Ha meghibásodik az interneten vett áru
Mi a teendő, ha online vásárlás, külföldi tartózkodás, nyaralás során a külföldi vállalkozástól megvásárolt termék meghibásodik, vagy utólag valamilyen probléma, minőségi kifogás merül fel?
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ szerint a legtöbb fogyasztói panasz oka, hogy a vásárlók nem tudják, hogy ha külföldi cégektől vásárolnak, annak milyen kockázatai vannak, milyen problémák adódhatnak. Az EU-n belüli vásárlásoknál az európai uniós fogyasztóvédelmi előírások közös minimumszabályokat határoznak meg a tagállamok számára, ugyanakkor az Európai Fogyasztói Központok Hálózata által készített szakmai jelentés szerint a jogi védelem mértéke, tartalma országonként eltérő lehet.
Előforduló problémák és fontos tudnivalók:
• A fogyasztói jogok tartalma (kijavítás-kicserélés-árleszállítás-pénzvisszatérítés) más EU-s országbeli kereskedőtől történő vásárlás esetén alapvetően megegyezik a magyar szabályokkal, viszont az igényérvényesítési határidő, a hiba okával kapcsolatos bizonyítási teher országonként eltérhet, de adott esetben a magyarországi szabályoknál kedvezőbb is lehet.
• A külföldi üzletben vagy webáruházban vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztói jogaink érvényesítése nehézségekbe ütközhet, és a személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek, hiszen ezeknek a cégeknek nincs Magyarországon ügyfélszolgálata.
• A külföldön vagy külföldi webáruházban vásárolt termék esetén sokszor a magyar nyelvű használati útmutató is hiányzik, emellett az is előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, így a termék nem használható.
• A külföldön vásárolt tartós fogyasztási cikkek (pl. műszaki, telekommunikációs eszközök) esetén a hazánkban ismert kötelező jótállás (hétköznapi nevén garancia) intézménye nem védi a magyar vásárlót, így például a fogyasztók által megszokott jótállási vagy garancia jegy sem jár a termék mellé.
• Az adott termékmárka gyártójának magyarországi szervizhálózata a legtöbb esetben nem vállalja a termék ingyenes kijavítását, hiszen nem állnak szerződéses kapcsolatban a külföldi eladóval. Ez azt jelenti, hogy a terméket kijavítás vagy kicserélés érdekében külföldre kell a gyártó által kijelölt szerviznek vagy az eladó részére (célszerű a csomag nyomon követésével) visszaküldeni, amelynek magas költségét jellemzően a fogyasztónak kell megelőlegeznie, aki az eladó döntéséig lényegében kiszolgáltatott helyzetbe kerül (se termék, se pénz). Továbbá ha mégis egy, az eladóval kapcsolatban nem álló szerviz „hozzányúl” a termékhez, elképzelhető, hogy a külföldi eladó utóbb jogellenes behatás miatt visszautasítja a fogyasztó akár jogos igényét is.
• Probléma lehet, hogy ha a külföldi kereskedő nem tartja jogosnak a fogyasztó által jelzett minőségi kifogást, közöttük vita merül fel, vagy egyszerűen nem válaszol, akkor a szerződésszegéssel kapcsolatos igények érvényesítése nehézségekbe (külföldi céggel való hosszú pereskedés) ütközhet, és magas költségekkel (perköltség, fordítás) járhat.
• Előfordul, hogy az eladó által valamilyen plusz díj ellenében szerződésben vállalt úgynevezett „kiterjesztett” garancia nem nyújt magasabb védelmet a vásárló számára a jogszabályban rögzített jogainál, ezért kiterjesztett garancia vásárlása előtt célszerű megismerni annak részletes feltételeit, területei hatályát és a kizáró okokat.
Ha valamilyen probléma, minőségi kifogás merül fel egy külföldön vásárolt termékkel kapcsolatban és a külföldi eladó nem teljesíti a fogyasztót jogszabály vagy szerződés alapján megillető garanciális és/vagy kellékszavatossági jogait, a vásárló az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat tanácsért és segítségért a panasz rendezéséhez. A magyar vásárlók akkor fordulhatnak a központhoz, amikor a panasszal érintett külföldi vállalkozás nem Magyarországon, hanem valamely másik európai uniós tagállamban, valamint Izlandon vagy Norvégiában rendelkezik székhellyel.
