Mobil lesz a magyar piac (?)
IX. MEISZ Távközlési Konferencia
Ami az alapkérdést illeti, mind a szabályozók képviselői (a szabályozás és a feltételrendszer volt az első nap fő témaköre), mind a szolgáltatók, kutatók és az érdekképviseletek nevében megszólalók a kérdőjel elhagyhatóságát vélelmezték, nyitottan mindössze az maradt, hogy mikorra és milyen áron.
A folyamatot minden bizonnyal serkentő liberalizált szabályozás első lépcsőjét jelentő ehtv.-t is még az év végéig teljes jogszabályrendszerré kell kiegészíteni további 51 miniszteri és kormányrendelet megalkotásával és hatályba léptetésével hangzott el az IKB főcsoportfőnökétől. Az ehtv. végrehajtási rendeleteihez közvetlenül nem tartozó árszabályozásnak is készen kell lennie. A csomagnak pedig feltétlenül az idei karácsonyfa alatt van a helye, mert a koncessziók január elsejei megszűnésével a szabályozott, liberalizált piac helyett a jogbizonytalanság lenne az úr. Szükség lesz a Híf jogérvényesítő és szabályfelügyelő szerepének a megerősítésére is. Bizonyos árak képzését illetően, nevezetesen, hogy azok tisztességesek-e vagy felfaló árak, volt is rövid nyilvános pengeváltás két nagy szolgáltató között.
A vezetékes előfizetők száma immár enyhe csökkenést mutat (évi 100-150 ezer), de a hihetetlen mobil előfizetőszám-növekedési ütem is már csak úgy tartható fenn ideig-óráig, hogy egyre rafináltabb szolgáltatásokkal és egyre fiatalabb korosztályok marketinggel való megcélzásával toborozzák előfizetőiket a szolgáltatók. A nyugat-európai tapasztalatok alapján a GSM-telítődés a lakosságszámra vetített 70-80 százaléknál várható.
Ami a 3. generációt, különösen az UMTS-t illeti, egységes volt a vélemény, hogy a kérdés nem műszaki, hanem költség- és fizetőképes keresleti tényezőktől függ. Ahogy az egyik nagy mobilszolgáltató fogalmazott a másik nagy helyeslése mellett egyelőre a cégek szorgalmasan készítik a hasraütéses üzleti modelleket. Még arról sincs tapasztalatunk, hogyan fogadja a magyar fogyasztó a néhány hónapja mind a Westelnél, mind a Pannonnál országossá tett GPRS szolgáltatást. Nem lehet biztonsággal prognosztizálni, hogy a technológia által ígért lehetőségek melyikére támad valós, tömeges igény. A mai igények 80-90 százaléka ki is elégíthető a mai technikákkal, más szóval 10-20 százalék igényli az új technikát. A megjelent szakemberek úgy 2010 körülire becsülték a teljes körű UMTS felállását.
A néhány országban kifizetett rettenetes UMTS frekvenciahasználati árakat illeti, eldönthetetlen felvetés szintjén maradt a két ok, vajon a gyártóknak ilyen mértékben sikerült-e beetetniük a politikát, avagy az egymásra licitáló versenytársak is ludasak a dologban.
A magyarországi hírközlés jó karban tartása nemcsak az azt közvetlenül élvező fogyasztók elemi érdeke, a hírközlés a gazdaság húzó ágazata. A Gazdaságkutató Rt. igazgatójának ismertetése szerint az ágazat jelenleg a GDP 3,5-3,8 százalékát állítja elő, de ez a mutató néhány éven belül 8-9 százalékra nőhet, amin belül a mobil adja a 4-5 százalékot.
Nagyon érdekes volt a Matáv igazgatójának előadása arról: kiszoríthatja-e a mobil a nyilvános állomásokat. A válasz: a hosszan belátható jövőben két okból sem. Egyrészt ezekre van lakossági igény, másrészt mivel az igény jogos ezek fenntartását az ehtv. előírja az egyetemes szolgáltatásra kötelezett domináns szolgáltató(k)nak. A szolgáltatónak csak arra van lehetősége, hogy faragjon a keményen veszteséges szolgáltatás deficitjéből költségcsökkentéssel, illetve jövedelmezőbb módszerekkel, mint pl. multimédiás terminálok beállítása, a legforgalmasabb fülkehelyek megkeresése stb. Minden bizonnyal a hatósággal való alkuban a tarifa emelésére is sor fog kerülni. Külföldi példák erre mutatnak.
A harmadik (fél) nap témája a digitális műsorszórás jelene és jövője volt. Azon túlmenően, hogy ez a technika önmagában is izgalmas, a mobilitáshoz úgy is kapcsolódik, hogy csak így lehet biztosítani a gyorsan mozgó járműben megvalósítható kifogástalan tévévételt.
Döbbenetes számmal szolgált az MTA szociológus kutatója: az átlag magyar manapság 246 percet tölt naponta a tévé előtt. Ebben a rangsorban kis hazánk az USA és Mexikó mögött a 3. helyet foglalja el. Ez jól mutatja a tévé determináló szerepét, de semmi támpontot nem ad arra vonatkozóan, hogy kinek fog kelleni majd a digitális. A külföldi példákból semmi általánosítást nem lehet levonni, mert a szokásokat és a digitális iránti igényt erősebben határozzák meg a nemzeti sajátosságok, mint pl. az egy főre jutó GDP. Annyi mindenütt látszik, hogy a kereskedelmi televíziózás egyre inkább a szórakoztatásra koncentrál, a tájékoztatásban és ismeretterjesztésben pedig rohamosan nő az internet szerepe.
A magyarországi D-technikák (DVB-T, DVB-S, DVB-C, DAB) elterjedése, különösen a földfelszíni digitális tévéműsorszórás elterjedésének kulcsa nem elsősorban műszaki kérdés (Magyarországon hamarosan már két mintarendszer fog működni), hanem az, hogy a kormányzat mikor hozza meg az erre vonatkozó politikai döntést, és hogyan osztja meg a horribilis költségeket önmaga és fogyasztó között. Ennek megítélésében nem volt teljes egyezés az ORTT és a kormányzat megjelent képviselője között. A MeH informatikai kormánybiztosság szakfőtanácsosa a DVB-T országossá válását legkorábban 2010-re teszi.
Végezetül minden olvasómnak figyelmébe ajánlom a MEISZ által készítendő CD-t, ami hang- és képanyaggal kísérli majd meg visszaadni a konferencia tartalmát és hangulatát. Az slideshow-it bemutató CD nagyon gyorsan, a teljes (pl. hangzó) anyag értelemszerűen később lesz beszerezhető. Érdeklődni lehet közvetlenül a MEISZ-nél.
Kapcsolódó cikkek
- Mindenki a tartalomra összpontosít
- MTA és T-Mobile: A kultúra mobilforradalma
- A Matáv bemutatta a "jövő hálózatát"
- Konferencia a mobilkommunikációról jelentős nemzetközi érdeklődés mellett
- 2002: kevesebb vezetékes vonal
- Miniszteri kerekasztallal zárult a gazdasági csúcstalálkozó
- Az IT döntéshozók évente csak két-három konferencián vesznek részt
- Alkotmánybírósághoz fordulnak a távközlési versenypiac résztvevői
- A budapesti háztartások mindössze 1 százaléka vesz igénybe alternatív telefonszolgáltatót
- Westel: GVh versenyfelügyeleti eljárás fércmunka?