Büntethetik a szolárparkokat, ha hiányzik az okos hálózatfelügyelet
Az 50 kW feletti teljesítménnyel rendelkező szolárparkok esetében is elvárás a villamosenergia-hálózat távfelügyeleti rendszerébe történő integrálása.
Mindez elképzelhetetlen az olyan hibakeresési intelligencia nélkül, melyet a Phoenix Contact az ELMŰ számára épített ki mintegy 2 500 000 fogyasztót érintő szolgáltatásában. Ennek köszönhetően tavaly több mint 700 000 ügyfélnél sikerült a jelentkező hiba beavatkozási idejét 3 perc alá szorítani.
Szerencsére inkább már csak régi emlékként él a fogyasztókban, hogy olykor akár órákra is „elment” az áram. A kényszerű szünet kiiktatása azért volt lassú, mert a zárlatot vagy üzemzavart a szolgáltató szakembereinek manuálisan kellett megtalálnia, majd a helyszínre történő kiszállással elhárítania. A villamosenergia-hálózatokba épített korszerű eszközök révén azonban a hiba helyének meghatározása ma már gyakorlatilag azonnalivá és automatikussá vált.
Az ELMŰ-nél 2010-ben indult az a projekt, melynek eredményeként a hálózaton jelentkező hiba beavatkozási idejét 30 percről 3 perc alá sikerült szorítani. „Az alkalmazott megoldás lelke a mintegy 1250 állomásba beépített Phoenix Contact ILC 150 GSM/GPRS vezérlő. Lényegében ezzel a szolgáltató képessé vált a hálózat állapotának teljes körű felügyeletére és szükség esetén annak módosítására is. Probléma esetén a műszaki csapat már nem hosszas hibakeresésre, hanem gyors elhárításra indul, míg a központban a probléma helyének meghatározása révén azonnal visszakapcsolhatók a zárlatmentes szakaszok. Így a kiesés nagyságrendekkel kevesebb fogyasztót érint, ráadásul őket is rövidebb ideig” – avat be a korszerű villamosenergia-hálózat üzemeltetésébe Pálos Gábor, a Phoenix Contact magyarországi képviseletének vezetője.
A megoldás persze nemcsak a fogyasztóknak kedvez, az ilyen hálózat alacsonyabb költséggel üzemeltethető, a maximális hibaelhárítási idők teljesítésével elkerült bírságokról már nem is beszélve. Ez utóbbi kapcsán ugyanis a Magyar Energetikai és Közmű- Szabályozási Hivatal – az Európai Uniós szabályozással összhangban – kötelező „szintidőket” ír elő, ezek teljesítése pedig elképzelhetetlen az ELMŰ-nél is bevezetett rendszerek nélkül.
A naperőműves hálózatoknak is kötelező az automatikus hibajelzés
A napelemek árának csökkenése és az ehhez társuló támogatások az elkövetkezendő években jelentősen növelhetik a megújuló energia alkalmazását Magyarországon. A házi erőművek mellett a társasházi fejlesztések esetében is egyre gyakoribb a napelemrendszerek telepítése. Ezen kiserőműveknél a teljesítmény gyakran már 50 kW feletti, azaz ilyen esetekben a naperőmű parkot már középfeszültségű villamos hálózatra kell csatlakoztatni, ami extra technológiai elvárásokat támaszt a projekt tervezőivel, illetve kivitelezőivel szemben.
„Lényegében az 50 kW feletti teljesítményre képes szolár erőművek esetében szintén kötelező kiépíteni a hálózat állapotának intelligens felügyeletét biztosító megoldást. Enélkül ugyanis lehetetlen az áramszolgáltatói rendszert a mindenkori üzemállapotnak megfelelően, optimálisan üzemeltetni. Ráadásul az áramszolgáltatók maguk is a csatlakozás feltételeként szabják meg az okos távfelügyetelet” – tette hozzá Pálos Gábor. Hiába tehát a jogszabályban is megfogalmazott kötelező átvétel rendszere, a szolgáltatók megtagadhatják a szolárpark csatlakozását, ha az a beruházás keretében nem biztosítja a távfelügyeleti rendszerébe történő integrálását.
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB innovatív vontatási áramellátási megoldást szállít az Egyesült Királyság vasúti hálózatához
- A Magyar Telekom megszünteti a lakossági villamosenergia-szolgáltatását
- Már kapható a „csináld magad” elektromos autótöltő
- Dubaj fenntartható városa az ABB inverterein keresztül a napból nyeri a villamos energiát
- Az ABB leszállította Dániában az első városi akkumulátoros energiatárolási megoldást
- Gigaberuházást nyert a Schneider Electric a Samsung SDI új gyáregységével
- Az ABB 640 millió dollár értékű megbízást nyert villamos távvezeték építésére Indiában
- Az ABB csúcstechnológiás mikrogridje látja majd el árammal a Nemzetközi Vöröskereszt afrikai logisztikai központját
- Okosmérők a Telenor bázisállomásain
- A PanTel megvásárolta a Novacomot
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.