Szigorodó szabályozások: új EU-s adatvédelem
Két hónapja lépett hatályba az Európai Unió új, általános adatvédelmi rendelete (General Data Protection Regulation, GDPR), és a szervezeteknek két évük van, hogy minden téren alkalmazkodjanak a szabályozáshoz.
Az új előírás kétségtelenül komoly hatással lesz minden, az EU területén működő vállalatra, illetve azok adatfeldolgozási és -tárolási módszereire, és akár nem várt kihívásokat is teremthet. A jó hír azonban, hogy a NetIQ szakértői szerint a felkészüléshez adottak az eszközök és az időkeret is.
A GDPR minden eddiginél szigorúbb feltételeket szab az adatok kezelése terén, és érvényes minden kis, közepes méretű és nagyvállalatra, illetve közigazgatási szervezetre az EU-n belül. Sőt, még azokra a cégekre is kiterjed a szabályozás, amelyek székhelye nem az Unión belül található, de EU-s állampolgárok adatait kezelik. A rendelet számos fontos területet érint, például előírja, hogy minden felhasználónak jogában áll töröltetni az adatait egy adott vállalatnál, amennyiben már nem használja a cég szolgáltatását. Emellett minden személynek joga lesz ahhoz is, hogy egy adott rendszerből átvigye adatait egy másik rendszerbe, és ebben az adatok kezelője nem akadályozhatja meg. További jelentős kötelezettsége lesz a vállalatoknak, hogy jelenteniük kell minden olyan biztonsági incidenst, amely veszélyeztetheti az adatokat. Ez kiterjed a legkomolyabb hackertámadásoktól kezdve egészen a legapróbb esetekig, beleértve akár egy elveszett vagy ellopott adathordozót is, amennyiben olyan jellegű információkat tartalmazott. A kötelezettség elmulasztását pedig súlyos, többmillió eurós bírsággal is sújthatják.
Szivárgó adatok
A NetIQ szakértői szerint az adatszivárgásról szóló értesítésekre vonatkozó, szigorú szabályok betartása állítja majd a vállalatokat a legnagyobb kihívások elé technikai és szervezési szempontokból egyaránt. A GDPR értelmében a vállalatoknak egy esetleges adatszivárgásnál az észlelést követő 72 órán belül értesíteniük kell a nemzeti adatvédelmi hatóságokat, valamint az érintett személyeket. Ezen kötelezettség alól csak akkor mentesülnek, ha az értesítés az érintettek jogait és szabadságát veszélyeztetné. Egy ilyen feladat komoly technikai kihívást jelent azon vállalatok számára, amelyeknek korábban nem kellett ilyen jellegű előírásokhoz igazodniuk. Fel kell ismerniük magát az adatszivárgást, majd azonosítaniuk kell az összes információs eszközt, amely érintett lehet, hogy ez alapján pontos értékelést tudjanak adni a kockázatokról a hatóságoknak és a fogyasztóknak.
Nem mind komoly kockázat, ami fénylik
A nagyobb átláthatóságnak és a szélesebb körű tájékoztatásnak kétségtelenül megvannak az előnyei, ugyanakkor a NetIQ szakértői az Egyesült Államok példájából azt a következtetést is levonták, hogy a szabályozásnak nem várt következményei is lehetnek, köztük például az „adatszivárgási kimerültség". Ha folyamatosan kapják az értesítéseket az adatszivárgásokról a legnagyobb incidensektől kezdve a legapróbbakig, a fogyasztók idővel hozzászoknak az információáradathoz. Ez pedig egy idő után megnehezíti számukra, hogy megkülönböztessék a súlyos, valóban intézkedést igénylő biztonsági réseket a kisebb, figyelmen kívül hagyható értesítésektől. Ez ahhoz is vezethet, hogy a végén a felhasználó nem látja a fától az erdőt, és elkezdi figyelmen kívül hagyni az összes értesítést. Ezért a tájékoztatás során abban is nagy a vállalatok felelőssége, hogy az igazán súlyos eseteknél valóban jelezzék a probléma komolyságát, illetve a fogyasztók számára ajánlott teendőket is egyértelműen kommunikálják.
Felkészülni, vigyázz…
Noha a rendelet csupán 2018 májusában lép életbe, a szervezeteknek már most érdemes elkezdeniük a felkészülést, hiszen több folyamatban és szemléletmódban gyökeres változtatást igényelnek az új előírások. A NetIQ portfóliójában számos olyan termék megtalálható, amely megkönnyíti a feltételek teljesítését, és egyúttal a biztonságot is növeli.
Az adatszivárgások megelőzéséhez is hasznos lehet az a stratégia, amelyet a NetIQ szakértői minden modern vállalatnak ajánlanak. Mára már elavult a hagyományos védekezési módszer, amely csupán a peremvédelemre fókuszál, ezért a határvonalak mellett a belső eseményekre is nagy figyelmet kell fordítani. A hálózaton belül történő folyamatokat kontextusában kell vizsgálni, erre pedig az a legjobb megoldás, ha a biztonsági információ- és eseménykezelő (SIEM) rendszert összekapcsolják valamilyen személyazonosság- és jogosultságkezelő alkalmazással. Ezáltal könnyebben észlelhetők a gyanús tevékenységek, például ha egy alkalmazott, vagy egy magát alkalmazottnak álcázó támadó olyan adatok között kutat, amelyre nem lenne szüksége a mindennapi munkájához.
Kapcsolódó cikkek
- Kezeljünk minden adatot a helyén!
- Extra biztonságos mentési megoldás a Fujitsu kínálatában
- A hozzáférés-hitelesítés 1x1-e
- A vállalati adatvesztés elképesztő okai
- „Szívdobbanásnyi” védelem a behatolók ellen a Heartbeattel
- A nyár csak nekünk legyen kaland, ne a céges mobilunknak!
- Új OES 2015: továbbfejlesztett hálózati, nyomtatási és fájlszolgáltatások
- OpenStack: kulcs a felhőhöz
- Egyedülálló tárolási megoldás a HPE és a SUSE együttműködésével
- Dell SCOS 7 az egyedülállóan alkalmazkodó, jövőálló tárolási megoldás
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.