A fogyasztók digitális DNS-ének megértésén múlik az online kiskereskedelem jövője
A kulcs a közösségi médiában rejlik
Az online kiskereskedőknek meg kell érteniük vásárlóik „digitális DNS-ét”, ha versenyképesek akarnak maradni – állítja a Roland Berger új tanulmánya. A fogyasztók ott szeretnek vásárolni, ahol személyre szabott termékajánlásokat kapnak, ezért a kereskedőknek tisztában kell lenniük a fogyasztói preferenciákkal. Ezek megértéséhez a közösségi média ad elképesztő segítséget.
Az online kiskereskedelmi óriásoknak egyértelmű receptjük van a sikerhez: pontosan tudják, hogy mire gondolnak, mit tesznek és mit vásárolnak a vásárlóik. Ezáltal pontosan azt tudják nekik ajánlani, amire szükségük van – beleértve azokat a termék-ajánlásokat is, amikor a fogyasztóknak még fogalmuk sincs arról, hogy szeretnének-e vásárolni bármit is.
Ahhoz, hogy versenyképesek tudjanak maradni ebben a küzdelemben, az offline bolti és az e-kereskedelemben működő kiskereskedőknek egyaránt dekódolniuk kell fogyasztóik digitális DNS-ét. Csak így lesznek képesek vonzó vásárlásélményt nyújtani, megtartani a fogyasztókat és növelni bevételeiket a szükségtelen költségek megszüntetésével. A Roland Berger szakértői a „Fogyasztók gondolatai– Sikeres kiskereskedelem a digitális fogyasztói DNS dekódolásával” című tanulmányában azt fejtik ki, hogyan kell értelmezni az alapvetően új fogyasztói mintákat.
„Az a vállalat, amely képes a digitális átalakulásra az e-kereskedelemben, kiemelkedő haszonra tehet szert” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi vezetője. „De azok, akik nem hajlandók erre, vagy későn ébrednek, hosszú ideig kirekesztve érzik majd magukat a piacról.” A digitalizáció lényege, hogy még több lehetőséget teremt a személyre szabott és egyedi vásárlás-élményre, amely végtelenül vonzó a fogyasztók számára. A sikeres online-kiskereskedők észrevették ezt a lehetőséget, és olyan ajánlatot adnak a fogyasztóknak, amelyet a versenytársaktól nem kapnak meg. „A trend, miszerint a kiskereskedők egyre szélesebb választékot kínálnak, gyakran képtelenné teszi a fogyasztókat arra, hogy értékeljék a teljes kínálatot” – mondta Schannen Frigyes. „A fogyasztók nem szeretnek végtelen hosszú terméklistákat böngészni, ezért inkább az online boltokba látogatnak el, ahol a vásárlási szokásaik alapján számukra releváns és jelenlegi igényeikhez és vágyaikhoz igazított termékajánlatot kapják.”
A fogyasztók digitális DNS-e: Az egyéni vásárlási előrejelzések óriásit lendítenek a kiskereskedelmen
A fogyasztók digitális DNS-ének megértése a kulcs az egyedi értékajánlatok nyújtásához, ugyanis a fogyasztók vásárlási szokásainak előrejelzése jóval több annál, minthogy megnézzük az előzetes vásárlásait, a keresési előzményeit vagy éppen a termék-értékeléseit. Más, sokkal szerteágazóbb online adatok is szükségesek ahhoz, hogy pontos és egyedi előrejelzést tudjunk adni arról, hogy az adott fogyasztó mit fog vásárolni – ez elképzelhetetlen volt még pár évvel ezelőtt. „A közösségi média az egyik legnagyobb adatforrás” – mondta Schannen Frigyes – „mert a közösségi médiacsatornák olyan fórumot jelentenek, ahol egyre több ember hozza nyilvánosságra, hogy mi iránt érdeklődik vagy éppen mik a vásárlási szokásai.”
A Roland Berger szakértői szerint egy fogyasztó digitális DNS-éhez három szintet kell megvizsgálni: vásárlási szokásait, értékrendjét és személyes online világát. A Facebook-felhasználók több milliárd információ egységet hagytak hátra csupán a lájkjaik formájában. Ehhez jön a havi több milliárdos nagyságrendű honlap-látogatásból származó adat és több milliárdnyi keresési információ. „Mindannyian önkéntelenül, de otthagyjuk digitális lábnyomunkat az interneten, amellyel sokat elárulunk az igényeinkről” – mondta Schannen. „Minden egyes kattintás, Facebook like, vagy Instagram fotó egy-egy apró darabja annak a kirakósnak, amelyre a kereskedők építeni tudnak velünk, a fogyasztóikkal kapcsolatban, hogy minél közelebb kerüljenek hozzánk és egyedi vásárlás-élményt nyújtsanak számunkra.”
Menedzselhető erőfeszítés, maximális haszon
De mit is jelent ez a kereskedőnek? Ha össze tudja rakni a mozaik darabjait és képes értelmezni őket, akkor megérti a vásárlóit és ezáltal egyedi termékajánlatot nyújthat nekik a személyre szabott bolti kirakattól kezdve, az előre kiválasztott termékeken át a személyre szabott árakig. Ez relatíve kis ráfordítást igényel ahhoz képest, hogy nő az árbevétel és csökkennek a szükségtelen költségek mivel a kereskedők pont azt ajánlják a vásárlóknak, amire azoknak szükségük van.
Mindazonáltal, az elérhető információ tömege miatt a kereskedők könnyen szem elől téveszthetik a számok mögött a fogyasztókat, ezért döntő jelentőségű a rendszeres adatfeldolgozás és azok ügyfélközpontú kiértékelése. A folyamat a koncepció megtervezésével kezdődik, amely azt jelenti, hogy meg kell határozni a célt és a személyre szabás mértékét, beleértve az adatok összekapcsolását és az elemzési fázist. A különböző felhasználási módokra pedig prototípusokat kell először alkalmazni. „A rendszerszintű megközelítés segít csökkenteni a ráfordítás mértékét és optimalizálja az ezzel járó előnyöket” – mondta Schannen. „Ez segíteni fog az online kereskedőknek abban, hogy fokozatosan közelítsék üzleti modelljüket az újhoz, s ez versenyelőnyt jelent számukra a jövőre nézve.”
Kapcsolódó cikkek
- Az ígéret földje: nőtt, nő és nőni fog az e-kereskedelem
- Dinamikusan növekszik a hazai kiskereskedelem
- #zöldenjobb: bezöldül az internet a környezetvédelemért
- Kiterjeszti eladóvédelmi programját Magyaroszágon a PayPal
- Radikális változás előtt áll az autóipar
- A digitális átalakulás nyugtalanítja a pénzügyi szektor vezetőit
- Öt tipp a PayPal-től startupoknak
- Roland Berger tanulmánya a mobilszolgáltatók kihívásairól, és azok lehetséges megoldásairól
- A felhasználók saját maguk veszélyeztetik szenzitív adataik biztonságát
- Hogyan lett stratégiai partner a HR és az IT?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.
Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone
A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.