GfK: az internet hatása a médiára

MTI Sajtóadatbank, 2001. április 12. 08:30
A hagyományos média erős pozícióit egyelőre alig befolyásolja az internet, annak ellenére, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma az elmúlt öt év alatt megkétszereződött, és meghaladta az egymilliót – tájékoztatta a GfK Piackutató Intézet közleményben az MTI-t.
A GfK Piackutató Intézet felmérésében arra következtet, hogy a médiafogyasztási szokásokban azon fiatal rétegek körében okoz majd változást az internet használata, akik csak a közeljövőben kezdenek foglalkozni a nettel.

Magyarországon az internetet használók száma, ha nem is robbanásszerűen, de folyamatosan emelkedik: a legutóbbi, 2000 második félévében végzett felmérés alapján mintegy 1,2 millió felnőtt rendelkezik internet-hozzáféréssel, a 15 éves és idősebb népesség 14 százaléka – derül ki a felméréséből. Ugyanez az arány 1998-ban még csak 9 százalékot ért el.

A közlemény szerint az internetezők száma mellett az internethasználat gyakorisága és az internetezésre fordított idő is emelkedik. Magyarországon az internet-hozzáféréssel rendelkezők kétharmada használja kisebb-nagyobb rendszerességgel a világhálót – áll a közleményben.

Bár a napi újságolvasásra fordított időről nem áll rendelkezésre kutatási adat, a televíziós és rádiós közönségkutatási felméréseket elemezve kiderül, hogy sem a televízióknál, sem a rádióknál nincs csökkenő trend.

A Nemzeti Média Analízis adataira támaszkodva a GfK úgy látja, hogy tavaly 1999-hez képest csekély mértékben változott a televízió, a rádió és a napilapok által egy nap alatt elért személyek száma.

A kimutatás szerint tavaly naponta mintegy 1,5 millióan olvastak napilapot, ami megegyezik az elmúlt évben mért adatokkal. Tévét naponta több mint 7 millióan néztek, ami megegyezik az 1999-es adatokkal, és csekély mértékű növekedést mutat az 1998-ban mért adatokhoz képest. A rádiózásnál is hasonló az arány az 1999. Évhez viszonyítva, bár 1998-hoz mérve tavaly egy enyhe visszaesés figyelhető meg.

A közlemény szerint kijelenthető, hogy az online világ Magyarországon egyelőre nem tör a hagyományos média pozícióira.

Mégis feltételezhető, hogy a médiafogyasztásban szerepet játszik a világháló. A fiatalok körében ugyanis az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma jócskán meghaladja a napilapot olvasókét – mutat rá a GfK. Leginkább a lappiacot érintheti a hatás. A kutatók szerint a televíziózás és a rádiózás kevésbé veszélyeztetett az internet által.

Az internet-felhasználásában leginkább érintett csoport a 18–29 éves, legalább érettségivel rendelkező budapesti férfiak köre. Vélhetően ez a jelenség előbb-utóbb a társadalom többi rétegében is le fog játszódni – teszi hozzá a GfK.

Kulcsszavak: GfK felmérés trend

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01