Mintegy havi 12 ezer forintot fizetünk banki kiadásokra
Havonta átlagosan mintegy 12 ezer forintot költenek a magyarok különböző banki kiadásokra, azaz az átlagos nettó fizetés egy tizenharmad részét – derül ki a Bankmonitor.hu újonnan bemutatott Lakossági Banki Kiadás Mutatójából.
A legnagyobb összeget a hitelek visszafizetése teszi ki, a megtakarítási termékekkel kapcsolatos költségek mérsékeltek. Tudatos választással, megalapozott pénzügyi döntésekkel jelentősen csökkenthetők a banki kiadások, akár évi több tízezer forinttal is.
Az idei év második negyedévében átlagosan fejenként 12.287 forintot fizetett a magyar lakosság a bankoknak, ami az átlagos havi nettó fizetés 7,6 százalékát teszi ki – derül ki a Bankmonitor.hu újonnan bemutatott Lakossági Banki Kiadás Mutatójából. A Bankmonitor.hu saját banki termékadatbázisán alapuló indexének elsődleges célja, hogy a lakosság bankok felé fizetett kiadásairól adjon objektív képet: a mutató számszerűsíti a kamatokat, költségeket, és a hitelek tőketartozásának visszafizetését is. A mutató abszolút értékét és változását elsődlegesen a piaci kamatszint, az egyes banki termékekhez kapcsolódó átlagos szerződésméret, igénybevétel (penetráció), a bankok kamat és költségoldali árazása és az egyes bankok piaci súlyának módosulása együttesen határozzák meg.
A Lakossági Banki Kiadás Mutató adataiból kiderül, hogy a lakosság átlagos havi banki kiadásainak 60 százalékát a korábban felvett hitelek tőketartozásának visszafizetése teszi ki, a maradék 40 százalék a kamatokból, illetve a különböző banki költségekből áll. „Fontos kiemelni, hogy a hiteltartozás tőkerészének visszafizetése a banki oldalon nem tekinthető bevételnek, a lakossági oldalon pedig költségnek. A hitel pénzügyi értelemben vett költsége ugyanis a kamat és a járulékos díjak. Amennyiben a – tőke visszafizetést is tartalmazó - teljes kiadást vizsgáljuk, megállapítható, hogy a 12.287 forintos havi kifizetés 90,9 százaléka hitelekhez kapcsolódik, 7,8 százalék a bankszámlákhoz és mindössze a maradék 1,4 százalék köthető megtakarítási termékekhez” – mutatott rá a részletekre Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője.
Mindazonáltal a Bankmonitor.hu elemzése szerint tudatos választással, megalapozott pénzügyi döntésekkel jelentősen csökkenthetők a banki kiadások. „Egy átlagfizetéssel rendelkező magánszemély számára például havi 120 forinttól már elérhető bankszámla szolgáltatás, míg a legdrágábbak költsége meghaladja a havi 3.000 forintot, így az éves differencia extrém esetben 38 ezer forintot is meghaladhatja. Ugyanilyen számottevő különbséget tapasztalhatunk a lakáshitelek esetében is. Egy átlagos (7,3 millió forintos) lakáshitel felvétel esetében 42 ezer forint és 53 ezer forint között mozoghat a havi törlesztés 20 éves futamidő esetén, mely a teljes futamidő alatt szélsőséges esetben több, mint 2,5 millió forintos eltérést eredményez a teljes visszafizetésben” – emelte ki Sándorfi Balázs.
Azonban a statisztikák szerint a magyar lakosság vélhetően nincs teljes mértékben tudatában a megalapozott pénzügyi döntések jelentőségének. Ezt mutatja, hogy a banki mobilitás Magyarországi a nemzetközi átlaghoz képest kiemelkedően alacsony:
- a lakosság mindössze 5-7 százaléka gondolkodik átlagosan bankváltásban
- 2015-ben a lakáshitel szerződések mindössze 4 százalékát adta azon hitelkiváltások aránya, melynél az adós kedvezőbbre cserélte hitelét (ugyanez az arány az USA-ban egyes időszakokban az 50 százalékot is meghaladja)
Ugyanakkor a fogyasztói tudatosságot erősíthetné Magyarországon, ha könnyebbé válna az ügyfelek számár a bankváltás. Ezt mutatja a Bankmonitor.hu 1300 fős, második negyedév elején elvégezett közvélemény kutatása is, amelynek egyik legfőbb megállapítása volt, hogy az Európa több országában (például Németország, Ausztria, Svájc) már bevezetett, teljes mértékben online, azaz bankfiók felkeresése nélküli bankváltást a magyar lakosság 47 százaléka „teljes mértékben fontosnak” és további 28 százaléka „inkább fontosnak” tartja.
Kapcsolódó cikkek
- Horvátországba és Montenegróba utazna a magyar
- Ezeket az online banki szolgáltatásokat szeretnék a magyarok!
- A jó biztonsági hírnévvel rendelkező bankokat előnyben részesítik a cégek
- A tudatos pénzügyi tervezést segíti az Erste új NetBank fejlesztése
- A Huawei közzétette 2015. évi pénzügyi eredményét
- A pénzügyi vezetőknek újra kell gondolniuk vállalatuk állapotának mérését
- A cégek 60%-át érte már biztonsági incidens
- Egy ciprusi online kereskedési platform kockázataira figyelmeztet az MNB
- Magyar cég pörgetheti feljebb a közösségi gazdaságot
- A budapesti LLP segíti az amerikai szoftveróriás, a BlackLine régiós terjeszkedését
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.