A cloud egy darwini mutáció: csak a legrátermettebbek maradhatnak fenn
A cloud a számítástechnika jövője, ebben mindnyájan egyetérthetünk. Ha egy üzleti szoftverszállítónak nincs cloud stratégiája, akkor a saját fennmaradását kockáztatja.
Még mindig sok olyan zavaros vélemény jelenik meg a cloud-alapú modelleket a „helyszíni” üzleti alkalmazásokkal szembeállító elemzésekben, ahol a „helyszíni” szoftverelérési opciót egy haldokló technológiai modellnek, a cloud technológiát pedig a fejlődés legfontosabb húzóágazatának tartják. Ez a polarizált nézet messze áll a valóságtól.
Darwin evolúciós elméletének legfontosabb megállapítása ebben az esetben különösen találó: „A létért folyó küzdelemben csak a legrátermettebbek maradnak fenn a riválisok rovására, mivel ők képesek a legjobban alkalmazkodni az adott életkörülményekhez.” Egyszerűbb ősökből természetes kiválasztódás útján bonyolultabb életformák jönnek létre, amelyek időközben mutálódnak is. Ennek ismeretében megállapíthatjuk példának okáért, hogy a szolgáltatás-alapú alkalmazások és az üzleti folyamatok kiszervezése is egy-egy ilyen mutáció révén jött létre a cloud megoldások fejlődésének útján.
Az évek során a vállalatok komoly invesztíciókat hajtottak végre technológiai infrastruktúrájuk fejlesztése terén és tették mindezt a vállalati értéknövelési irányzatok teljesítése érdekében. Mi értelme van kidobni ezeket a fejlesztéseket és az egészet előröl kezdeni, amikor egy-egy új megoldás vagy technológia kerül a látótérbe? Az új üzleti követelmények lehet, hogy egy cloud-alapú infrastruktúra bevezetését igénylik - amely az új technológiai megoldások természetes evolúciójának eredményeként jött létre -, de a helyes döntés kulcsa abban rejlik, hogy képesek vagyunk-e „kéz a kézben” működtetni azt a meglévő infrastruktúránkkal. A szoftverelérési opciók hibrid kombinációja ezért egy olyan ésszerű lehetőség, amelynek keretében a vállalatok az új technológiákat biztonságos körülmények között az innovációra és az üzleti hatékonyság növelésére fordíthatják, miközben meglévő, jelentős technológiai beruházásaik előnyeit is maximálisan kihasználhatják.
Azok az informatikai vezetők, akik képesek és hajlandóak egymással összhangban használni a meglévő „helyszíni” alkalmazásokat és az innovatív cloud technológiát, képesek lesznek megfelelni az üzleti környezet által diktált magas elvárásoknak is. A felhő alapú technológia fejlesztésének elsődleges szempontja, hogy lehetővé tegye a vállalatok számára meglévő alkalmazásaik és infrastruktúrájuk előnyeinek kiterjesztését, átfogó rálátást biztosítva a vállalati folyamatokra és új értékeket teremtve az üzleti informatikában.
A cloud megoldások piaca áttekinthetetlen. Egyes szállítók csak nyilvános cloud technológiát kínálnak, míg mások olyan termékeket, amelyek csak helyszíni vagy csak nyilvános cloud eléréssel vehetők használatba. És nagyon kevesen vannak olyanok, akik olyan, magas színvonalú, hibrid típusú cloud modelleket biztosítanak, amelyek lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy a saját igényeik szerint alakítsanak ki versenyképes üzleti rendszereket.
Nagy igény tapasztalható a helyszíni rendszerek irányába kiterjeszthető cloud alkalmazások és a cloud alkalmazások irányába kiterjeszthető helyszíni megoldások iránt egyaránt. Az ilyen fajta konstrukciók megvalósítása a komplex, nemzetközi nagyvállalatok esetében a következő években mindenképp szükségessé válik majd. Egyes vállalatok számára viszont inkább a szoftverek nyilvános cloud-alapú szolgáltatásként elérhető változata lesz előnyösebb. Míg mások – amennyiben szigorúbb biztonsági követelményeknek kell megfelelniük – inkább a privát cloud technológia segítségével, vagy a saját adatközponton keresztül elérhető és futtatható alkalmazásokat részesítik majd előnyben. A vállalatok egy újabb csoportja olyan rendszert szeretne kiépíteni, amelyen belül az infrastruktúra egy része a nyilvános cloud által biztosított skálázható és rugalmas környezetben, a másik része pedig nagy biztonságú saját adatközpontokban fut. Éppen ezért a modern alkalmazások számára ma már kötelező, hogy képesek legyen bármilyen típusú telepítési és szoftverelérési modellt biztosítani a felhasználók számára.
A kompetitív előny fenntartása érdekében a vállalatoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk a külső trendekhez és erre maga a technológia teszi képessé őket. De előbb fel kell mérni, hogy van-e egyáltalán bármilyen gyakorlati haszna a kompetitív előnyök alapjául szolgáló meglévő rendszer lecserélésének. Az IT részlegek sokkal jobban ki tudnák használni az olyan új technológiák előnyeit, amelyek már eleve a lehető legtöbbet képesek kihozni a stratégiai üzleti igények szerint kialakított kulcsfontosságú IT infrastruktúrából. Ezt a legjobban egy olyan, hibrid típusú megközelítés volna képes támogatni, ahol a cloud képviselné azt a darwini mutációt, amely biztosítja a gyors alkalmazkodást és magát a túlélést, de ez a képesség, az idő múlásával, természetes módon egyre kifinomultabbá válna. Ezáltal szép lassan eltűnne az, ami nem működik és tökéletesedne az, ami igen.
[Forrás: UNIT4]
Kapcsolódó cikkek
- SUSE Cloud 4: OpenStack alapú privát felhő VMware támogatással
- Sikeres a videótolmács szolgáltatás tesztelése
- A ZTE nagyobb figyelmet szentel a magyar ügyfeleknek
- Megjelent az AIDA64 4.60-as verziója
- Megjelent az első, SUSE Cloud-alapú hibrid,felhőmegoldás
- Okosautókat fejlesztenek Kínában is
- Az ABB és a Volvo partnersége az elektromos és hibridhajtású buszok gyorstöltésére
- Kockázati tényezők a felhőszolgáltatásoknál
- Mentés gombbal újít a Facebook
- Áttörés az egyfázisú szünetmentes megoldások piacán
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.