A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.
„Mindannyiunknak szerepe van abban, hogy az online tereket biztonságossá tegyük a következő generáció számára” – emelte ki videóüzenetében Abby Roberts, az Internet Hotline kampányához kapcsolódóan szervezett kerekasztal-beszélgetésen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Esztergomi úti székházában, november 12-én. Az INHOPE, a hotline-okat összefogó nemzetközi szövetség munkatársa a tagszervezetek közötti együttműködés és tapasztalatcsere fontosságát hangsúlyozta annak érdekében, hogy a gyermekeket és fiatalokat érintő online visszaélések kapcsán hatékony segítséget tudjanak nyújtani.
Az NMHH által 2011-ben életre hívott Internet Hotline a fennállása óta több mint 18 ezer, online térben elkövetett visszaélést rögzítő bejelentést kezelt. Dr. Csalár Dorina, az IH vezetője elmondta, hogy a kommunikációs és médiakampány hatására érezhetően növekedett a hozzájuk forduló bejelentők száma. Külön kiemelte, hogy jelentős számban érkeztek kiskorúaktól bejelentések, ami egyrészt biztató, hiszen mernek segítséget kérni, ha bajba kerültek, másrészt rendkívül aggasztó, azt jelzi ugyanis, hogy egyre nagyobb probléma az ilyen jellegű visszaélések növekvő száma.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői arra figyelmeztettek: elharapódzó trend, hogy a kiskorúak egyre nagyobb számban készítenek intim felvételt magukról és egymásról, és nem ritka, hogy ezek a felvételek a hozzájárulásuk nélkül kerülnek fel az internetre, ahol aztán akár rossz szándékú módon is felhasználhatják, manipulálhatják azokat.
Évente 15 ezer hívás fut be a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány segélyvonalához – mondta el Reményiné Csekeő Borbála pszichológus, a civil szervezet szakmai vezetője. A segítséget kérők egy részének nagyon hiányosak az információbiztonsággal kapcsolatos ismeretei, és sokan annak a nyelvi eszközkészletnek sincsenek a birtokában, amely lehetővé tenné, hogy elmondják, mi is történt velük valójában.
Az Internet Hotline szorosan együttműködik a Kék Vonallal, ahová az online bántalmazásokkal kapcsolatos jelzések először befutnak. Nem ritka, hogy a Kék Vonalnak mondja el először egy gyermek azt, hogy valaki ráírt a neten, és intim képet csalt ki tőle, és innen kap bátorítást ahhoz, hogy az Internet Hotline-nál akár grooming, azaz online behálózás miatt bejelentést tegyen. Egy Kék Vonalnál kezdődő ügy végére aztán több esetben – az Internet Hotline közreműködésével – a rendőrség tesz pontot, amikor elkapja azt az elkövetőt, aki online behálózás révén jutott a felvételek birtokába.
„Ha valakitől behálózási technikával intim képet kérnek, minden esetben azt szoktuk mondani az illetőnek, hogy merjen feljelentést tenni a lakhelye szerinti rendőrkapitányságon, mert tudunk segíteni, ezeket az elkövetőket meg lehet találni. A mi egységünknél a felderítési mutatók nagyon-nagyon jók” – hangsúlyozta a kampányzárón Fribék Judit rendőr százados, a Készenléti Rendőrség Kiberbűnözés Elleni Főosztály Gyermekvédelmi Alosztályának megbízott alosztályvezetője.
„A Kék Vonalhoz befutó segélyhívások nagy száma valószínűleg arra is utal, hogy a fiatalok körében erős igény van arra, hogy beszéljenek a problémáikról” – foglalta össze az elhangzottakat dr. Csalár Dorina, leszögezve, nem véletlenül lett az őszi kampány mottója az, hogy: Merj segítséget kérni! Az NMHH Bűvösvölgy-hálózatának irányítója felhívta a figyelmet, hogy a segítségkérés feltétele minden esetben a bizalmi légkör megteremtése. Császár Miklós hozzátette, a Bűvösvölgy Netkockázatok foglalkozáscsomagjában ezekről a kérdésekről is szó esik.
Az Internet Hotline őszi kampányát ezúttal influencerek is segítették: Pamkutya és a Mélylevegő Projekt közreműködésének köszönhetően a kampány üzenete olyan, jellemzően fiatalabb felhasználókat is elért a videómegosztókon és közösségimédia-felületeken, akiket korábban nem vagy alig sikerült megszólítani.
A kerekasztal-beszélgetést tervezetten a november 20-i gyermekjogok világnapja elé időzítették. Ezen a napon az ENSZ Közgyűlése által 1989. november 20-án elfogadott, korszakalkotó, a gyermek jogairól szóló egyezmény 35. évfordulóját ünnepeljük.
A gyermekekkel szembeni online visszaélések vagy a rájuk nézve veszélyes online tartalom észlelése esetén az Internet Hotline weboldalán elérhető bejelentőfelületen keresztül – akár anonim módon is – lehet bejelentést tenni, de e-mailben is lehetséges a jogsegélyszolgálathoz fordulni az internethotline@internethotline.hu címen.
Kapcsolódó cikkek
- A Black Friday-akciók veszélyeire figyelmeztet az NMHH
- Egyre több fiatal diagnosztizálja magát félre pusztán az internetre hagyatkozva
- Szerződéses vállalások megsértése miatt bírságolt a Médiatanács
- Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok
- Így tudósított a nagyvilágról a hazai sajtó negyvenöt éve és ma
- Pedagógusokkal épít közösséget a médiatudatosság növelése érdekében az NMHH
- A valóságshow-gyártás kulisszatitkait mutatja be az NMHH friss tanulmánykötete
- Megújul az ÁHK-mutató – könnyebb lesz a mobiltarifák összehasonlítása
- Merj segítséget kérni! Online visszaélések elleni kampány a gyermekek védelmében
- Az NMHH mérőlaborja is látható idén a Kutatók Éjszakáján
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.
Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?
Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.