Gondolatokkal irányítható autót fejlesztettek ki Németországban
A Berlini Szabadegyetem tudósai fejlesztették ki a rendszert: agyhullámok mérését végző szenzorokat kapcsoltak össze egy számítógép által vezérelt járművel, amely így különbséget tud tenni az egyes parancsok között.
A rendszer központi eleme az a port, amely az autó számítógépe számára olvashatóvá teszi a vezető fején lévő szenzorok jelzéseit, és a fékezés, gyorsítás, kormányzás parancsaivá alakítja őket.
Az agy elektromos tevékenységének mérése az orvostudományban elektroenkefalográfia (EEG) néven már régóta ismert módszer.
A gondolatokkal történő vezetést már tesztelték is az egykori berlini repülőtér, Tempelhof területén. "A tesztvezetés során az EEG-szenzorokkal felszerelt sofőr gond nélkül irányította az autót, csupán egy kis késlekedést tapasztaltunk a kigondolt parancs és az autó reakciói között" - mesélt a próbáról Raul Rojas, a projekt vezetője.
Hogy a gondolat erejével történő irányítás működhessen, először a számítógépet is "trenírozták". A tesztvezető a laborban mozgási parancsokat adott egy virtuális tárgynak, a számítógép pedig feljegyezte a közben fellépő agyhullámok mintázatát. Ilyen módon a számítógép megtanulta a "jobbra", "balra", "fékezés" parancsok jellegzetes mintázatát. Később ezek alapján azonosítja a gép a gondolatparancsokat.
Bár egyelőre a fejlesztés csupán "intelligens játékszerként" könyvelhető el és utcai használatra még nem alkalmas, a jövőben akár a kétoldali végtagbénulásban szenvedők hétköznapjait is megkönnyítheti. Bár ezek a betegek nem képesek mozgatni végtagjaikat, agyuk továbbra sem felejtette el a "mozgás gondolatát".
A berlini tudósok ugyanakkor elismerték: a sikeresnek mondható tudományos fejlesztésnek megvan a maga gyengéje is - vezetés közben egyáltalán nem kalandozhatnak el a sofőr gondolatai.
Kapcsolódó cikkek
- Az autóipar felé navigál az NNG
- Akár 2000 dal az autóban
- Vezeték nélküli mobiltöltő az LG-től
- Közösségi veteránjármű-oldal a Sakkomtól
- Számítógépes tomográffal vizsgálhatják az autókat is
- Uniós támogatás segítségével autóipari beszállítói területen fejleszt a Nav N Go
- Robotautókat tesztel a Google
- Ittas vezetést leleplező intelligens mobiltelefont fejlesztettek ki
- "Formula One - Versenyben a technológiával" címmel kiállítást hoz az LG Magyarországra
- Ígéretes hazai fejlesztésű forgalomfigyelő okostelefonokra
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A városi autópályák hatása a személyes kapcsolatokra
Egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével készült nemzetközi kutatás szerint a városi autópályák átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek.
Felhasználói visszajelzések formálják az új MÁV+ appot
Egy héttel ezelőtt, 1500 tesztelő részvételével indult el a MÁV-csoport új mobilalkalmazásának bétatesztje. Az informatikai szakemberek folyamatosan feldolgozzák a beérkező visszajelzéseket, hogy a jövő heti hivatalos bevezetésre a tesztelők által jelzett kisebb hibák már kiküszöbölésre kerüljenek.
Cápák között Győrben
Balogh Péter – vagy ahogy sokan ismerik, Balogh Petya – startupper, angyalbefektető, mentor és a Cápák között című tévéműsor egyik cápája, a Széchenyi István Egyetem Spinoff Extra programjának vendége volt. Az előadó nemcsak saját életútját osztotta meg, hanem értékes tanácsokkal is ellátta azokat a fiatalokat, akik vállalkozás indításán gondolkodnak.
125 millió forint támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak
Lezárult a REZSI2025 pályázat második fordulója, melynek keretében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa újabb jelentős összegekről döntött. Az NMHH több ügyben sikeresen működött együtt a cseh hatósággal, miközben három műsorszám korhatár-besorolásával kapcsolatban újabb jelzéseket küldött a megfelelő joghatósággal rendelkező társhatóságoknak.
Az MI szerepe a vállalati csalások előkészítésében és megelőzésében
Magyarországon is mindennapos eszközzé vált a mesterséges intelligencia (MI) a vállalati visszaélések terén – hívja fel a figyelmet az EY egy 50 magyar compliance- és biztonsági vezetővel végzett kutatása. A szakértők szerint a régebben bevált biztonsági intézkedések már nem elegendőek az egyre kifinomultabb támadások ellen. A szervezeteknek intelligens megoldásokra van szükségük, ha el akarják kerülni, hogy áldozattá váljanak.