátrányt okozhat a digitális készségek hiánya
Az uniós átlag alatt teljesít Magyarország az Európai Unió legutóbbi jelentése szerint a digitális készségek terén: a honi lakosság mindössze fele rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel, ami valamivel elmarad az uniós átlagtól és messzi célnak tűnik az évtized végére kitűzött 80 százalék. A megoldás azonban sürgető, hisz gazdasági hátrányt okozhat a lemaradás.
Világszerte kongatják a vészharangot, miszerint az elkövetkező időszakban drasztikusan fel kell gyorsítani a digitális képességek oktatását, nem csupán az iskoláskorú gyerekek, de minden korosztály számára. A kis- és közepes vállalkozásokat pedig a digitalizáció irányába kell elmozdítani, mert a termelékenység alacsony hatékonysága miatt elveszíthetik a versenyképességüket. Az Európai Unió digitalizációról szóló DESI (Digital Economy and Society Index) jelentése szerint Magyarország esetében kiaknázatlan a digitális potenciál, ami mindenképpen változtatást igényel. A lakosság digitális képességeit a tervek szerint az évtized végére 50 százalékról 80 százalékra kellene feltornázni. A lemaradás súlyos következményekkel járhat, különösen a kis- és középvállalkozások (KKV-k) esetében, ahol a versenyképesség és a növekedés elengedhetetlen feltétele a digitalizáció és az innováció.
A digitalizációs hiányosságok csökkentik a cégek alkalmazkodóképességét a hirtelen változások okozta helyzetekben, és lemaradást okozhatnak az olyan globális trendekkel szemben, mint a mesterséges intelligencia, a robotizáció, vagy az automatizáció. Azok a KKV-k, amelyek nem képesek lépést tartani a technikai fejlődéssel, súlyos gazdasági hátrányba kerülhetnek, valamint elveszíthetik versenyképességüket az egyre nemzetközibb piacokon.
Rendezvények és fórumok jelenthetik a megoldást a fejlődés elősegítésére
A technológiai és digitális problémák kezelésében nagy szerepe lehet az olyan rendezvényeknek, mint a TechDays Hungary, amely lehetőséget biztosít a résztvevők számára, hogy betekintést nyerjenek a legfrissebb technológiai fejlesztésekbe. A több napos előadás-sorozat egyedülálló kezdeményezés Magyarországon, hisz hasonló méretű és kaliberű nemzetközi eseményre itthon még nem került sor. A program különleges alkalom arra, hogy a technológia világában jártas szakértők és vállalkozások találkozhassanak egymással, eszmét cserélhessenek, valamint új megoldásokat fedezhessenek fel. Az első TechDays Hungary-n szeptember 30. és október 8. közt több mint ezer résztvevő vett részt a világ minden tájáról, több mint egy tucat országból, és több mint száz előadó osztotta meg tapasztalatait és ismereteit.
„A TechDays Hungary több mint egy egyszerű konferencia: platformot biztosít a magyar és nemzetközi cégek számára, hogy egy helyszínen találjanak válaszokat a technológiai kérdéseikre, valamint információt kapjanak a legújabb fejlesztésekről és innovációkról. Az esemény fókuszában a digitalizáció áll, ami különösen fontos a magyar vállalkozások számára, akiknek most van lehetőségük új technológiák adaptálására és ezzel együtt versenyelőny szerzésére. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy az MBH Bank állt a rendezvény mellé mint Prémium Partner, amelynek Fintechlab-je az elsők között teszteli a hazai piacon a legújabb pénzügyi megoldásokat” – fejtette ki az alapító főszervező Személyi László technológiai tanácsadó, a Future-Now vezető partnere.
Az MBH Bank fontosnak tartja saját, közel 10 ezer fős munkatársi csapatának edukációját is, ezért indította útnak 2024, szeptemberben a School of Innovation pénzügyi innovációs szakmai képzési programot. A program célja, hogy támogassa a belső kultúra fejlődését, segítsen bővíteni az innovációs ismereteket és közösséget formáljon. A részvétel minden kolléga számára nyitott – nincs előfeltétel, csak a kíváncsiságra és nyitottságra van szükség. A képzés célkitűzése, hogy segítse a résztvevő kollégákat a legújabb innovációs és design módszertanok megértésében, valamint a pénzügyi innovációs trendek megértésében. A programot az MBH Bank egyik elődbankja, az MKB Bank az MKB Fintechlab-el közösen hívta életre 2021. tavaszán a Változásmenedzsment Akadémia részeként, és az elmúlt három évben több, mint 400 kolléga vett részt a képzésen.
A 3 hónapos programsorozat alatt olyan témákat dolgoznak fel, mint a bankolás jövője, a legfrissebb pénzügyi trendek, a neobankok és fintech óriások kapcsolata, a legújabb üzleti megoldások.
Személyi László szerint az ilyen rendezvények és programok jelentős szerepet játszanak abban, hogy a magyar vállalkozások felzárkózhassanak a nemzetközi szinthez. „A TechDays Hungary remek lehetőség a hazai és külföldi cégek közti üzletkötésre, miközben megismerkedhetnek a legújabb technológiákkal és trendekkel, és így növelhetik versenyképességüket a globális piacon. A rendezvényen bemutatott megoldások és a lefolytatott viták közvetlen hatással lehetnek a vállalkozások digitalizációs stratégiáira, ami hosszú távon gazdasági növekedést eredményezhet” – tette hozzá a szakértő.
Kapcsolódó cikkek
- Összefogtak a jövőért az ipar, a tudomány és a művészetek képviselői
- Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re
- Az akciós újságok digitalizációs hulláma Magyarországot is eléri
- „Új játékszabályokat akarunk!” – a Z generáció elvárásait kutatta a Bosch és a Richter
- Az ipar digitalizációját és intelligens fejlesztését célozza a Huawei MI-stratégiája
- TECHXPO 2024: négynapos, nemzetközi technológiai show-t rendeznek novemberben Budapesten
- Az Eurowag elhozza a digitalizációt a teherfuvarozásba
- Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?
- Alapjaiban alakul át a munkaerőpiac szerkezete
- Itt az ideje, hogy tisztán lássák az érintett vállalatvezetők az SAP S/4HANA átállást
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.