Itt a reklám, hol a reklám?
Az elmúlt időszakban a reklámpiac elkezdett reagálni a hirdetésblokkolók egyre növekvő mértékű használatára. Ez a terjedő „trend” ugyanis az oldalak bevételeit csappantja meg, hiszen köztudott, hogy a reklámok képezik a bevételek igen nagy részét. A nyomtatott lapokból nem tudjuk egy installálásra kiiktatni a minket zavaró reklámokat, így hát marad az online médiapiac, amely áldozatul esik a hirdetésblokkolóknak.
Különbség reklám és reklám között
Villog, mozog, idegesít – hivatkozik sok felhasználó arra, miért iktatja ki a reklámokat. Nos, valóban vannak olyan display formátumok, melyek nem a legalkalmasabbak egy hírportál nyitó- vagy cikkoldalára, ezen a téren a hirdetőknek is van mit fejlődniük. Meg kell vizsgálniuk, mit „bír el” az adott márkaüzenet, kreatív, és vajon ez mennyire illeszkedik az oldal tematikájába.
Éppen ezért egyre népszerűbbek a natív hirdetések, hiszen ezek szinte észrevétlenül épülnek be egy oldal tartalmába, nem bontják meg annak a felépítését. Ezek a visszafogott reklámok a tartalom és a relevancia révén visszafogottabbak keltik fel a fogyasztók figyelmét, mint egy interaktív, egész oldalt betöltő változat. Ezek a felhasználók számára is barátságosabbak, olykor észre sem venni, hogy valóban egy hirdetés közvetíti a márkaüzenetet. A legkedveltebb forma pedig kétségtelenül a videó, hiszen komplett történeteket mesélhetnek el a hirdetők anélkül, hogy nagyon „reklámszagú” lenne.
A kulcs tehát abban rejlik, hogy meg kell próbálni a márkaüzenetet összhangba hozni a céloldallal és a fogyasztói preferenciákkal. Nem egyszerű ez, viszont sok kampánynál eleve nem érdemes egyfajta megjelenésben gondolkodni: célcsoportok szerint is érdemes szegmentálni, és megtalálni az arany középutat minden megjelenésnél.
A kéréstől a tettekig
A legtöbb hirdető úgy próbál védekezni a hirdetésblokkolók használata ellen, hogy ő maga kéri arra fogyasztóit, hogy ne használják a blokkolókat, ezzel támogassák az őket érdeklő és általuk fogyasztott tartalmakat. A Wired például már bevezette a saját hirdetésmentes, előfizetéses modelljét a múlt hónapban, itt a hirdetésekből származó bevételeket az szolgáltatás díja fedezi. A német Bild.de szintén reklámblokkoló ellenes akciót hirdetett még tavaly októberben. A felhasználók eldönthetik, hogy, ahogy ők fogalmaznak, „fehér listára” teszik az oldalt, vagy kifizetik a 2,99 eurós előfizetői díjat, melyért cserébe szinte reklámmentes tartalmat kapnak.
Azonban úgy tűnik, akad más megoldás is arra, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon. A legfrissebb hírek szerint a svéd kiadók és a helyi IAB azt tervezik, hogy nyáron egy hónapig különféle módokon megakadályoznák a reklámblokkolók működését. Ezt az időszakot alaposan megvizsgálnák, az eredményeiket pedig publikálnák is.
A cél az, hogy az ország kiadóinak 90%-a megtagadja majd a tartalmaihoz való hozzáférést, ha az adott illető valamilyen blokkolót használ. Lesznek enyhébb módszerek is, például a felhasználó fizethet majd azért, hogy az adott tartalomhoz jusson, illetve egyes tartalomszolgáltatók alacsonyabb minőségű/terjedelmű tartalmat kínálnak majd. A projekt közel sem új keletű, már egy éve tervezik ennek bevezetését, ugyanis gyors ütemben 20%-ról 30%-ra emelkedett a blokkolót használók aránya világszerte.
Persze ez csak az érem egyik oldala. A másik oldalon találjuk az okokat. A hirdetések zavaróak, lassítják az oldal betöltődését, és sok esetben nem relevánsak a felhasználók számára. Éppen ezért az is fontos, hogy a piac is átgondolja, merre tovább.
A svéd IAB a felhasználói élményt vizsgálva és szem előtt tartva egy LEAN programot hirdetett meg, amely által új kreatív standardokat vezetnének be, melyek sokkal kevesebb erőforrást igényelnének, így az oldalak leterheltségére sem lennének jelentős hatással. Emellett pedig az interaktivitás is ésszerű keretek között maradna, nem zavarva ezzel a fogyasztói élményt. Ez egyben a felhasználókat is abba az irányba terelheti, hogy ne telepítsenek hirdetésblokkolókat.
A szigor, és ami mögötte van
És hogy a piac miért reagál ilyen hevesen és szigorúan? Nos, nem egészen erről van szó. Ha nincs bevétel, a tartalom előállítás színvonala is csökken. Valójában ma már a legtöbb tartalomszolgáltató tálcán kínálja, vagyis ingyen adja a tartalmat nekünk, a régi előfizetéses modellek megszűnőben vannak. Cserébe csak el kell fogadnunk, hogy a minket érdeklő tartalomhoz reklámok is társulnak.
Gondoljunk csak az ingyenes mobilappokra, amelyek a freeware licensz mellé in-app hirdetésekkel teletűzdelve tölthetők le. Itt is sok esetben dönthet úgy a felhasználó, hogy „köszönöm, nem kérek reklámot”. Rendben van, akkor fizess az applikációért, és nem bombázlak reklámokkal. Ha viszont ingyen tartalomra vágysz, viseld a következményeit – szól a fáma.
