Jogszerű-e a szerződések apró betűmérete?
Talán volt már Ön is olyan helyzetben, amikor értetlenül rákérdezett, hogy a másik fél által hivatkozott feltétel hol szerepelt a szerződésben. A válasz: az apró betűs részben. De mégis mennyire lehet apró betűs az „apró betűs” rész?- teszi fel a kérdést a Dr. Kocsis ildikó Ügyvédi Iroda.
Szinte minden, főként valamilyen szolgáltatóval kötött szerződésben találunk olyan részt, melyet majdhogy nem csak nagyítóval lehet elolvasni. Így általában az emberek nagy része a szerződés ezen szakaszait el sem olvassa, sőt a legtöbb esetben nem is emlékszik rá. Pedig ezek a részek fontos feltételeket tartalmazhatnak a szerződésben rögzített tevékenységgel, termékekkel kapcsolatban.
Miért fontos, hogy olvasható legyen a szerződés?
Az írásban megkötött szerződések a legalkalmasabbak arra, hogy jogaink védve legyenek.
Éppen ezért egy szerződésben minkét fél jogait és kötelezettségeit rögzíteni kell. Az is fontos, hogy mindkét fél megismerje a szerződés tartalmát, hiszen mi történik akkor, ha a másik fél nem tartja magát a megállapodásunkhoz.
Persze sokszor előfordul, hogy egy szolgáltatás igénybevételénél a szolgáltató már kész szerződését kell elfogadnunk - gondoljunk csak egy közmű szolgáltatóra, vagy akár egy banki szerződésre. Ezekben az esetekben is tisztában kell lennünk a szerződésben foglaltakkal.
De mi történik akkor, ha a szerződés olyan apró betűvel íródik, melyet nem tudunk elolvasni?
A betűméretet ezen túl jogszabályban határoznák meg?
Nemrégiben egy panaszlevélben kérték az adatvédelmi biztos segítségét ezzel kapcsolatban. Ugyanis a panaszos olyan tájékoztatót kapott, amely nagyon apró betűvel íródott, így nagyon nehezen tudta elolvasni. Az adatvédelmi biztos ezért vetette fel, hogy a közszolgáltatók által használt dokumentumok minimális betűméretét jogszabályban kellene rögzíteni- mondta el Dr. Kocsis Ildikó, a Dr. Kocsis Ildikó Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje.,
Mit ír elő most a jogszabály a szolgáltató számára?
A szolgáltatók által használt dokumentumokra a jogszabály előírja, hogy közérthetőnek kell lenniük, nem tartalmazhatnak ellentmondást és a dokumentumnak a fogyasztó részéről áttekinthetőnek kell lennie.
Gyakran előfordul, hogy egy dokumentum a fenti előírásokat tartalmazza ugyan, viszont olyan apró betűvel íródott, hogy az csak nehezen vagy egyáltalán nem olvasható. Éppen ezért született meg a fenti javaslat.
Jelenleg nincs olyan jogszabályi előírás, mely a minimális betűméretet határozná meg. Lehetséges, hogy a jövőben jogszabályban is rögzítik majd a minimális betűméretet, de addig is minden esetben igyekezzünk megismerni az általunk aláírandó dokumentumok tartalmát. Ha pedig mégsem megy, kérjünk segítséget attól a féltől, akivel szerződni kívánunk.
Kapcsolódó cikkek
- NMHH hatósági ellenőrzés az UPC szerződésmódosításai miatt
- Ötmilliós bírság a DIGI-nek csatornaeltávolításért
- Bemutatták az on-line Közép-európai Kisebbségi Jogtárat
- Fordított áfát javasol az IT-szektorban a Microsoft Magyarország ügyvezetője
- Első fokon vesztett a Magyar Telekom a sárgacsekk-perben
- Ingyenes jogi adatbázis javíthat a szolgáltatás színvonalán
- Perek és médiaössztűz az Apple ellen Kínában
- Interneten fenyegetőztek robbantással zalai diáklányok
- Harminc milliós bírságot kapott a Vodafone az országos lefedettség miatt
- Több mint félmilliárd euróra büntetik a Microsoftot
Dokumentumkezelés és irodatech ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új, digitális transzformációt segítő megoldások az SAP-tól
Új megoldásokról és együttműködésekről adott hírt az SAP, amelyek közös pontja, hogy segítse a vállalatok, szervezetek digitális átalakulását.
Ricoh nyomdagép nyomtatja a Financial Times-t és az International New York Times-t Finnországban
A TS-Group részeként működő Hansaprint, a skandináv régió egyik vezető nyomdája nyomtatja a világ két legtekintélyesebb újságját, miután megrendelte a világ első Ricoh Pro VC60000 folyamatos adagolású inkjet berendezését 2014-ben.
Új kihívások előtt a magyar dokumentumkezelési piac
Növekszik a magyar dokumentumkezelési piac, amely tavaly 61 millió amerikai dolláros (több mint 17 milliárd forint) forgalmat eredményezett. Bár a 2012-es válság előtti volumeneket még nem érték el a gyártók, de az elmúlt három évben folyamatosan bővült az eladott berendezések száma. A Xerox Magyarország stabilan őrzi pozícióit, és meghatározó szereplője a hazai piacnak, amelyet továbbra is az A/4-es gépek uralnak.
Kisszériás gyártás 3D nyomtatással költséghatékonyan
Viszonylag kevesen gondolnak még arra, hogy prototípusgyártás helyett a végtermékek elkészítésére használhatnák az additív gyártástechnológiákat. Pedig jelenleg a 3D nyomtatás az egyik legrugalmasabb és legköltséghatékonyabb megoldást nyújthatja termékötleteink kisszériás gyártására.
IDC: A Ricoh a menedzselt munkafolyamat-megoldások piacvezetője Nyugat-Európában
A Ricoh Europe bejelentette, hogy az IDC a Menedzselt munkafolyamat-megoldások piacvezetőjeként ismerte el a vállalatot. Az MPDS-re (menedzselt nyomtatási és dokumentum-szolgáltatások) épülő új „IDC MarketScape: Western Europe 2015 Managed Workflow Services Hardcopy Vendor Assessment” alapján a Ricoh piacvezető pozíciójához az alábbi kulcstényezők járultak hozzá: