Nem elég, ha szép és jó a múzeumi app
Elég egy okostelefonos alkalmazást letölteni, és a mobil körbeforgatásával máris megnézhetjük, hogy mondjuk milyen volt a tatai vár évszázadokkal ezelőtt.
Magyarországon már minden harmadik ember okostelefont használ. Ez azt is jelenti, hogy sokan már okostelefonnal kelnek útra, legyen szó hazai úti célról vagy egy külföldi barangolásról.
Először leszólták
Az okostelefonra letölthető turisztikai applikációkra jó példa egy Zala megyei vállalkozás terméke, Dél-Zala turistatérképe. A Zalanka nevű alkalmazásról – amelyet a Csesztregélő Nonprofit Kht. pályázat segítségével készített el – Kovácsné Kocsi Zsuzsanna, a társaság ügyvezetője elmondta, a projekt úgy indult, hogy öt-hat éve osztrák kollégákkal tematikus turisztikai programokat próbáltak összeállítani.
A minta az Alp-Pannonia program volt, amelyet az Alpokból Kőszegig tartó kiránduló útvonalra szerveztek, és amelynek a munkatársai először nem sok fantáziát láttak a zalai lankákban. A magashegységi terephez képest a hosszú távú gyaloglásokhoz unalmas kirándulóhelynek találták a dombvidéket. A magyar partnerek azonban kitartottak amellett, hogy ezekkel a lankákkal szeretnének kezdeni valamit – fogalmazott az ügyvezető.
Végül arra jutottak, hogy a vidék elsősorban kerékpárral jól bejárható, így eszerint készítették el az idegenvezetési rendszerüket. Ez tíz biciklis, öt gyalogos és egy családbarát, autóval is megtehető, kisgyerekes programokkal tűzdelt útvonalat foglal magába. A Zalanka a túraútvonalakat térképpel, a természeti, kultúrtörténeti értékekről szóló leírással, fényképekkel, videókkal, hangos tájékoztatókkal, élménybeszámolókkal, valamint vásárlási lehetőségekkel együtt tartalmazza. Ha a programot a kiránduló letölti a telefonjára, akkor internet nélkül is tud tájékozódni a különböző helyszíneken.
Kovácsné Kocsi Zsuzsanna hozzátette, szeretnék, ha az idegenvezetési rendszerük odáig jutna, hogy azon keresztül szállást is foglalhassanak a turisták, illetve előre lássák, mennyibe kerülnek a belépők, és így a kalauzprogram segítségével részletesen megtervezhessék a kirándulásukat.
A múzeumok appjai kevéssé kelendőek
Bodnár Dorottya turisztikai szakértő hangsúlyozta, a turisztikai alkalmazások az uniós támogatású idegenforgalmi fejlesztéseknek már szinte kötelező elemei. Például a tatai várnak fantasztikus az applikációja, amely egyebek mellett bemutatja az erősség építéstörténetét – virtuális rekonstrukció segítségével három dimenzióban. Utóbbi azt jelenti, hogy a turista a telefonja optikáját a várudvarban körbeforgatva, a kijelzőn keresztül megnézheti, hogyan néztek ki a kamera előtti egyes épületek a különböző korokban.
A Budapesti Corvinus Egyetem doktorandusza szerint azonban az applikációk marketingje sokszor talán az alkalmazások nyújtotta szolgáltatások minőségénél is fontosabb. Ha ugyanis nem tudnak róla a kirándulók, akkor nem használják. Ebben segíthetnének a QR-kódok, amelyeket okostelefonjával lefényképezve, a turista könnyedén eljuthat az adott helyszín megismerését segítő oldalra.
Mint azonban a szakember megjegyezte, tudomása szerint a magyarországi múzeumok esetében ez kevéssé működik, nagy gondjuk, hogy kevesen használják a QR-kódjaikat, illetve digitális tájékoztató tartalmaikat. Fontos lenne ezért, hogy az információs pultnál vagy a pénztárnál a személyzet propagálja a lehetőséget. Bodnár Dorottya szerint az is lényeges, hogy mivel a turisták egy részének, főleg az idősebbeknek problémát jelenthet alkalmazást letölteni, ebben is segítsenek nekik a meglátogatott helyszínek dolgozói.
Maradnak a régi megoldások is
A szakember arra ugyancsak kitért, hogy az appok terjedése nem szünteti meg a személyes idegenvezetést, a kettő a jövőben is egymás mellett fog élni, ugyanis különböző szolgáltatásokról van szó. Az idegenvezető személyét, akitől a látogató bármit tud kérdezni, semmi nem helyettesítheti. Az útikönyvek, zsebre vágható térképek szintén maradnak, egy okostelefon tenyérnyi méretű képernyőjén ugyanis nem minden utcarajz használható kényelmesen vagy fénykép élvezhető igazán. Ezentúl a könyvek néha-néha jobban is strukturáltak, tehát jobban átláthatók, mint egy alkalmazás.
Bodnár Dorottya az alkalmazások elkészítésének költségeiről azt mondta, a megrendelőknek egy viszonylag egyszerű fajtára körülbelül egy-két millió forintot kell szánniuk.
Forrás: Közelről/Kossuth Rádió/ hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Észreveszi a telefonod, ha hazudtál
- Megérkezett az Adventi Mesenaptár
- A virtuális valóság videókat is támogatja a YouTube Android alkalmazása
- Mobiljával bárki vezényelheti a Fesztiválzenekart
- Világelsők a magyar fejlesztők
- Mobil térkép az akadálymentes közlekedésért
- Pénztárcakímélő Vodafone mobilalkalmazás androidosoknak
- A Google növelte a Play áruház maximális árait
- 256 személyes adatot ellopó mobilalkalmazást törölnek az App Store-ból
- Okosváros alkalmazást tesztelnek Budapesten
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.