Az Európai Fogyasztói Központ ingyenes szakmai, jogi segítséget nyújt, és mindent megtesz a felek között egyezségért, hogy elkerülhető legyen egy esetleges hosszadalmas és költséges határon átnyúló bírósági pereskedés. A központ honlapján hasznos információk találhatók a minőségi kifogások határon átnyúló intézéséről.
Forrás: hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Új szabályozással védik a mobilosokat a szolgáltatókkal szemben
- Biztonságosabb lesz az adásvétel a Vaterán
- Hatósági szerződést kötött az NMHH és a UPC
- Mobilalkalmazás segít eligazodni fogyasztóvédelmi kérdésekben külföldön
- Új okostelefon-alkalmazás a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól
- A békéltető testület Telekom-ügyfelektől érkezett jelzéseket vizsgál
- Táblagépekre, mobiltelefonokra volt a legtöbb fogyasztói panasz decemberben
- FEOSZ: a webáruházak többsége nem ad megfelelő tájékoztatást az elállási jogról
- OFE: Megkérdőjelezhető jótállási feltételek a legnagyobb mobilszolgáltatónál
- "5 év garancia" kampány újra az LG Personal TV-ire
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Díjazták az ELTE-n folyó tehetséggondozói munkát
Az ELTE Informatikai Kar és a Neumann Társaság (NJSZT) is elismerő oklevelet kapott a 2024. évi Nemzetközi Informatikai Diákolimpián (IOI) és a Közép-Európai Informatikai Diákolimpián (CEOI) eredményesen szereplő tanulók felkészítésének támogatásáért. Az oklevelet Horváth Zoltán tanszékvezető egyetemi tanár, az ELTE Informatikai Intézet igazgatója vette át Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkártól.
Rekordnézettséget hozott a Super Bowl Magyarországon
Az amerikaifutball rajongók ünnepének számító NFL-döntő a világon mindenütt az adott év egyik legnézettebb sporteseményének számít, és ez így volt Magyarországon is: a Network4 műsorfolyama kiemelkedően sok nézőt vonzott a képernyők elé, sőt, az egyik fővárosi mozi is a Philadelphia Eagles – Kansas City Chiefs meccstől volt hangos.
Úttörő szimulátor megoldások a Thermaltake-től
A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája, két új, úttörő terméket mutatott be: a G6 Direct Drive versenykormány csomagot és a GM5 3DOF mozgatórendszert. Ezek az innovatív rendszerek a verseny- és a repülőgép-szimulátorok rajongói számára nyújtanak páratlan realizmust, pontosságot és elmerülést. A fejlett mozgásvezérléssel és precíz tervezésű alkatrészekkel ezek a rendszerek valósághű élményt és versenyelőnyt kínálnak a játékosoknak és a szakembereknek. A tervezés biztosítja a zökkenőmentes, érzékeny visszajelzést, ezáltal növelve a pontosságot és a teljes mértékben magával ragadó élményt.
Hogyan építsünk fenntartható üzleti jövőt Majka példája nyomán?
Egyre több vállalkozás panaszkodik arra, hogy csökken az ügyfelei száma, ikonikus üzletek, cégek húzzák le a rolót. Egy friss felmérés szerint többek között a visszautasítástól való félelem és a modern, digitális marketing hiánya is oka a kudarcoknak. A szakértő szerint Majka a jó példa arra, hogyan lehet hosszú távon fenntartható üzleti sikert építeni.
Középárfolyamon vásárolhatnak a K&H ügyfelei külföldön
A K&H február 10-én egy új, kedvező visszapénz kupont vezetett be, amely jelentősen megkönnyíti az ügyfelek külföldi költéseit. Az ajánlat lényege, hogy az aktivált kuponnal az ügyfelek havi 500 000 forintig középárfolyamon fizethetnek – bár a tranzakció a normál áron történik, a bank visszatéríti a különbözetet.