A pénznél is többet érnek adataink a Facebooknak
Csak óvatosan a Facebookkal! – erre hívják fel a figyelmet a szakemberek. Egy nemrégiben készített tanulmányból kiderül, hogy a közösségi oldal adatokat gyűjt még azokról is, akik nem is rendelkeznek felhasználói fiókkal.
Magyarországon közel ötmillió ember használja a Facebookot, amely azokat is követni tudja, akik nem tagjai, vagyis a nem regisztrált internetezők is megfigyelhetők – erre jutottak egy közelmúltban készített belga tanulmány szerzői. Az adatszerzés módja, hogy a Facebook más oldalakba úgynevezett követési kódokat épít be – mondta a 180 percnek Gombos Zsolt Facebook-szakértő.
Hozzátette: a netezők ma már folyamatosan olyan weboldalakat látogatnak, amelyekben vannak a közösségi portáltól származó kódok. Ilyenek például az egyes híroldalakon a cikkek mellett található, ajánlást szolgáló like gombok, továbbküldési gombok. Aki elkezd böngészni egy hírportált, azt a Facebook gyakorlatilag megcímkézi, és tudja, hogy a felhasználó milyen tartalmakat kezdett el nézegetni a közösségi oldalon kívül.
Ezeket az adatokat a hirdetőknek jó pénzért megvásárolják, és fel is használják, hogy releváns reklámokkal tudják bombázni a fogyasztókat. Gombos Zsolt szerint nagyon sokszor elhangzik, hogy az emberek reklámkerülőek. Ennek oka, hogy a fogyasztók általában olyan hirdetésekkel találkoznak, amelyek nem érdeklik őket, nem nekik szólnak, ezért zavaróak, az adott személy netezési szokásairól szerzett adatok alapján azonban a hirdetők már képesek lehetnek arra, hogy az érdeklődésüket felkeltő reklámokat küldjenek neki.
"Kísérleti alanyok vagyunk, mert bent vagyunk a rendszerben, használjuk, és ezzel rengeteg adatot adunk át. Illúzió, hogy a Facebook ingyenes." - jelentette ki. Azok az egyszerű felhasználók – mintegy másfél milliárd ember – aki fent van a Facebookon, a pénznél sokkal drágább kinccsel fizet, az adataival – tette hozzá.
A jó helyre bemért reklám nemcsak a hirdetőnek, hanem a fogyasztónak is javára szolgálhat, bár az is előfordulhat, hogy a felhasználó adatait rossz célokra használják fel – mondta a Kossuth Rádió műsorában Fülöp Tamás igazságügyi informatikai szakértő. Ha például kitesz valaki egy képet a netre arról, hogy épp a repülőtéren van, és nyaralni indul Dél-Amerikába, ahol két hétig marad, akkor az nemcsak az ismerősöknek, hanem a betörőknek is érdekes információ lehet. Egy ilyen posztból például a képbe ágyazott geokód alapján az is kiderülhet, hol lakik a fényképet és szöveget megosztó felhasználó.
Jól át kell gondolni tehát, milyen információkat osztunk meg a Facebookon. Különösen a kiskorúak vannak veszélyben, akik gyakran nem eléggé tájékozottak, milyen kockázatokkal jár a közösségi oldal használata – hangoztatta Gombos Zsolt.
Forrás: 180 perc / Kossuth Rádió / hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Törli a Facebook az inaktív rajongókat
- Az állásunkba kerülhet a közösségi locsogás
- Örökölhetők lesznek a Facebook-profilok
- Facebook-katonákat vetnek be tavasztól
- GAFA-EU: a háború még csak most kezdődik a tech-óriásokkal
- A közösségi oldalakon a nők az aktívabbak
- Meghaladta az egymilliót Klaus Johannis kedvelőinek száma a Facebookon
- Mobilizálódik a közösségi élet
- Egy magyar alkalmazás segíti a Facebook oldalak kezelőit
- A közösségi média szétveri az étkezési kultúrát
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.