GfK: az internet hatása a médiára
Magyarországon az internetet használók száma, ha nem is robbanásszerűen, de folyamatosan emelkedik: a legutóbbi, 2000 második félévében végzett felmérés alapján mintegy 1,2 millió felnőtt rendelkezik internet-hozzáféréssel, a 15 éves és idősebb népesség 14 százaléka derül ki a felméréséből. Ugyanez az arány 1998-ban még csak 9 százalékot ért el.
A közlemény szerint az internetezők száma mellett az internethasználat gyakorisága és az internetezésre fordított idő is emelkedik. Magyarországon az internet-hozzáféréssel rendelkezők kétharmada használja kisebb-nagyobb rendszerességgel a világhálót áll a közleményben.
Bár a napi újságolvasásra fordított időről nem áll rendelkezésre kutatási adat, a televíziós és rádiós közönségkutatási felméréseket elemezve kiderül, hogy sem a televízióknál, sem a rádióknál nincs csökkenő trend.
A Nemzeti Média Analízis adataira támaszkodva a GfK úgy látja, hogy tavaly 1999-hez képest csekély mértékben változott a televízió, a rádió és a napilapok által egy nap alatt elért személyek száma.
A kimutatás szerint tavaly naponta mintegy 1,5 millióan olvastak napilapot, ami megegyezik az elmúlt évben mért adatokkal. Tévét naponta több mint 7 millióan néztek, ami megegyezik az 1999-es adatokkal, és csekély mértékű növekedést mutat az 1998-ban mért adatokhoz képest. A rádiózásnál is hasonló az arány az 1999. Évhez viszonyítva, bár 1998-hoz mérve tavaly egy enyhe visszaesés figyelhető meg.
A közlemény szerint kijelenthető, hogy az online világ Magyarországon egyelőre nem tör a hagyományos média pozícióira.
Mégis feltételezhető, hogy a médiafogyasztásban szerepet játszik a világháló. A fiatalok körében ugyanis az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma jócskán meghaladja a napilapot olvasókét mutat rá a GfK. Leginkább a lappiacot érintheti a hatás. A kutatók szerint a televíziózás és a rádiózás kevésbé veszélyeztetett az internet által.
Az internet-felhasználásában leginkább érintett csoport a 1829 éves, legalább érettségivel rendelkező budapesti férfiak köre. Vélhetően ez a jelenség előbb-utóbb a társadalom többi rétegében is le fog játszódni teszi hozzá a GfK.
Kapcsolódó cikkek
- A rendszeres játék nem mossa össze a valós és a virtuális világ határait
- Technológiai cégek: magas iparág iránti bizalom, lassuló növekedés
- Megugrott a csúcstechnológiás televíziók iránti kereslet
- Felmérés készül az infokommunikációs szállítói piacról
- Magyarországon még nem jellemző az e-banking
- Szerelmet a férfiak fogadtak
- Mennyit számít a TV-nézők életkora?
- "Technology Fast 50": A leggyorsabban növekvő közép-európai technológiai vállalkozások
- Vizsgáztak az internetezők
- USA: A vállalatok nagy része átáll a 32/64 bites hibrid rendszerekre