Az eMarketer legfrissebb adatai szerint azonban mobilon még nem olyan jelentős a hirdetésblokkolók használata. Az Egyesült Királyságban 26,8%, az Egyesült Államokban pedig 23,9%-os. Igaz, a felhasználók egy része nem tudja, telepített-e már ilyen programot az eszközére (lásd az alábbi ábrán), viszont mindkét régióban a felhasználók még mindig fele sosem telepített ilyen szoftvert.
Franciaországban inkább korcsoportok szerint szegmentálódnak a hirdetésblokkolót használók, inkább a 16-24 és a 25-34 éves korosztályra jellemző ezek használata. Itt azonban már fordul a kocka, ugyanis a fiatalabb korosztály 53%-a aktívan használja ezen szoftverek valamelyikét. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban azonban a nemek szerinti megoszlás figyelhető meg inkább. Az adatok alapján inkább a férfiak használják ezeket 28,6% és 22% arányban.
Az elmúlt hat évben több mint kilencszeresére nőtt a hirdetésblokkoló programot használók száma globálisan: míg 2009-ben ez a szám 21, addig 2015-ben 198 millióra rúgott. A Business 2 Community infografikája alapján pedig általánosságban – amely az eMarketer adataiból is tükröződik – jellemzően a férfiak használják, és főként 18-34 év közötti korosztályra jellemző.
Az arányok tehát egyre aggasztóbbak, és idővel minden főbb platformot elérhet ez a „trend”. Nos, úgy tűnik, a harc elkezdődött, fel kell kötni a gatyát. Minderre reagálva pedig az online médiapiacon szépen lassan visszatérhetnek a régi, előfizetéses modellek, ugyanis a kiadóknak, tartalomszolgáltatóknak lépniük kell, ha gátat akarnak szabni a hirdetésblokkolók terjedésének.
A témáról bővebben az Adserver Blogon olvashattok.
Kép: adweek.com, npr.org
Források:
http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1013730
http://www.emarketer.com/Article/Ad-Blocking-Will-Push-Native-Advertising-Ahead-2016/1013437
http://www.wired.com/2016/03/heres-how-that-adblocker-youre-using-makes-money/
https://www.mediapiac.com/marketing/A-kiadok-blokkolnak-a-reklamblokkolokat/21426/
http://digiday.com/publishers/2016yearinpreview-ad-blocking-debate-gets-bigger-advertising/
Kapcsolódó cikkek
- Ismét kétszámjegyű növekedés a digitális reklámpiacon
- Nagy változások a hazai IT piacon
- Megduplázta az AdServerben felár nélkül kiszolgált fájlok méretét az Adverticum
- Tovább növekszik a mobilhirdetések piaca
- A Marquard Média saját online hirdetéskiszolgálásra vált
- Újabb tagokkal bővült az IAB Hungary
- A cégek 40%-a szorulhat ki a piacról vagy veszíthet pozíciójából a digitalizáció miatt
- Új vezető az IAB Hirdetői Klub élén
- Konferencia a reklámpiacot átrendező törvényváltozásokról
- A Google automatikusan leállítja majd a „nem központi” flash tartalmakat
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!
’Az Év Honlapja’ verseny izgalmas lehetőséget kínál mindazok számára, akik az elmúlt időszakban új honlapokat, applikációkat, digitális- és technológiai megoldásokat hoztak létre!
Az idei pályázat 2024. november 15-ig várja a nevezéseket. Itt az idő, hogy a TE projekted is a digitális világ reflektorfényébe kerüljön!
Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen
Közel kétezer versenyző regisztrált már a legnagyobb hazai informatikai versenyre, az idén nyolcadszorra megrendezett Országos IT Megmérettetésre. Az október 31-én kezdődő, ötfordulós versenyen nemcsak saját szakterületükön próbálhatják ki magukat és csapatukat a senior és junior IT-sok, hanem tanulásra is használhatják a versenyfeladatokhoz kapcsolódó magyarázatokat. Az állandó önképzés a szervezők tapasztalatai szerint napjainkban már a tudás szinten tartásához is elengedhetetlen, hiszen a mesterséges intelligencia már most minden negyedik IT-szakember munkáját elveheti. Az Országos IT Megmérettetésen MI-t használó alkalmazások is részt vesznek, így az indulók nemcsak a többi informatikus átlagához tudják viszonyítani saját tudásukat, hanem a géphez is.
Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja
A Vatera.hu új aloldalán, a Vatera Galérián szakértő régiségkereskedők, művészeti galériák kínálják kiváló állapotban fennmaradt, vagy szakszerűen restaurált műtárgyak és lakberendezési tárgyak ezreit. A francia barokk szekrényektől kezdve az ezüst étkészleten át a kortárs alkotásokig terjedő, folyamatosan változó online katalógus minden darabjának eredetiségére garanciát vállalnak a szakértő eladók.
Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők
Bár drámainak tűnik a digitális visszaélésekben ellopott pénzek összege, ám az elektronikus pénzforgalom is drasztikusan bővül. 1 millió forintnyi utalásból 30 forintot szereznek meg a csalók, míg 1 millió forintnyi kártyás fizetésből 383 forintot – ami fájó, hogy a fenti összegnek egyre nagyobb része a kártya- és számlabirtokos kára lesz – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re
Október 11-én pénteken tartják a 7. Service Design Day-t Budapesten, mely az elmúlt években az egyik legfontosabb üzleti konferenciává nőtte ki magát. Az eseményen a szűken vett designer szakma mellett a marketing, HR, piackutatás, vállalati transzformáció, ügyfélélmény, ekereskedelem és az adattudomány képviselői is kaphatnak inspirációt a 10 teremben zajló több, mint 200 előadás alatt.